Pas LLis

PEL PAS LLIS

3.10.2009

VOLTA ALS TOSSALS VERDS

El recorregut s'inicia en els voltants de la font des Noguer (on podem aparcar el cotxe o bé a l'esquerra de la carretera) en la carretera Ma-10 passat l'embassament de Cúber. Començarem el recorregut seguint el canal de transvasament d'aigua de l'embassament del Gorg Blau fins a Cúber, caminant en adreça E. Als 2’ travessem una barrera i 8’/9’ després altra; als 20’/23’ arribem a un pal indicador i hem de travessar el pont de formigó (dreta) que ens permet superar el canal d'aigua. Des del començament haurem recorregut, planejant, uns 2’6 km.

En aquest punt s'inicia el recorregut pel encinar que ens conduirà al Coll des Coloms. Travessem la barrera de fusta i ascendim pel camí amb pendent mig. Als 4’ arribem a un portell, iniciant-se un tram de camí empedrat amb graons i ascens fort.

Al llarg del recorregut trobarem diversos rotlles de sitja i als 5’ iniciarem una baixada lleugera i en 1’ arribarem al Coll des Coloms (pal indicador Tossals Verds). Seguim el camí en la mateixa adreça que veníem (a la dreta s'inicia l'ascens cap al Tossals Verds) amb baixada lleugera i algun tram en zig-zag. ALS 6’/7’ arribarem a un pal indicador (Font des Prat/Lluc, Refugi Tossals Verds) i vam seguir cap a la dreta per una caminoi que descendeix amb pendents lleugers i mitjanes, trobant rotlles de sitja. Als 8’/9’ travessem el torrent per un pontet i vam seguir a l'altre costat, amb baixada lleugera, per a tornar-lo a travessar al cap de' 1' (davant veurem una estaca), seguint per un camí al principi amb baixada lleugera i als 4’ una pujada lleugera ens conduïx a un portell amb barrera de fusta.

En aquest punt s'inicia el camí una baixada lleugera, a l'esquerra veurem, a l'altre costat del torrent, els arcs de la canaleta de Massanella. Als 6’/7’ iniciarem una pujada lleugera i posterior planeix, arribant al cap de 6'/7’ a una paret seca amb portell sense barrera, en els seus voltants veurem una fita. Travessem el portell seguint el camí horitzontal i en 1’ arribem a un pal indicador (Refugi Tossals Verds/Pou de sa Coma, Refugi Tossals Verds). Seguim amb la mateixa adreça que veníem cap al refugi dels Tossals Verds, planejant. Als 3’/4’ arribem a un nou pal indicador ((Mancor, Refugi Tossals Verds, Font des Noguer/Font des Prat). Continuem cap al refugi dels Tossals Verds, al principi amb baixada lleugera/mitjana i després planejant. Als 6’/7’ arribem a un portell sense barrera en el qual s'inicia una baixada lleugera/mitjana i 3’ després arribem a un pal indicador (Refugi Tossals Verds, Mancor, Font donis Noguer/Font des Prat). Seguim cap al refugi dels Tossals Verds amb baixada lleugera/mitjana, augmentant a mitjan/forta posteriorment. Veurem alguna fita i al cap de 7'/ 8’ veurem a la nostra dreta una barraca, una sitja i una fita. Transitem per un tram empedrat amb pendent mitjana/forta i als 4’/5’ arribem a un pal indicador (Ses Cases Velles/Font des Noguer, Pou de sa Coma, Refugi Tossals Verds). Seguim cap al refugi dels Tossals Verds amb pendent mitjana/forta al principi, posteriorment passa a fort i finalment se suavitza. AL cap de’ 3 arribem a la barrera que ens dóna accés al refugi dels Tossals Verds.

