map

Altitut: 807,16 m.

Dificultat. Fàcil

Recorregut: 13,49 km.

Desnivell acumulat : 670,04 m.

10.10.2009

L'Arxiduc LLuis Salvador, a la seva obra Die Balearen ja va destacar el valor paisatgístic de la Comuna de Bunyola.

En García Pastor, a la seva obra Rutes Amagades de Mallorca descriu: "La Comuna de Bunyola té el bosc més extens i més bell de Mallorca. En ell s'hi estrenyen entre alzines, ullastres i pins, les espècies més destacades del arbuts de la garriga mallorquina: estepes i brucs, murteres, romanins, i llentriscles, i, en gran abundància, esponeroses arboceres. El passeig entre aquella salvatge i bella naturalesa constitueix una autèntica delícia, sobretot, a la tardor, quan llum i el verd humit del bosc amb diàfana i matisada llum, i cada mata d'arbocera, nombrosíssimes en aquelles altures, encén de vermell el seus innumerables cascavells penjants...."

Començo la decripción de la ruta de forma resumida amb l'única intenció de destacar les curiositats i dades que més m'han cridat l'atenció. Després el nostre amic Xavier segur que ens delectarà amb una exhaustiva descripció de la ruta com ja ens té acostumats.

Començam a Bunyola en el carrer de la Mare de Déu de la Neus, davall del Puig del Castellet (358 m) lligat íntimament a la història i a l'essència del Bunyolins, avui envoltat de polémica ja que si volen construir 14 xalets-adoçats. Bé noltros a lo nostro, seguim a la dreta pel carrer de Santa Catalina Thomàs, ja a la part alta del poble, seguim per les escales del carrer orient, la vista ens regala les primeres imatges del poble i la seva esglèsia, el puig de Son Nassi (577 m.) i el Puig de Son Garcies (321 m.). Seguim fin arribar al Planiol davall d'uns dels penyal, el del Racó. Pasam per les "cases" ruinoses de Ca na Formatjona i de les de Can Regalim. Deijam el cami de carro per desviar-nos i agafar el Cami del Grau.

Deixam les oliveres i el garrover i ens endinsam per dins el pinar, fin aribar al Pla de les Perdigalles( hi davia a ver moltes perdius) i que trobam el bassol Tapat o bassol del Grau, un aljub o bassa de planta rectangular amb la volta de la coberta esbaldregada. En aquest lloc podem trobar l'avenc de les Perdigalles, que juntament amb l'avenc del Grau, forma un conjunt d'interés espeleològic.

Seguint el caminoi arribam a uns del llocs més bonics del penyals, es tracte d'un mirador natural dels Penyals d'Honor amb la seva cova de Son Creus, la Serra d'Alfàbia a s'enfront, aquest indret s'anomena la Màquina Vella, aquest curios nom designa el lloc on hivaia l'estació d'un rústic funicular emprat pels treballadors de la muntanya per devallar feixos de llenya, que consistia en un llarg filferro tensat per una roda de carro que unia aquest punt amb les cases de Can Grau. Es deia Màquina Vella perquè n'hi avia un altre anomanat Màquina Nova.

Aquesta contrada també era recordada perquè foren terrenys dominats per un temible bandoler, anomanat Buana, que donà nom al salt d'en Buana, finalment fou capturat en el lloc anomanat Garrover del Lladre.

Seguim el nostre trajecte per dintre el Comeller d'en Cupí, un frondós alzinar que aprofita la molsa per cubrir les roques dels voltants, amb un forn de calç situar a l'entreforc de camins. Aquest comellar ombrívol, amb les roques laterals recobertes de molsa el comellar aconsegueix un encant paisatgístic meravellos.

Arribam a una cruilla de camins anomenat el Través, que comunica el comellar d'en Cupí, on ens trobam, amb la coma Gran i amb la carretera de la Comuna, cap a ons ens dirigim.

La carretera de la Comuna cap a Cal Garriguer, fou construida a l'any 1885 que en aquell demps tan sols era un camí, llevors a l'any 1949-1957 es va ampliar i deixar com ho conoixem avui.

Arribam a la desviació que ens puija al capdemunt del penyal d'Honor (819 m.), el nom de penyal d'Honor prové de la situació que té sobre la vall d'Honor i sobre la possessió homònima.

