MAP

Dificultad: AD-

Altitud: 1.027 m.

PUIG DE GALATZÓ – s’ENCLETXA – ARESTA SUD

Des de Palma vam arribar a Puigpunyent per la carretera Ma.-1041. Una vegada a Puigpunyent vam continuar cap a Galilea i hem de girar el primer desviament a la dreta (Camí de sa Teulera). En aquest punt veurem un cartell de la Reserva Puig de Galatzó – Aventura i de l'Hotel Restaurant És Ratxo. Hem de seguir les indicacions d'aquest panell, travessarem el Hort de sa Coma i en uns 7’ arribarem a un serral on confluïxen tres carreteres. Hem de prendre la de la dreta (al costat del xalet És Cucui). Deixarem a la dreta un camí que descendeix, 1’ després arribarem a una pedrera abandonada (dreta). Podem deixar els cotxes en aquesta pedrera, però en l'actualitat la costa que ascendeix a la Font des Pi presenta un ferm en bones condicions, pel que seguim per la carretera, veurem un camí que descendeix a l'esquerra i una pista a la dreta, i al cap d'uns 3’ arribem a un serral, en el costat dret veurem l'inici d'un camí amb un pi que té pintat al voltant del seu tronc una línia blanca (dreta del camí en ascens) i a l'esquerra del camí una fita i una fletxa vermella. Hem de prendre aquest desviament i al cap de’ 2 arribarem als voltants de la Font des Pi on podem aparcar. Si hem deixat el cotxe en les pedreres, trigarem uns 12’/15’ a realitzar el recorregut a peu.

En la Font des Pi veurem un pal indicador (Puig de Galatzó 1h 15 m), on s'inicia una pista amb pendent fort/mitjana que posteriorment s'incrementa. Als 3’ arribem a un encreuament (camí des de la dreta) amb un pal indicador (Puig de Galatzó). Hem de seguir aquesta indicació, la pujada és forta/mitjana. 1’ després veurem una fita i a la nostra esquerra l'inici d'una senda amb fites. Hem d'ascendir per aquesta senda amb pendent mitjana/forta, passant a forta posteriorment. Als 8’/9’ el pendent d'ascens se suavitza inicialment per a incrementar-se després. Trobarem alguna fita i als 14’/16’ arribarem al Coll des Carniceret (estaca i fita). L'estaca ens assenyala la senda per on s'ascendeix per la “via normal” al Galatzó.

No hem de seguir la indicació de l'estaca, sinó que hem de girar 90º a la nostra esquerra (W) i ascendir amb pendent mig i mitjana/forta per la senda , trobant algunes fites. Al cap d'uns 3’ arribem a una zona amb càrritx i pendent fort, arribant 3’ a un serral amb pins. Seguim ascendint amb pendent mig i travessem una zona de pins. Als 2’ el terreny planeja o presenta pujada lleugera i 2’ després arribem a una petita rosseguera. A partir d'aquest moment el pendent s'incrementa i vam arribar als 3’/4’ a una zona de rossegueres seguint les indicacions de les fites. Ascendim cap a la paret rocosa amb pendent mitjana/forta, a la qual arribem en 1’. Voregem la paret rocosa per la seva base procurant no perdre altura i als 2’ veurem una canal àmplia a la nostra esquerra amb pendent fort/molt fort, hem d'ascendir per ella procurant fer-lo per l'esquerra al costat de la paret rocosa i evitant la vegetació, havent de grimpar en algun punt. Després d'uns 6’ arribarem sota una roca encaixada. Hem de passar per sota de la mateixa i seguir ascendint pel costat esquerre amb pendent fort/molt fort. Aques es el punt més delicat. Als 2’ arribem a una esplanada i vam seguir pel canal que tenim a la dreta. El pendent és fort/molt fort i finalment veurem un canal a la nostra esquerra i posteriorment altre a la dreta que ens conduirà al cim de l'El Puig de Galatzó. Des del pas sota la roca encaixada hem trigat uns 9’/11’.

Des del cim podem contemplar unes excel·lents panoràmiques, si el temps ho permet, sobre el sector sud i central de la Serra de Tramontana (Puntals de Planícia, Mola de Planícia, Puig major, Massanella, Mola des Ram, etc cap al N i Serra des Pinotells, Mola de’s Esclop, Puig de ses Fontenelles, El Puig Batiat, etc cap al sud).

El descens ho efectuem per l'aresta sud del Galatzó. Des del cim i amb adreça S-SW. El pendent és fort, al principi, però posteriorment passa a fort/medi. Trobarem nombroses fites que ens marcaran el camí pel llom de l'aresta. ALS 17’/19’ arribarem a un serral on s'inicia una pujada mitja (fites) que en 3’/4’ ens situa en el cim. Seguim per la cresta amb baixada forta/mitjana i posteriorment mitja i lleugera, seguint les fites arribem en 13’/15’ a un petit ressalti. Descendim amb pendent fort/molt fort i vam avançar amb lleugera diagonal dreta descendint amb pendent mitjana/forta a través del càrritx en direcció als pins que veiem al lluny. Als 10’/12’, sense arribar als pins, vam girar amb adreça NE per a dirigir-nos cap a la paret rocosa de la nostra esquerra. Ascendint amb pendent lleuger/mitjana, vam arribar en 5’/6’ a una petita marjada que ens permet seguir descendint. Seguim descendint amb pendent mitjana/lleugera, en lleugera diagonal dreta cap a la pineda, al que arribem en 2’ (trobem alguna fita). Travessem la pineda seguint les fites amb pendent mitjana/lleugera i als 2’ arribem a una rosseguera. La travessem i amb pendent mig ens dirigim cap al encinar al que arribem en 2’.Seguim les “fites” i en 1’ arribem a un camí de terra (fita). Seguim a la nostra esquerra amb pujada lleugera i posteriorment llaneando. Als 2’/3’ arribem a un portel” amb barrera metàl·lica (ho superem travessant-lo per l'ensulsiada situada a la dreta). S'inicia una pujada lleugera pel camí (envaït per la vegetació) i en 1’ arribem a la carretera asfaltada. Continuem a la dreta, llaneando o amb baixada lleugera/mitjana, i als 4’ arribem a un encreuament (camí des de l'esquerra) i vam prendre a la dreta. La baixada és mitja i als 3’ arribem a un encreuament (camí des de l'esquerra) que és el qual hem agafat aquest matí pujant cap a la Font des Pi.

Si hem deixat el cotxe en la Font des Pi, ascendim a la nostra esquerra, arribant a la Font en uns 5’, o vam continuar per la carretera fins a la pedrera, a la qual arribem en 9’/10’ amb baixada mitja i planejant.