arribant a sa Coma de son Torrella

CIM MORRO DE SES SOLANES

COMA DE SON TORRELLA

MORRO DE SES SOLANES

Per la rosseguera del Verger i tornada pel Coll de l'Ofre

8.1.2010

Dificultad: PD+ (por la nieve)

Altitud Morro de ses Solanas:: 922 m.

Altitud máxima: 979, 20 m.

Desnivell acumulat: 1.174,70 m.

Distància recorreguda: 14,13Km.

Per a aprofitar les recents nevades decidim estrenar l'any amb una ruta una mica exigent. Va valer la pena per les expectaculares panoràmiques que ens va oferir des de la seva privilegiada situació sobre el barranc de Biniaraitx, la vall de Sóller i la Serra de Son Torrella i la Serra de Cúber. En la pujada únicament ens trobem amb Miguel Bou amb el qual compartim l'itinerari. Ja en el Coll de l'Ofre ens trobem a un Raconer que esperava als seus companys que habian pujat fins al puig de l'Ofre.

BINIARAIX – MORRO DE SES SOLANES – COLL DE L’OFRE – BINIARAIX

El recorregut ho vam iniciar abans d'entrar en Biniaraix, on hem aparcat immediatament abans d'entrar en aquesta població donada la possible dificultat de trobar aparcament posteriorment. Iniciem l'ascens lleuger/mitjà cap al poble, arribant al carrer de la Trinitat, la plaça de la Concepció, on es troba la parròquia dedicada a la Concepció de María, hem d'agafar a la dreta pel carrer de Sant Josep i vam arribar als safarejos, alimentats per la Font d'en Det. Des de l'inici de l'excursió hem trigats uns 3’/4’.

Al costat dels safarejos veurem un cartell del Consell Insular de Mallorca i un pal indicador del GR 221 (Barranc de Biniaraix, Cúber 4 h 5 m) que ens assenyala el camí de terra pla, pel qual hem d'avançar. Als 4’ vam arribar al torrent de Biniaraix, ho travessem per un puentecillo i iniciem l'ascens pel Camí des Barranc. La pujada és mitja/forta i al cap de 3' arribem a una font (dreta), 3’ després el camí planeja o presenta pujada lleugera i posteriorment el pendent és mitja/forta. Als 2’/3’ travessem un puentecillo, segueix el pendent fort/mitjana, als 3’/4’ veurem una caseta a la dreta i posteriorment el camí llanea al costat d'una canaleta (esquerra) de construcció recent, incrementant-se poc a poca el pendent. Als 5’/6’ arribem a la zona de S'Estret, discorrent el camí entre parets rocoses al costat del Torrent de Biniaraix. Passada aquesta zona, vam travessar dos pontets (cas de no dur molt cabal el torrent podem utilitzar els botadors de pedra –no era el cas del dia de l'excursió), el pendent passa a fort, vam passar altre puentecillo, segueix el pendent fort i als 7’/8’ de la zona de S'Estret vam arribar a un encreuament en els voltants de les cases de Can Silles (esquerra). En l'encreuament veurem un pal indicador (L’Ofre, Cúber/Biniaraix). En aquest punt hem de prendre a l'esquerra amb la finalitat de dirigir-nos cap al Torrent des Verger. La pujada és forta/molt forta i veurem a banda i banda del camí casetes de pedra (alguna amb aljub/piscina). Als 5’ travessarem el Torrent des Verger per un pontet, la pujada és forta i als 2’ arribarem a un encreuament. És un punt en el qual hem de parar esment, doncs ens hem de desviar a la dreta. En la marjada veurem pintat un cercle vermell que tanca un punt verd.

Hem d'ascendir amb pendent fort, amb adreça NE, als 2’/3’ arribem a un encreuament (camí des de l'esquerra) i hem de seguir recte; als 4’ arribarem als voltants de les restes d'una caseta (dreta) i nosaltres seguirem a l'esquerra, amb pendent fort/molt fort, arribant als 2’ als voltants d'una bauma (esquerra) que acull una caseta. La pujada continua fort/molt forta, trobant alguna fita. Als 3’/4’ vam arribar a l'inici d'una rosseguera, ascendim amb pendent molt fort cap a les dues roques que veiem en la part superior de la rosseguera, passant per l'esquerra de les roques en 5’/6’. Des de les roques ens dirigim, amb pendent molt fort, cap a un pi que veiem al capdamunt, al que arribem en 18’/22’. Seguim ascendint amb pendent molt fort/fort i adreça NW i posteriorment N, transcorreguts 12’/15’ ens dirigim cap al tàlveg de la dreta, ascendint amb pendent fort/molt fort, arribant als 30’/35’ a una paret seca de partió. Ens dirigim cap a l'esquerra (W) al costat de la paret seca, en direcció al cim del Morro de Ses Solanes, planejant, a la qual arribem en 2’/3’. Des del cim del Morro de Ses Solanes, ens dirigim cap al Coll de l'Ofre. Regressem al lloc de la paret seca on hem arribat, trigant 3’, i vam seguir en adreça I-ES cap al serral (la neu cobreix per complet el camí i les fites), amb pendent fort, al que arribem en 2’, tenint unes penyes a la nostra dreta. Continuem mantenint l'adreça cap al serral que tenim davant. L'ascens és fort/mig, veiem alguna fita que sobresurt de la neu i vam arribar al serral en 5’/6’. Des d'aquest punt albirem enfront de nosaltres l’Ofre, servint de referència en el nostre avanç amb adreça Es, apareixent alguna fita com referència. Descendim amb pendent lleuger/mitjana per a ascendir amb pendent lleuger cap a la paret seca que veiem enfront de nosaltres, travessant-la pel punt que hi ha una reixeta tancant una ensulsiada. Des del serral hem trigat uns 8’/9’.

Descendim amb pendent lleuger/mitjana a la nostra dreta (SW), amb ascensos i descensos lleugers, sempre en adreça dominant S, cap a l'Ofre. En aquest tram el torb fort i la neu acumulada (absència de referències) dificultaven l'avanç, arribant en uns 25’/30’ al Coll de l'Ofre (pal indicador GR 221) Des del Coll de l'Ofre, vam seguir pel camí que conduïx a les cases de l'Ofre (S), amb baixada mitja.

Als 2’ travessem un portell i el pendent és mitja/forta. Als 15’ veurem una estaca indicadora (esquerra), però vam continuar pel camí. Als 10’/12’ arribem a un pal indicador. La baixada és forta i als 3’/4’ veurem les Cases de l'Ofre (esquerra). Travessem un portell i iniciem el descens pel Camí del barranc de Biniaraix. El pendent al principi és fort, però posteriorment se suavitza i fins i tot llanea. Als 7’/8’ arribem a una barrera i iniciem una baixada amb pendent mitjana/forta. Als 4’/5’ trobem una nova barrera i iniciem una baixada forta durant 21’/24’, passant a pendent mig i als 2’ arribem a un pal indicador GR 221 (Sóller, camí des Barranc, Biniaraix 35’ / Sóller, Camí Vell Biniaraix 45’). A l'esquerra arrenca un camí que conduïx en 1’ al Gorg de Can Cati. Seguim descendint pel Camí del barranc de Biniaraix, amb baixada forta i posteriorment planeja i als 4’ vam arribar al pal indicador on al matí ens hem desviat a l'esquerra cap al Torrent des Verger. A partir d'aquest punt realitzem el mateix itinerari que hem realitzat al matí, arribant en 25’/30’ a Biniaraix. Travessem el poble i en 5’/6’ vam arribar al lloc on hem deixat aparcats els cotxes.