Mirador de n'Alzamora

El Grup, al fons el Puig de Galarzó i s'Esclop

Cova del Marbre

MIRADOR DE N'ALZAMORA en el Puig del Àliga

(Fernando Alzamora i Gomà)

SERRA DE NA BURGUESA (Antiguement anomanada SERRA DE PORTO PI)

Dificultat: F+

Circular: Gènova

Recorregut: 15,500 Km.

12.09.2009

La Nostra Sra. de la Pau : En l'any 1924, l'urbanista i cap d'Obres Públiques Bernat Calvet va cedir 10.000 metres quadrats de terreny en el cim del puig del Caragol (conegut com Na Burguesa) per a construir el monument dedicat a La nostra Senyora de la Pau. Les obres no es van realitzar, encara que en 1940 es va construir una capella dedicada a l'Immaculat Cor de María .L'actual configuració prové de l'any 1967, de 22 metres d'altura i forma prismàtica.Recentment s'ha instal·lat, com coronamiento, una imatge de la Immaculada Concepció cridada La nostra Senyora de la Pau. l'escultura data de 1985 i és obra de l'artista d'Artà (Mallorca) Joan Ginard Ferrer, anomanat Sarasate (1915-1990).

El oratorio actual és un rafal obert, amb coberta de formigó armat, amb un absis tancat per parets convergents que acullen l'altar i una imatge de la Immaculada en el centre.

Mirador: Es troba en el cim de l'El Puig de s'Àliga (439 m.). La costrucción és de planta rectangular (8m. X 6m. aproximadament), amb coberta d'una vessant i portal que s'obre a la façana orientada al nord-oest, sobre la vall de Benátiga coronat pel puig del mateix nom de 375 m. Amb expléndidas vista sobre la localitat de Calvià, sa Mola de s'Esclop (928 m.) i el Puig de Galarzó (1027 m.). En el seu interior un banc de pedra que recorre la major part del perímetre. En l'interior, desfigurat, destaquen les restes d'una llar , en l'angle de llevant, i un banc de pedra interior. A principis dels anys 90 del segle passat s'havien de realitzar obres de restauració, però finalment no es van portar a terme. Actualment presenta un estat de ruïna total.

___________________________________________________________________________________________________________

El punt de partida de l'excursió està situat a Gènova, al que podem arribar seguint la carretera Ma.-1044 que passa pels voltants de Són Dureta. Per a evitar que al finalitzar l'excussió hàgim de realitzar un llarg recorregut a peu, convé deixar un cotxe a l'entrada de Gènova, al costat de la desocupada de l'autobús, a la dreta, immediatament després d'haver passat el pont.

La resta dels cotxes seguiran pel carrer del Rector Vives (a la dreta) i pujant sempre per mateixa arribarem a la part més alta del caseriu, fins a un punt on una casa duu el nom de És Collet (des de l'inici del recorregut amb cotxe hauran transcorregut uns 6'/7', el que ens ha evitat caminar uns 20' sobre asfalt). És un carrer en la qual hi ha poc lloc per a aparcar, cas que siguin diversos cotxes.

Una vegada en aquesta espècie de serral, vam iniciar el recorregut a peu i vam prendre a la dreta del carrer del Rector Vius pel carrer 373 i, de seguida, a l'esquerra pel carrer 374. L'asfalt es converteix en un pis de graveta i, en uns pocs metres més, s'inicia un antic i ampli camí de carro que descendeix suaument i posteriorment planeja internant-nos en un pinar. Als 2' passem per Casa Pedrosa i un mirador (a l'esquerra). Arribem a una bifurcació (amb dos pals metàl·lics) i hem de prendre el camí de l'esquerra amb lleuger descens al principi, després planeja i posteriorment petites pujades i baixades. Als 09' el camí s'acaba, així que seguim de front per una senda (no a la dreta pujant) i amb suaus pujades i baixades, anem vorejant un parell de tàlvegs, transcorrent per un pinar. Aproximadament als 15'/20' de Casa Pedrosa (depèn de la velocitat de la marxa) arribem a una espècie de rosseguera, la travessem i planejant vam arribar en uns 3' a les restes d'una caseta de pedra (dreta). Fins a aquest punt l'excursió tot just a presentat desnivells importants, planejant la major part del camí .

A la dreta de les ruïnes s'inicia un camí que ascendeix pel vessant dret del tàlveg, amb el pis molt deteriorat pel vessament de l'aigua, presentant un ferm amb nombroses pedres i solcs profunds; el pendent és fort. Als 7' el pendent se suavitza i en alguns trams el camí s'estreny a causa de la vegetació que ho envaïx. Pugem durant uns 18'/20' amb pendents mitjos (en alguns trams la vegetació envaïx el camí) i posteriorment el camí té pendents lleugers o planeja durant uns 10'/12'. De nou el pendent és mitja/forta, al principi, durant uns 5' i després s'incrementa el pendent i al cap de 5', vam arribar a un encreuament (Camí de Bendinat). Des que hem iniciat l'ascens a la dreta de les ruïnes el temps transcorregut ha estat de l'ordre de 45'/50'.

En aquest encreuament prenem a la dreta (NW) i llaneando vam arribar, llaneando o amb pendent lleuger, en uns 1'/2' a una barrera de fusta i un panell d'informació (esquerra). Als 4´ veurem un camí a l'esquerra, i seguirem recte i al cap d'uns 3' de nou altre camí a l'esquerra (arribarem per ell al regressar), seguirem recte i al cap de 1' arribarem al Coll des Pastors, on trobarem un triple encreuament de camins.

