cim del puig de sa galera

superat el pas d'en march

mapam ruta

PUIG DE SA GALERA

DEIÀ, PAS D'EN MARC I PAS DES XARAGALL DE CAN BOQUETA

8.5.2010

Dificultat: D+

Altitut:

Desnivell: 809,90 m.

Distància recorreguda: 9,15 Km.

Iniciem l'excursió en l'aparcament situat a l'entrada de Deià (a l'altura del quilòmetre 62’350 de la carretera Ma.-10). Ens dirigim cap a l'ajuntament, queda a la nostra esquerra, i als 6’ ens desviem a la dreta cap a La Residència. Ascendim amb pendent fort/molt fort i als 3’ passem per Sa Tanca dets Lubes (esquerra), seguim ascendint amb pendent fort i als 3’ vam arribar al final del carrer (la barrera d'un xalet ens tanca el pas). Creuem un xalet en obres (esquerra) i reprenem el camí asfaltat, amb pendent fort, que hem transitat fins a ara. Als 2’ passem per una barrera automàtica, 2’ després deixem una casa a l'esquerra i transcorreguts 3’ passem per Can Pelat Vella (dreta). El pendent segueix sent fort/molt fort i 2’ després arribem a una fita (casa a la dreta). Al costat de la fita (esquerra) s'inicia un camí empedrat que posteriorment es transforma en una senda, amb adreça I, per la qual ascendim amb pendent fort. AlsS 2’ travessem un portell estret (fita) i 1’30’ després altre. Seguint les fites en 2’ arribem a unes marjades, seguim ascendint a través de les mateixes, seguint les indicacions de les fites. El pendent és fort i en uns 3’ arribem a la Font de sa Senyora.

A partir d'aquest punt, seguint per un camí a l'esquerra de la font, les fites ens conduïxen per una senda, amb pendent fort i adreça N. Als 4’ passem per un portell estret, seguint les fites arribem als voltants d'una caseta de pedra (esquerra). Continuem, de nou amb adreça N, amb pendent fort/mitjana, seguint les fites a través de marjades durant 3’. Seguim per la pineda, al principi amb pujada mitja/forta i als 2’ comença a llanear, amb lleugeres pujades i baixades. Als 3’ arribem a un portell, vam continuar recte i seguim les fites a través del encinar, amb pendent fort/mitjana. Als 3’ girem a l'esquerra, tal com ens assenyalen les fites i vam seguir amb pujada mitja i després llaneando. Als 3’ arribem a un encreuament (camí des de l'esquerra) (doble fletxa vermella) i continuem ascendint a la nostra dreta pel camí. De seguida abandonem el camí (veurem fitas i un punt vermell a la dreta) iniciant una pujada forta per un tàlveg ample amb adreça I. En 1’ travessem un camí (rotlle de sitja a la dreta) seguint les indicacions de les fites i els punts vermells amb pujada forta. Als 4’arribem a uns rotlle de sitja amb les restes d'una caseta de fusta; seguim les fites, en 1’ arribem a un camí i vam seguir a la dreta, i amb adreça S, ascendim amb pendent mig; passem al costat de les restes d'una caseta amb una cisterna i poc després arribem a Sa Bassa. Seguim el camí, vam iniciar una baixada mitja i als 30’’ arribem a un encreuament, vam prendre a l'esquerra amb baixada mitja. Als 4’, a contar des de les restes de la caseta, vam arribar a una fita i una fletxa vermella, en un tàlveg a la nostra esquerra, vam seguir amb adreça S, el camí amb pujada mitja/forta.2’ després veurem dues rotlle de sitja (esquerra) i seguint les fites al llarg del camí arribarem en 1’30 a un encreuament. Seguim pel camí a la nostra dreta, ascendint amb pendent fort i en 1’30 veurem una rosseguera (esquerra). En 1’30 abandonem el camí, vam seguir cap a la paret de partió que tenim davant a la qual arribem en 20’’. Seguim amb adreça S, ascendint amb pendent mig i lleugera diagonal esquerra seguint les fites. Als 2’ arribem a una paret rocosa (esquerra), vam seguir les fites amb pendent cada vegada més forta; passem sota un penyal i seguim les fites cap a la base de la paret rocosa que tenim a la nostra esquerra, amb pendent fort/molt fort.