Amb un res i no res arribam a Cal Garriguer, es un edifici que s'aixeca davant una esplanada centralizada per un aljub que mostra un coll de cisterna cilíndric, envoltat d'equipaments forestals (taules i bancs per fer torrades, bany, fems selectiu). La caseta és coneguda amb diversos noms; el més antic és el de caseta de Mestre Josepet, (1926); altres noms a més de Cal Garriguer són els de caseta de la Comuna o caseta del Garriguer. A l'altra part de l'esplanada, i a uns cinquanta metres de l'aljub central, s'hi troba un altre dipòsit d'aigua amb coberta de falsa cúpula, amb una porta metàl.lica a la boca (1894).

La davallada será per la coma Gran, un camí que ben aviat ens endinsa dins el comellar, ens acompanya les restes de l'activitats que un temps hi havia (rotlles de sitja, barraques de carboner, algún forn de pà, forn de calç, ramxos de carboner i colls de tords).

Una vegada que sortim de la Comuna, i deixam l'alzinar, entram en terres particulars i el canvi de la vegetació i el nou paisatge agrícola és important. Ams construccions com Can Barragot, les cases de Can Fundo, fins arribar s'Estret de sa Cova. Les cases de la Cova, tambè anomenades la Cova del Senyor Guillem, constitueixen una construcció troglodítica que ens recorda ben bé les cases del Cosconar (Escorca). A l'interior es troba l'aljub que abastia d'aigua les cases de la Cova.

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

COMUNA DE BUNYOLA – CAMÍ DES GRAU – PENYALS D’HONOR – COMA GRAN

Una vegada arribats a Bunyola, vam iniciar l'excursió a Sa Plaça, d'esquena a la façana de l'església parroquial, dedicada a sant Mateu, i ascendim pel carrer de la Mare de Deu de la Neu, 2’ després seguim pujant de front per les escales del carrer de la Lluna i en 2’ arribem al carrer d’Orient (veurem un rètol Sa Comuna / Camí des Grau) amb tram horitzontal, als 2’ hem de prendre a l'esquerra pel carrer de Sa Comuna iniciant-se una pujada forta mitjançant escales. Als 5’ finalitzen les escales i s'inicia el camí des Grau (rètol indicador). El camí planeja en el seu inici; als 2’ trobem un pal indicador a l'esquerra (Camí des Grau/Cas Garriguer 1 h 30 m), iniciant-se l'ascens, al principi suau i posteriorment fort.

Als 3’ trobem una estaca orientadora i als 5’ un forn de calç. Seguim ascendint, amb pendent fort/mitjana, i als 3’ trobem un rotlle de sitja i un aljub. El camí segueix ascendint amb pendents forts/mitjanes i als 4’ trobem una estaca orientadora. Segueix l'ascens fort durant 5’/6’, suavitzant-se el pendent posteriorment. Als 2’ tornem als pendents forts, amb alguns trams en zig-zag, durant uns 7’/8’ trobem un pal indicador (Mirador / Camí dess Grau). Descendim en 1’ amb pendent mig al mirador de la Màquina Vella , ja que les vistes mereixen la pena. Retornem al camí per on hem ascendit i en 1’ trobem un pal indicador (Cas Garriguer / Bunyola).

Ascendim amb pendent fort/mitjana durant 5’/6’ i posteriorment una pujada lleugera que en 1’ ens situa al costat d'un forn de calç en un encreuament. Un pal indicador ens assenyala les adreces per a arribar a Cas Garriguer, Camí des Grau i Bunyola. Hem de seguir ascendint per l'esquerra –baixant per la dreta aniríem al Comellar d’en Cupí. Ascendim amb pendent fort/mitjana, als 4’ arribem a un forn de calç, se suavitza l'ascens durant 1’, vam arribar a un nou forn de calç, durant 3’ el pendent és forta/mitjana per a suavitzar-se immediatament abans d'arribar a un nou encreuament. Un pal indicador ens assenyala les adreces cap a Cas Garriguer i Bunyola. Seguim cap a Cas Garriguer i en 1’ arribem als voltants d'un dipòsit d'aigua per a incendis (dreta). Seguim el camí planejant i en 1’ arribem a la carretera al costat d'un pal indicador (Bunyola / Camí des Grau 1h 25m). Ens dirigim cap a la barrera de fusta que tenim a la nostra esquerra i vam transitar per la pista forestal amb pendents lleugers i mitjanes –depenent dels trams- i en uns 13’/15’ arribem a un encreuament (camí a la nostra esquerra, fita).Haguéssim arribat per aquest camí si l'ascens ho haguéssim efectuat pel Pas de Son Creus.