En el Coll des Pastors, per l'esquerra (NE) baixa un camí, a la dreta (Es) aniríem al monument i restaurant de Na Burgesa (al regressar discorrerem per ell), i ara seguim de front (N), pujant per una àmplia pista amb pendent mitjana/lleugera, arribant en 5' a un serral on vam iniciar un descens durant 7'/8' llaneando o amb pendent mitjana/lleugera i uns 4' després de baixada lleugera arribem a un encreuament. En aquest punt prenem a l'esquerra (W) per la dreta arribaríem al Coll de Sa Creu, en la carretera de Ma.-1043 de Palma a Calviá-.

El camí planeja i amb pendents lleugers ens situa al cap d'uns 3' davant un nou encreuament (camí des de l'esquerra) i seguim recte; planejant al cap d'uns 7' veiem un forn de calç a la dreta i, al principi amb pujada lleugera, després mitja, posteriorment plenajant, vam arribar al cap d'uns 12'/13' a un encreuament (camí des de l'esquerra, amb fita). Seguim recte (W) i després d'una pujada lleugera i finalment planejant, vam arribar al cap d'uns 5'/6' al Mirador de n'Alzamora, que desgraciadament es troba en un lamentable estat ruïnós. En el que queda de la porta d'entrada es pot veure, en el sòl, les restes d'una placa en la qual es llegix: FOMENT DE TURISME, MIRADOR ALZAMORA. INAUGURAT EL DIA 19 ABRIL 1931. El paisatge que podem observar des del mirador val la pena l'esforç: costa de Calvià, Calvià, És Capdellà, s'Esclop, Galatzó, Serra des Puntals, Mola de Planicia, etc.

Una vegada en el mirador podem arribar fins a les Coves del Marbre. Des de l'entrada/sortida del mirador, donant-li l'esquena, hem de baixar pel vessant situat a la nostra dreta (Es), amb pendent mitjana/forta, seguint una senda (en algun tram desdibuixada, amb algunes fites) i als 4’/5’ la senda transcorre per la vora d'una marjada d'escassa altura, vam trobar alguns pins caiguts i als 4’ desapareix la marjada. Hem de seguir baixant a la nostra dreta seguint les fites (s'intuïx un camí), arribarem a la vora del penya-segat, vam girar a la nostra dreta i en una corba veurem una petita cova a la nostra dreta. Seguim baixant a l'esquerra per pendent mig i vam arribar a una marjada, planejant vam arribar les Coves del Marbre, situades en una espècie d'amfiteatre circular. Poc abans d'arribar, a l'inici de la marjada hi ha una inscripció en la paret a la nostra esquerra Cova d’en Rote. Des de la sortida del mirador d’en Alzamora hem trigat uns 11’/12’.

L'ascens ho realitzem pel mateix itinerari de la baixada, amb una pendent mitjana/forta, arribant a el camí que duu al mirador en uns 9’/10’ al costat d'un pi amb una fita.

Seguim a la nostra dreta (I), amb pujada lleugera i posteriorment baixada lleugera i planejant, per a seguir amb una pujada lleugera. Als 5’ arribem a un encreuament amb una fita i en comptes de seguir de front (hem vingut per aquest camí al matí), vam prendre a la dreta per un camí no molt ample que planejant o amb pendents suaus (pujades i baixades) arribem a un encreuament als 18’/20’ i vam seguir a l'esquerra amb pujada lleugera, arribant a al cap d'uns 6’/7’ un nou camí. Prenem a l'esquerra i en menys de’ 1 vam arribar a l'encreuament de camins (Coll des Pastors ) pel qual hem discorregut aquest matí. Com podem apreciar en el mapa els camins pels quals hem transitat envolten el Puig d’en Bou.

Des del Coll des Pastors prendrem un camí a la nostra dreta (Es) per a dirigir-nos cap a les antenes i el monument a La nostra Senyora de la Pau. lL principi el camí presenta una pujada lleugera, molt curta, i posteriorment planeja, alternant-se els trams de pujada lleugera i planetjar, al cap d'uns 5’/6’ s'inicia una baixada lleugera/mitjana, que posteriorment passa a lleugera i planeja. Al cap de’ 5 s'inicia una pujada lleugera, molt curta, i posteriorment el camí inicia una baixada lleugera i posterior planejo. Als 3’ passem sota una estesa elèctrica i 2’ després arribem a un encreuament (camí a la nostra dreta) i hem de seguir recte. Baixem per un pendent lleuger/mitjana i posteriorment planegem. Als 3’ de nou un encreuament (camí a la nostra dreta) i igualment que en l'encreuament anterior, hem de seguir recte. A partir d'aquest moment el camí planeja i presenta baixades lleugeres/mitjanes, planejant posteriorment.

Als 7’/8’ passarem al costat d'una reixeta metàl·lica a la nostra dreta i el terreny presenta trams plans alternant amb baixada lleugera. Als 2’ veurem dos pals metàl·lics, a banda i banda del camí; el pendent és lleugera/mitjana, veurem una reixeta metàl·lica verd a la nostra dreta i de nou planegem. Als 4’ altra vegada dos pals metàl·lics, a banda i banda del camí, i gairebé immediatament transitem al costat de les antenes. La baixada en aquest tram és mitja/forta i 3’ després arribem a un tram asfaltat que en 1’ ens conduïx a l'aparcament situat en els voltants del monument i restaurant de Na Burgesa.

Des del monument descendim per la carretera asfaltada que ens conduirà al caseriu de Gènova. El pendent és mitja/forta i en uns 20’ arribarem a l'entrada de Gènova, venint des de Palma per Són Dureta, lloc on hem deixat aquest matí aparcat un dels cotxes. Únicament ens resta arribar fins al “serral” on hem deixat la resta dels cotxes al matí.

El recorregut total de l'excursió és de 15’5 km.