PUIG DE SA TRONA

Mancor, Cases des Bosc, Sa Canaleta, Comellar des Prat, Sa Trona, S'arreplegada, Coll des Coloms.

13.02.2010

Dificultad: PD-

Altitud máxima: 1.066,72 m.

Desnivell Acumulat: 928,63 m.

Distància recorreguda: 20,47 Km.

Iniciem l'excursió en els voltants de la possessió de Massanella -veurem un aparcament a la dreta, al costat d'un restaurant tancat-, en la carretera de Caimari a Mancor (podem deixar el cotxe aparcat a la carretera o bé abans d'arribar a l'entrada a l'aparcament en un carrer que ascendeix (dreta)). Travessem la barrera metàl·lica que tanca l'entrada a l'aparcament, per un pas estret (esquerra), i ens dirigim cap a la barrera metàl·lica situada a l'esquerra i seguim el camí (dreta) que ens conduïx cap a les cases de Massanella, a les quals arribem en 2'. Deixant les cases a la nostra dreta, vam girar a l'esquerra pel camí que ens conduïx a un portell amb pas canadenc. El camí planeja i en 2' arribem a un portell i vam seguir a la dreta. El camí planeja, amb el torrent des Bosc a la nostra esquerra, travessant camps amb oliveres. Als 10'/11' arribem a un nou portell sense barrera i poc després arribem a un encreuament (camí des de la dreta) seguint en la mateixa adreça que veníem. Als 3'/4' arribem a un portell amb barrera metàl·lica, iniciant-se una pujada lleugera, arribant als 2' a les Cases de Ca Bajoca (dreta).

Una vegada superades les cases arribem a un encreuament (camí des de l'esquerra) hem de seguir recte, al principi planejant i posteriorment amb pujada lleugera, continuant el torrent a la nostra esquerra. Als 11'/12' arribem a la zona de s'Estret, les parets rocoses tot just deixen pas per a la llera del torrent i el camí pel qual ascendim. La pujada passa a mitjan/forta i transcorreguts 2'/3' arribem a un portell amb barrera metàl·lica; una vegada travessat s'inicia un aucinar. El camí presenta una pujada lleugera/mitjana, vam deixar les restes d'una caseta (dreta) i a poc a poc el pendent s'incrementa fins a arribar a forta/mitjana i als 9'/11' travessem el torrent i vam arribar a les Cases des Bosc, on ens trobam amb el nostres amics RACONERS i un petonet per na Paquita. Des de les cases de Massanella fins a les cases des Bosc el camí tenia adreça NW, a partir d'aquest punt l'adreça és W, dirigint-nos a la canaleta de Massanella.

Seguim per un camí a la nostra esquerra (W) amb pendent mitjana/forta que passa a forta; als 3' passem al costat d'uns rotlles de sitja (esquerra), als 3' ens arriba un camí des de la dreta, hem de seguir recte i 1' després altre camí des de l'esquerra, i igualment hem de seguir recte. Passarem al costat d'un rotllo de sitja (esquerra) i 2' després arribem a un nou encreuament, hem de seguir a l'esquerra (fites). El camí desapareix i s'inicia una senda amb pendent fort i nombroses fites que ens assenyalen l'adreça correcta (SW). La pujada cap a la canaleta és en zig-zag i a més de les fites apareixen punts vermells i veurem alguns rotlles de sitja en el nostre ascens. Després d'uns 14'//16' de transitar per la senda, vam arribar a un portell estret sense barrera, ho travessem i seguim, amb pujada forta en zig-zag, les fites, ratlles i fletxes blava celeste. Al final el pendent se suavitza, passant a forta/mitjana i als 4'/5' del portell arribem a la Canaleta de Massanella.

La làpida commemorativa que es troba al coster des Castellot des Rafal ens recorda que finalment a l'any 1750 l'aigua circulà per la síquia fins a les cases. 7.200 metres lluny de la font i 543 metres més avall donà nova vida al llogaret: es construí un molí fariner, s'amplià la tafona i augmentaren els cultius de l'hort.

L'aigua va córrer lliurament per sa Canaleta durant 233 anys, fins a l'any 1983 quan es procedí al seu entubament per millorar el subministrament d'aigua del poble de Mancor. Perduda la seva funció va desaparèixer la necessitat del seu manteniment i començà la seva degradació, ben constatable a l'actualitat.

Una vegada en aquest punt seguirem, cap a la dreta, la canaleta de Massanella que ens conduirà a la font des Prat, vorejant el puig des Castellot des Rafal amb recorregut horitzontal o pujada lleugera en algun tram. Als 15'/16' arribem “a un túnel” en la roca i 11'/12' després passem sobre els arcs (es Arcs d'en Fontanet).

Jacint Josep Fontanet i Llebrés, anomenat també Montserrat Fontanet, va néixer a Lloret el 10 d'abril i va morir a Mancor de la Vall el 1762.

Esdevingué popular a Mallorca, per la seva habilitat com a conrador. Nombrosos propietaris de terres li demanaren assessorament. Per encàrrec d’un aquests, Joan Antoni Fuster, escriví Art de conró (1747), que reunia un conjunt de consells pràctics sobre aspectes relacionats amb l’agricultura, i que conté una valuosa informació sobre la tècnica agrícola i l’explotació de les hisendes mallorquines del segle XVIII.

