CALA TUENT

PAS DES MARGE

Pàgina Anterior Pàgina Següent

CALA TUENT - BINI - CAMI DES CINGLES

Cala Tuent – Coll de Na Polla – Pas des Marge – Pas des Ruc – Bini Petit – Bin Gran – Font Subauma – Porxo Esbucat – Es Funicular

L'excursió s'inicia en Cala Tuent i finalitza en el Peu d'és Funicular, a l'altura del quilòmetre 2 de la carretera Ma.-2141 que s'inicia en l'Aqüeducte (carretera Ma.-10) i finalitza en Sa Calobra. Deixem un cotxe en És Funicular i ens dirigim a Cala Tuent, on vam deixar la resta dels vehicles. A Cala Tuent podem aparcar a la dreta de la carretera, immediatament abans de l'última corba a l'esquerra que ens conduïx a la platja.

Des de l'aparcament ens dirigim a la platja, arribant en uns 2’/3’; travessem la platja i ens dirigim al seu extrem SW, en dita extrema (1’) trobem un pal orientador (És Vergeret, Sa Costanera, Sóller) i seguint la seva indicació iniciem el camí que ens durà al Coll de na Polla. Iniciem l'ascens per una senda, al principi amb pendent mig i posteriorment fort. Al cap de’ 3 travessem una carreterilla asfaltada i vam seguir de front (Pal orientador Sa Costanera, Bàlitx, Sóller). El camí de pujada presenta pendents Fort/mitjana, al principi, que posteriorment passa a fort, trobant xalets al llarg del recorregut. Als 3’/4’ arribem als voltants d'una antena de telefonia (dreta), la pujada és lleugera, passant posteriorment a mitjan/forta. El camí presenta alguns trams empedrats. Als 2’ arribem a un nou pal orientador (Cala Tuent, És Vergeret, Sa Costanera, Sóller), vam continuar a la dreta. El camí en alguns trams es transforma en seda, vam passar al costat d'una estaca orientadora i transitem, posteriorment, per un camí empedrat amb pujada mitja. Als 3’ travessem un portell, vam seguir amb pujada mitja i 1’ després deixem una casa a l'esquerra (Capapuig) i vam seguir pel camí, que llanea, vam passar al costat d'una estaca, el camí torna a presentar un tram empedrat i amb pujada mitja, mitjana/forta i finalment mitjana/lleugera i lleugera, vam arribar als 5’/6’ a un portell. Hem arribat al Coll de na Polla.

Iniciem una baixada lleugera i al cap de’1 ½ travessem altre portell i el camí continua amb pendents no molt acusades (baixada lleugera, planeja pujada mitja). AL cap de’/4 5’ veurem una roca a l'esquerra del camí, és el moment que hem d'abandonar el Camí de sa Costenera. Fins a ara l'adreça era SW i hem d'ascendir a la dreta, amb adreça Es. La pujada en diagonal esquerra, amb pendent fort/molt fort, amb algun tram molt fort/fort. Trobarem alguna “fita” i ens dirigim cap a la paret rocosa situada al capdamunt (cota 348). Als 12’/13’ girem en diagonal esquerra, i de nou gir en diagonal dreta, amb pendent mig i lleugera/mitjana, ascendint per un canal, tenint una pineda a la dreta. Trobem una fita i un punt vermell i seguim ascendint amb pujada forta, en diagonal dreta cap a la pineda. Als 10’/11’ arribem a la base de la paret rocosa (a la nostra esquerra) i seguim ascendint al costat d'ella, amb pendent fort/molt fort, cap a l'alt. Trobem algunes fites i als 8’/9’ trobem restes d'un camí empedrat. Al cap de’ 2 vam arribar al Pas des Marge, superant-lo amb una petita grimpada. Des que hem arribat a la paret rocosa, la nostra adreça ha estat S, buscant el millor camí amb la finalitat d'arribar a el Pas des Marge.

