Puig de sa Criança d'Alt i Es frontó de Comafreda

ES FRONTÓ DE COMAFREDA

Altitut: 1.063 m.

Dificultat: PD (Grau II)

___________________________________________________________________________________

PUIG DE LA CRIANÇA D’ALT

El recorregut comença en la urbanització Són Macip, a la qual s'accedeix per un desviament situat a l'altura del quilòmetre 22'8 de la carretera Ma.-10 (Pollença-Andratx). Ascendim per la costa, travessam un encreuament, i  prenim una corba a l'esquerra i altra a la dreta. Veurem a mà esquerra un panell del Departament de Medi Ambient i Natura, amb informació sobre La Mola i Son Macip, en aquest carrer podem deixar aparcat el vehicle.

Al costat del cartell informatiu   s’inicia una pujada forta i curta amb el sòl formigonat que en un minut ens situa enfront d'una barrera de fusta, amb un botador igualment de fusta situat a l'esquerra. S'inicia un camí de terra de pendent semi-fort. Transcorreguts dos minuts des de l'encreuament de la barrera trobem un camí que ve des de l'esquerra, seguim a la nostra dreta (veurem una fita sobre una roca). La pujada continua forta i seguirem caminant pel alzinar. Uns dos minuts després trobem una estaca de fusta que ens orienta i hem de seguir pel camí que veníem, que en aquest punt no presenta un pendent tan fort. A la nostra esquerra veurem una paret seca i el camí té un recorregut en zig-zag.

A partir d'aquest punt el pendent se suavitza, planejant en alguns moments. Al costat del camí observarem diversos rotllos de sitja especialment a l'esquerra del camí. El camí transcorre pel alzinar sense grans dificultats, fins i tot amb alguna baixada i uns 7/8 minuts després de l'estaca trobem altra en una corba del camí que ascendeix des de la nostra dreta. Ascendim per aquest camí de terra, posteriorment planejam i arribam a un encreuament amb un camí que ascendeix des de la nostra dreta. Una estaca de fusta ens indica que hem de seguir ascendint a la nostra esquerra amb pendents cada vegada més acusades. Trobarem diversos rotllos de sitja i les restes de la paret d'alguna caseta. El camí animora el pendent i arribam al cap d'uns 6/7 minuts (a contar des de l'estaca i la corba a la dreta) a una esplanada a la nostra esquerra i veurem el tram final d'una rosseguera (xaragall). Seguim ascendint a través de l’encinar amb pendents mitjos, diversos rotllos de sitja, restes d'una caseta i en uns 3/4 minuts arribarem a l'inici d'un camí empedrat: Camí de Ses Voltes d'en Galileu, o senzillament Camí d'en Galileu –un rètol així ens ho indica-. El nom prové d'Antoni Català, alies Galileu, que ho va construir a la fi del segle XVII (hi ha un document datat en 1692 pel qual es compromet a construir una casa de neu a la Mola). Es tracta d'un camí de nevater.

El camí ascendeix en zig-zag i en poc més de 1200 metres salva un desnivell de 250. A la nostra esquerra veurem una rosseguera i posteriorment altra a la nostra dreta. Després d'uns 20/22 minuts de fort ascens, el camí planeja travessant un terreny amb abundants càrritxs. Després d'uns cinc minuts de discórrer per sendes i camí empedrat arribarem a un encreuament en el qual troba un pal que ens indica que ens trobem a uns 100 metres de la casa de neu d'en Galileu.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------