perfilRutaCIM DEL PUIG DE N'ALI

PUIG DE N'ALI i PUIG DES GRAU

PER EL COMELLAR DE S'HOMO- PAS DE N'ARBONA - EL COMELLAR DE SA COVETA NEGRA

Altitud Puig de n'Ali: 1.038 m.

Altitud Puig des Grau: 867 m.

Dificultad. PD-

24.10.2009

PUIG DE N'ALI – PUIG DES GRAU

(PEL COMELLAR DE S'HOMO I SA COVETA NEGRA)

L'excursió la iniciem en el portell que dóna accés al Comellar de s'Homo, al costat de la zona recreativa que trobem passat Caimari, en la carretera Ma.-2130 que d'Inca puja fins a Lluc. En l'actualitat no es pot accedir a l'aparcament en aquesta zona recreativa pel que podem aparcar els cotxes un poc abans d'arribar a ella a la dreta de la carretera i, amb menys espai, també a l'esquerra.

El portell d'accés al Comellar de s'Homo (situat entre la Serra de s'Esquerdar i les estribacions cap al SE del El Puig de n'Ali –Sa Moleta-) es troba situat a l'esquerra de la carretera, a l'esquerra (W) de la zona recreativa, poc abans del quilòmetre 10. El portell té un botador de fusta a l'esquerra, iniciant-se un camí empedrat, en un tram curt, que amb un pendent fort/mitjana, al començament per a endurir-se posteriorment, trobarem algun tram formigonat. Als 5’ el pendent és mitja i 2’ després torna a presentar ascensos forts i mitjans/ forts amb trams formigonads novament. Als 4’/5’ el camí planetja i veurem dos fites a l'esquerra (en aquest punt haurem recorregut uns 950 m des del portell), hem d'abandonar el camí pel qual veníem transitant i ascendir pel camí que veiem a la nostra esquerra assenyalat per les dues fites.

La pujada pel mateix és forta/mitjana, als 15’/16’ arribem a una fita, seguim ascendint pel tàlveg amb adreça N, per una senda amb pendent mig que posteriorment passa a fort. Als 7’/8’ veurem les restes d'una caseta (dreta) i apareixen de nou restes del camí i fites. Pugem pel vessant esquerre del tàlveg amb pendent fort/molt fort, seguint les fites camp a través. Als 5’ veurem a la dreta un serral i una roca amb una paret seca als seus peus, seguirem ascendint seguint les fites amb pendent fort/molt fort i als 7’/8’ veurem una taca circular de pintura vermella en el sòl. El terreny pel qual vam transitar està molt carstificat i el progrés presenta alguna dificultat, afegint a aquesta el pendent fort/molt fort per la qual vam transitar. Les fites ens indiquen l'adreça de l'avanç durant uns 25’/27’, moment que les fites ens conduïxen cap a la nostra dreta, i 2’ després apareixen en el sòl senyals de pintura blaves i vermelles, apareixent 1’ després una fletxa de color blau. Seguim ascendint amb pendent fort/molt fort i vam arribar als 5’ un grup de pins dispersos. En aquest tram apareixen conjuntament fites i taques de pintura, seguint el pendent fort/molt fort. Als 4’/5’ les fites i taques de pintura ens desvien a l'esquerra per a anar vorejant la paret rocosa que tenim a la nostra dreta (cim de n'Ali), amb pendent fort/molt fort. Als 5’ els senyals ens indiquen un gir cap a l'esquerra de 90º i posteriorment pugem amb pendent fort en diagonal esquerra (NW).Després d'uns 4’ d'ascens arribem a un llom entre dos tàlvegs (zona superior del Comellar des Horts i vessant SE de El Puig de n' Ali).

Seguim els senyals (fites i marques de pintura) que ens indiquen un gir de 90º vorejant la base del cim i amb pendent fort i posteriorment fort/molt fort, ens situen en uns 6’ en el vessant W del El Puig de n'Ali al costat d'un gran fita. Des d'aquest punt hem de girar a la nostra dreta, ascendir per la senda i en el tram final grimpant per les roques, vam arribar el cim del Puig de n'Ali en uns 3’. Des de l'inici de l'excursió hem recorregut 3’16 km.

El cim està format per un conjunt de grans blocs calizos (es pot vivaquear sota un d'ells) donant-li un aspecte molt peculiar. Les vistes des del cim són espectaculars: Pla de Mallorca al sud, castell d'Alaró, s’Alcadena, Comuna de Bunyola, massís de Randa, Galatzó, Massanella, Puig Roig, Tomir, etc.

Des del cim descendim fins al Coll de sa Linea o de Mancor, situat als nostres peus entre n’Ali i el Massanella. Primer descendim des del cim fins a la fita que hem trobat al nostre ascens, vam trigar 1’. En aquest punt hem de prendre a la nostra dreta (hem arribat per l'esquerra) seguint les fites. El pendent és fort i en la baixada trobarem fites i marques de pintura vermella. Després d'uns 25’ de transitar per la senda arribarem al Coll de Mancor o de sa Linea.