Aquest camí, que hem trobat, ho seguirem durant bastant tros; en alguns trams es conserva bastant bé, mentre que en uns altres aquesta molt deteriorat, despareciendo pràcticament. El camí i les fites seran, pràcticament, les úniques referències que anem a trobar durant gran part del recorregut en aquesta zona entre el Pas des Marge i Bini Petit. Una vegada superat el Pas des Marge avançarem amb pujada forta/mitjana, mitjana/forta i forta, seguint les fites, a través de càrritx i roca i, algun tram, de camí empedrat; l'adreça del nostre recorregut és S. Als 13’/14’ arribarem al Avenc de sa Doncella (dreta).

Des del Avenc de sa Doncella transitarem pos la zona de la Paret Llarga cap al Pas des Ruc, en direcció a Bini Petit. La direcció general del recorregut és S i Es, havent de parar esment a les fites que ens serveixen d'orientació quan desapareix el camí empedrat, ja sigui a causa de la vegetació que ho ha envaït o perquè ha desaparegut. La pujada és forta, transitant sobre roca; Als 2’ les fites ens assenyalen un gir a la dreta (S); seguim trobant fites i algun punt vermell, passant la pujada a mitjana. Trobem en algun tram restes del camí empedrat, i als 7’/8’ arribem a una era (està situada al W de les cotes 541 i 518). A continuació seguim amb adreça SW, seguint les fites amb pujada mitja i posteriorment forta/mitjana. Al cap d'uns 6’/7’ el pendent és mitja, posteriorment el terreny planeja, vam seguir les fites i tornem a trobar pujada mitja/lleugera. 4’ després el terreny torna a planejar, vam seguir les fites transitant amb pujada lleugera o planejant. Als 6’/7’ la pujada és mitja, vam seguir les fites i vam arribar a un camí, transitant per unes marjades, amb pujada mitja. A la nostra dreta tenim el Pas des Ruc, Vam vorejar la cota 651, al principi amb baixada mitja i posteriorment amb pujada mitja/forta. Als 25’ passem pels voltants de la cota 628 i vam continuar amb adreça S. Als 5’/6’ seguim en diagonal esquerra (Es), dirigint-nos cap a les cases de Bini Petit. L'adreça dominant és S'i el terreny pla; als 3’/4’ prenem adreça S, durant 3’/4’. Arribem al camí que venint del Bosc Gran, passa per és Colls i es dirigeix a Bini Gran. Estem en els voltants de la Font des Joncs, que queda allunyada a la nostra esquerra (W). Hem de seguir el camí a la nostra esquerra (I), cap a Bini Gran. Als 4’/5’ arribem a un portell amb barrera (podar botar la reixeta a la dreta del portell. Seguim pel camí amb pujada mitja, arribant a altre portell als 9’/10’. Seguim amb pujada mitja, deixant als 3’ les cases de Bini Gran a la nostra esquerra (W). Seguim amb adreça NE i pujada mitja; als 12’/13’ vam arribar al Camí des Cingles, seguint en la mateixa adreça cap a la Font Subauma.

Ara estem transitant pel pla d'en Gumbau. Als 2’ de transitar pel Camí des Cingles vam arribar a una barrera metàl·lica i, escassament, en 1’ arribem a la Font Subauma. Des de la Font Subauma ens dirigim cap a la dreta (Es) cap al Porxo Esbucat i És Funicular. Després de’/9 10’ de baixada lleugera i posterior ascens mig/fort, vam passar al costat d'un grup d'alzines (dreta); 5’ després de pujada lleugera/mitjana, vam arribar a la barrera de Bini Gran. Travessada la barrera continuem amb adreça I i pujada mitja/lleugera, al principi, i mitjana al final, arribant al portell del Porxo Esbucat (esquerra) als 8’/9’. Des del portell descendim amb pendent mig cap a la carretera, passant als 5’/6’ al costat de l'estesa elèctrica i 7’/8’ després arribem A És Funicular on hem deixat aparcat un dels cotxes al matí. Des d'aquest lloc ens dirigirem a Cala Tuent on tenim aparcats la resta dels cotxes.

Recorregut de l'excursió: 9 quilòmetres

Cartografia: Mallorca Tramuntana Nord/Nord. Escala 1:25.000. Editorial Alpina (2006)

És aconsellable consultar el mapa en el qual figura el recorregut alhora que es llegix la descripció del mateix.