La fama de Fontanet es deu, primordialment, però, a la conclusió amb èxit del projecte de construcció de la coneguda canaleta de Massanella (1750). Després de diverses provatures no reeixides en què diversos enginyers havien fracassat en aquesta obra i, en una situació crítica, especialment en uns anys en què les pluges foren escasses, l’obra de Fontanet havia d’ésser, encara, més valorada. Pel que fa a la manca d’aigua, les cròniques parlen d’autèntica penúria i en fer referència a la situació hídrica del terme de Selva diuen: la esterilitat en lo estiu de aygua per beura axí los racionals com los irracionals en la vila no fonch massa pués las dos fonts may se axugaren, en los llogarets fonch més extrema de modo que en Moscarí havian d’anar a la vila, a Masanella anavan al pou de Mancor y per rentar o als Horts o a la Font Rafal, en Mancor no fonch tan extrema y en Biniamar anavan a Biniatsent”.

En aquestes circumstàncies, Jacint Fontanet, que havia estat majoral de Massanella, dissenyà la canal per dotar d’aigua abundant les cases i terres de la possessió.

Seguim sobre la canaleta i 3'/4' després arribem a una paret seca que hem de travessar. Seguim sobre la canaleta, amb adreça N, planejant i 3' després veurem a la nostra esquerra un pontet que travessa el torrent des Prat. Hem arribat a la zona del Prat de Cúber i planejant o amb pujada lleugera veurem diferents rotlles de sitja un forn de calç i en uns 7'/8' arribarem a un pontet que travessa el torrent des Prat i un pal indicador ens dirigeix cap a la font des Prat (dreta) a la qual arribem en ½'.

Des de la font des Prat continuarem pel Comellar des Prat, per a desviar-nos posteriorment pel vessant nord de Sa Trona i ascendir al seu cim. Des de la font des Prat seguirem en la mateixa adreça que hem arribat (N-NE) i ascendim pel costat esquerre del tàlveg, al principi amb pendent lleuger que posteriorment passa a mitjan. En el recorregut trobem rotlles de sitja, un forn de calç i un forn de pa . Als 12'/13' veurem una fita i iniciarem una pujada amb adreça NW cap a la cresta, amb pendent fort. Veurem una paret seca a la nostra dreta, que ens pot servir de referència, ascendint cap a la paret rocosa que tenim al capdamunt, sense separar-nos molt d'ella. La pujada és forta/molt forta, es pot suavitzar alguna cosa pujant en zig-zag, i al cap d'uns 11'/13' arribem a la base de la paret rocosa, tenint la paret seca a la nostra dreta. Seguim cap a l'esquerra vorejant sempre la paret rocosa, planejant i posteriorment, uns 4', ascendint amb pendent fort/molt fort al costat d'aquesta paret. Al cap de 1'/1'30 veurem una esquerda a la nostra dreta, no hem d'ascendir per ella, sinó que hem de seguir amb pujada forta/molt forta i 8'/9' veurem un canal a (dreta) pel qual pujarem . Al cap d'uns 3'/4' haurem arribat al final del canal. Hem de seguir ascendint cap al cim de Sa Trona que es troba a enfront de nosaltres (lleugerament a l'esquerra), amb pendent fort i en uns 10' arribarem a la mateixa. Les panoràmiques que contemplem han merescut l'esforç realitzat en l'ascens des de les cases de Massanella. En total hem recorregut uns 9'86 km.

Des del cim iniciem el descens amb adreça SW i baixada forta, vorejant el cim. Als 4’ trobem uns filferros i seguim una adreça diagonal esquerra (SW) pel vessant amb pendent fort/molt fort, cap a l'alzina que veiem més baix, arribant a la seva altura en uns 5’. Seguim amb diagonal esquerra (SW) amb baixada forta/molt forta i als 2’/3’ ens dirigim cap al colladito que veiem a l'esquerra, al principi llaneando i després amb pujada mitja/lleugera. Transcorreguts 3’ llanea i ens dirigim cap a l'alzina (esquerra) arribant en 1’ al serral.

S'inicia una baixada mitja/forta, que posteriorment passa a lleugera, i ens dirigim cap al petit rebord rocós al que arribem en 3’. En aquest punt voregem les roques i sempre amb adreça SW, vam baixar en diagonal dreta, amb pendent fort/mitjana, cap al grup d'alzines situat a la dreta, al que arribem en 4’. Seguim descendint pel costat dret del tàlveg amb pendent fort/mitjana i als 6’/7’ veiem una fita sobre una roca. A partir d'aquest punt hem de seguir les fites (diagonal esquerra), que en alguns moments ens obliguen a anar en zig-zag, dirigint-nos cap a un portell estret situat en una paret seca, al que arribem en 5’.

Travessem el portell i vam seguir pel encinar (diagonal esquerra) amb pendent mitjana/forta, arribant en 2’ a la conducció d'aigua (Gorg Blau – Cúber). Seguim a la dreta fins a trobar un palet que ens permet saltar sobre la conducció d'aigua i una vegada travessada seguim a la nostra esquerra planajenat. Al cap de’ 5 arribem a un pal indicador i un pont de formigó que ens permet travessar de nou la conducció d'aigua, la travessem i vam arribar a la barrera de fusta on s'inicia el camí que ens conduirà al Coll des Coloms. La pujada és forta/mitjana i en 3’ arribem a un portell sense barrera; seguim ascendint amb pendent fort i als 5’ vam arribar al Coll des Coloms (pal indicador). Des del coll ens dirigim cap a la font des Prat, transitant per un camí amb baixada lleugera, arribant en 1’1/2 a un portell sense barrera. El camí llanea passant al costat de diversos elements: tancat rectangular, rotllos de sitja, caseta, etc. Arribant als 3’ a un pal indicador al costat d'un puentecillo sobre el torrent des Prat. És el punt al que hem arribat aquest matí venint de la Canaleta de Massanella. A partir d'aquest moment recorrerem en sentit invers l'itinerari del matí.

Com referencia els temps emprats en els diferents trams són: -