Seguim per la pista amb pendents suaus, tant d'ascens com descens, i al cap d'uns 9’/10’ arribem a un encreuament. A l'esquerra veurem un rètol de fusta molt deteriorat que ens assenyala la senda que hem de seguir per a arribar als Penyals d’Honor. Ascendim amb pendent fort/mitjana, endurint-se en algun tram, seguint les fites encara que la senda és evident. En uns 10’ arribem a el segon cim més alta –no és la més alta per 9 cm– de les quals reben el nom de Penyals d’Honor. En la mateixa es troba una caseta de vigilància. Des d'aquest punt observarem una interessant panoràmica sobre diferents cims de la Serra de Tramuntana. Des de l'inici de l'excursió hem recorregut uns 5’730 Km.

Des del cim descendirem fins a la pista forestal que ens ha conduït fins a aquí. El descens des del cim ho realitzem en uns 5’, amb pendent fort/mitjana. Una vegada en l'encreuament ens dirigim cap a Cas Garriguer. En l'encreuament al que hem arribat, a la nostra dreta veurem dues fites on s'inicia la baixada per un comellar situat entre el Penyal d’Honor i el Puig de ses Crestes. El recorregut ho realitzem per una senda –en alguns moments més evidents que en uns altres, apareixent fites en alguns punts del descens- amb pendents forts/mitjanes. Als 5’/6’ d'iniciat el descens trobem un rotlle de sitja, i 3’ després altre. 1’ després trobem les restes d'un forn de pa . El pendent és lleugera i al 1' trobem les restes d'una caseta i un rotlle de sitja. De nou a’ 1 trobem un rotlle de sitja i al cap de’ 3 arribem a una àmplia corba de la carretera que des de Bunyola ascendeix a Cas Garriguer.

A l'esplanada de Cas Garriguer s'han instal·lat taules, bancs i fogons en àrea de descans, estant situada la caseta a la dreta de l'esplanada segons el nostre sentit d'arribada. El descens fins a Bunyola ho realitzarem pel camí de la Coma Gran. Travessarem l'esplanada passant al costat d'un coll de cisterna cilíndric, avançant en adreça S amb pendent lleuger/mitjana. Als 3’ travessarem un portell amb barrera metàl·lica. El pendent segueix sent mitjana/lleugera i en 3’ veurem un rotlle de sitja a la dreta. El pendent segueix sent lleugera durant 12’/14’ i posteriorment passa a mitjan. AL cap de’ 4 passem un portell amb barrera, finalitzant el encinar, iniciant-se una zona de cultiu. Transcorreguts 4’/5’ amb descensos mitjos arribem a un portell sense barrera i 1’ després deixem a la nostra dreta les cases de Sa Cova que recorden les cases de Cosconar (Escorca). Es troben situades en una cavitat natural (balma) ocupant gran part d'una enorme paret vertical. Seguim descendint pel camí amb pendent mitjana/forta i als 4’ travessem un portell sense barrera.

Als 5’ passem al costat de dues cases (dreta – Ca na Miserable – i una altra un poc més endavant a l'esquerra –Ca na Moragues–). A partir d'aquest punt el camí presenta un ferm asfaltat. El camí presenta, en general, baixada lleugera, passant als 6’/7’ enfront de Can Oliver (dreta). Als 3’ a la nostra dreta un camí conduïx a la urbanització És Cocons. La baixada és lleugera o bé planeja, apareixent algunes edificacions aïllades. Als 7’/8’ s'inicia una pujada lleugera i a l'esquerra es troben les instal·lacions d'una estació transformadora. Als 2’ arribem a la carretera que uneix Santa María amb Bunyola (Ma – 2020), a l'altura del quilòmetre 7’900.

Hem de seguir cap a la dreta, en direcció a Bunyola, amb pujada lleugera. En 1’ vam arribar al cementiri, a la nostra dreta, i 4’/5’ després apareixen les primeres cases de Bunyola. En uns 7’/8’ arribarem a l'església parroquial, punt d'inici d'aquesta excursió.

El recorregut total ha estat d'uns 13’49 km.