Des de l'esplanada situada al costat del refugi sortim en adreça W, al costat d'unes edificacions planejant, vam passar per un portell amb barrera de fusta i s'inicia una pujada forta/mitjana. Als 2’ travessem un portell sense barrera i s'inicia un descens mig/fort per un camí empedrat amb una barana de fusta. Als 2’ arribem a un pal indicador, vam seguir a l'esquerra (fites) per una senda amb pendent fort. Als 3’ vam arribar a la llera del torrent –amb parets laterals de pedra i llera empedrat– veurem una sitja a la dreta, i per a evitar el recorregut seguint el camí, que hem abandonat en el pal indicador, ascendim pel vessant que tenim davant, dirigint-nos cap a un pi gran ascendint per les roques i el càrritx amb pendent fort. Al cap d'uns 6’/7’ vam arribar a un gran pi i seguim ascendint en la mateixa adreça amb pendent fort/molt fort i al cap de 1' arribarem a un camí.

Seguim el camí cap a l'esquerra amb pujada forta/mitjana, veurem algunes fites i al cap d'uns 3’ arribarem a un serral seguirem ascendint amb pendent lleuger/mitjana. Al cap de’ 4 arribem a un serral on vam iniciar un descens per una senda amb pendent mitjana/forta trobant alguna fita al llarg del recorregut. Als 3’ passem al costat d'una petita rosseguera i la baixada és lleugera i fins i tot planeja. En aquest tram se succeïxen les baixades amb el planeix i les pujades, però sempre sense grans desnivells. Als 10’ de la rosseguera passem al costat d'una impresionant paret rocosa a la nostra dreta (Morro de sa Vaca) i el torrent de Almedrà a la nostra esquerra i en el vessant podem observar les conduccions de de aigua de EMAYA que travessen alguns túnels. Segueixen les pujades i baixades, en aquest cas forts, durant 9’/10’, arribant a una nova rosseguera. Seguim les fites, durant 3’ ascendim per pendent mig i posteriorment una baixada forta, sempre seguint les fites, que en 1’ ens duu al Pas Llis, equipat amb un cable d'acer, el que ens facilita el descens.

Descendim per un camí amb pendent fort i 2’ després iniciem un ascens fort/molt fort. Al cap de’/7 8’ arribem a una rosseguera, la travessem iniciant un ascens fort/molt fort per una senda. Veurem una rosseguera a la nostra esquerra i seguim l'ascens, per a arribar al cap de 5' a una nova rosseguera. Seguim per la senda amb pujada forta/molt forta, que als 4’ se suavitza i 3’ després arribem a un serral. En aquesta zona la topografia presenta desnivells menys acusats que els pendents transitats des del Pas Llis. Seguim les fites que apareixen al llarg de la senda; la pujada és lleugera/mitjana, passant al cap de’ 3 a mitjan/fort. Als 10’/11’ arribem a un serral on vam iniciar una baixada mitja i posteriorment planeja'm. Als 3’ iniciem una pujada lleugera/mitjana, seguint les fites i en 1’ tornem a planejar, arribant en 1’ a les restes d'un helicòpter (esquerra), hem estat recorrent la Coma dets Ases.

Si observem el vessant situat a la nostra esquerra de la Coma dets Ases, veurem al capdamunt una paret seca amb un portell sense barrera, és el punt cap al qual ens hem de dirigir. L'ascens ho efectuem per una senda, amb nombroses fites i pendent fort, arribant al portell en uns 8’/9’ (Coll de sa Coma dets Ases). Una vegada traspassat, hem de seguir la senda, veurem fites, i amb pendent fort, alguns trams en zig-zag, descendirem pel vessant amb pendent fort al principi i mitjana després, tenint a la nostra esquerra una paret seca, al cap d'uns 13’/15’ arribarem a la reixeta que ens separa de la carretera. Seguim a la nostra dreta, planejant i en 1’ vam arribar al botador de fusta que ens permet el pas a la font des Noguer, finalitzant el nostre recorregut.

El recorregut de l'excursió és de 11’910 km.