En el Coll de Mancor o de sa Linea vam seguir el camí a la nostra dreta (NE), en direcció a Comafreda i Coll de Sa Batalla, amb pendent mig. Veurem als 3’ diversos rotlles de sitja (esquerra) i casetas de carboner (dreta i esquerra) i 3’ després (6’ des del Coll de Mancor) hem de deixar el camí per on transitem i sortir per la dreta (veurem una fita a la nostra dreta) en adreça cap a la llera del torrent de la Coveta Negra. Al llarg de la llera trobarem nombroses fites que ens indiquen el camí, el pendent és mitja i transcorrem alguns trams per l'esquerra del tàlveg i altres per la dreta i fins i tot per la llera del torrent. Trobem diversos rotlles de sitja i restes de casetas de carboner. Al cap d'uns 18’/20’, des que hem abandonat el camí cap a Comafreda, veurem a la nostra esquerra una llosa* de pedra amb una fletxa i la paraula PUIG i fites en el vessant esquerre; és l'inici d'una senda que ens durà a El Puig des Grau.

Abandonem la llera del torrent i ascendim pel vessant en adreça E-NE, amb pendent molt fort/fort i, en alguns trams, molt fort, seguint les fites, encara que en alguns trams desapareixen. Als 14’ trobem una petita rosseguera, seguim ascendint amb pendent molt fort i als 4’ arribem a un graó rocós pel qual vam grimpar. Seguim les poques fites amb pendent molt fort/fort i adreça S i posteriorment NE al cap d'uns 5’ arribem a la paret rocosa a la nostra dreta que forma la base de El Puig des Grau. Voregem aquesta base i transcorreguts uns 3’ arribem a una paret seca, la superem i seguim vorejant la paret rocosa i ascendim grimpant cap al cim que arribem a als 4’. Les vistes són sensacionals sobre Mallorca, l'illa de Cabrera i fins i tot la de Menorca.

Des del cim iniciem el descens, seguint el mateix camí, cap a la llera del Torrent de sa Coveta Negra, al que arribem transcorreguts uns 25’/27’. Una vegada en la llera (en el punt on ho hem abandonat per a ascendir a El Puig des Grau) de seguida l'abandonem a la nostra dreta per una sendera (indicat per unes fites) que ascendeix en diagonal amb pendent lleuger/mitjana. Als 3’ arribem a un petit serral i iniciem el descens cap al Pas de’n Arbona, al que arribem en uns 5’, guiats per fites i senyals vermells, amb pendents mitjos i forta/mitjana.

Seguim descendint amb pendents mitjos i forts, guiats per fites i marques vermelles. Als 6’/7’ arribem a un encreuament, hem de seguir recte (veurem una roca a la nostra dreta amb una ratlla horitzontal vermella) seguint les fites i marques vermelles (punts i línies). El pendent és mitja i posteriorment forta. Als 12’, a contar des de l'encreuament, vam arribar a una fita i hem de prendre a l'esquerra continuant el camí que ens indiquen les fites amb descens fort. Als 3’ arribem a un rotlle de sitja, hem de vorejar-lo i seguir a la dreta, seguint les fites amb pendent mig i mitjana/forta. Transcorreguts 2’ veiem un rotlle de sitja (dreta) seguim descendint amb pendent fort/intervé seguint les fites. 2’ després passem al costat d'un rotlle de sitja molt deteriorat (esquerra) i transcorregut 1’ vam arribar al camí de carro de la Coveta Negra.

Prenem a l'esquerra, les primeres tres corbes amb pendent mitjana/forta i posteriorment amb trams més suaus. Als 4’/5’ vam arribar al Cami Vell de Lluc (estaca a la dreta), vam seguir a la dreta amb baixada mitja, que posteriorment passa a mitjan/lleugera. Als 5’/6’ veiem a la dreta una placa en record d'Isabel Morell Morro i una caseta de carboner a l'esquerra., un rotlle de sitja a la dreta i altre a l'esquerra –amb quatre graons-, en un tram curt. Transcorreguts uns 8’/9’ arribem a un portell amb un botador de fusta, a l'esquerra, que ens permet accedir a la carretera Inca –Lluc (Ma.-2130) a l'altura del quilòmetre 10. Un pal indicador ens assenyala: Caimari 30m / Lluc 1h 30m. Prenent a l'esquerra arribarem al portell on hem iniciat l'excursió i posteriorment al lloc on hem aparcat els cotxes.

Distància recorreguda: 8’12 km

(*) Per cert, la pedra la trobem al revés, pel que ens va dur uns segons descobrir el lloc, però com tenim intuïció muntanyenca ens vam adonar de seguida que estava al revés. Qualque gracios va voler despistar al personal però no va poder amb nosaltres.