Transcorreguts uns 6’ arribarem a unes roques per les quals hem de grimpar (no hi ha altra possibilitat), es tracta del primer tram del Pas d'en Marc. Seguim ascendint vorejant la cresta del espolón amb precaució (veurem uns filferros una mica més baix peró millor fer la baixada amb un rapel), hem de vorejar la paret rocosa per la seva base i transitant pel tàlveg, acabam de fer el segòn tram del Pas d'en Marc. Ascendir per la paret rocosa que tenim a la nostra esquerra; veurem una corda que ens ajudarà en l'ascens (tercer tram del pas) i posteriorment altre tram amb corda (tercer tram del pas) que ens situarà en la part superior del Pas d'en Marc (fita).

Una vegada superat el pas hem de seguir amb adreça I, amb pujada mitja/forta, cap al grup d'alzines que tenim enfront de nosaltres. Als 2’30 arribem a aquest grup (dreta) i seguim ascendint amb pendent, al principi mitja, però posteriorment fort, arribant a fort/molt fort, vam arribar en 15’/16’ als voltants d'una paret rocosa (dreta). Seguim ascendint pel tàlveg amb pendent fort/molt fort i adreça N, arribant a en 5’ el replà on està situat el vèrtex geodèsic que ens assenyala el cim de Sa Galera, al que arribem amb pendent lleuger/mitjana en 2’.

Des de sa Galera ens dirigim cap al Pas de Ca Boqueta. Descendim per pendent lleuger/llaneando, cap al pi que està en adreça Es, al que arribem en 1’30. Seguim amb baixada lleugera durant 4’30 i vam continuar pel tàlveg situat a la dreta del pi, amb pendent mig i després llaneando. Seguim fins al tàlveg situat enfront de nosaltres fins a arribar en uns 4’ a una senda en la qual veiem fites. Seguint la senda i procurant no perdre altura, seguirem les fites vorejant el semicercle rocós d'és Boixos, que queda a la nostra esquerra. AL cap d'uns 10’ unes fites es dirigeixen cap al tàlveg situat a la nostra esquerra, ascendint cap al camí de s' Arxiduc, però nosaltres continuem amb adreça W. Seguim les fite llaneando, o amb petites pujades i baixades, durant uns 5’ s'inicia un pendent fort/molt fort arribant en 1’30 a una rosseguera. La travessem i 1’ després arribem a altra (veurem fites i punt vermell). Descendim durant 2’ per la rosseguera amb pendent molt fort, vam seguir les fites i als 5’ arribem a una nova rosseguera (tornen a aparèixer les fites i punt vermell) per la qual descendim amb pendent molt fort durant 3’ (veurem diverses fites durant el descens). Una vegada finalitzada la rosseguera ens internem en la pineda, seguint les fites amb pendent molt fort, tenint una paret rocosa a la nostra esquerra. Als 2’ arribem a una petita rosseguera; descendim per ella i al minut iniciem una pujada mitja, seguint les fites i punt vermell, separant-nos de la paret rocosa (esquerra) i dirigint-nos cap a una paret de va partir (arribem en 1’30) i un botador de troncs, ho saltem i seguim les fites i els punts vermells que amb pendent molt fort i posteriorment fort ens dirigeixen a través de la pineda. Als 6’/7’ arribem a un pas equipat amb un cable d'acer gruixut (en dos sectors). Estem en el Pas de Can Boqueta, superant-lo en 2’.

Des d'aquest pas ens dirigim cap a la zona del Xaragall de Ca Boqueta, sense arribar a les cases, encaminant-nos cap al Torrent des Racó. Superat el pas en 1’ arribem a una rosseguera, vam seguir les fites i descendim amb pendent molt fort, pel costat esquerre, durant 2’. Les fites ens conduïxen cap al encinar amb pendent fort/molt fort. Transitem per una senda, trobant nombroses fites, punts vermells i fletxes. Hem seguit adreça NW i posteriorment N, amb trams en zig-zag, mantenint durant part del recorregut una rosseguera a la nostra dreta. Al cap de’/8 9’, des de l'última rosseguera vam trobar altra, la travessem i ens dirigim cap a la paret de va partir, la saltem i seguim les fites i punts vermells, que amb pendent molt fort ens conduïxen a una nova rosseguera, a la qual arribem als 2’30. Baixem per ella durant 1’ i als 45’’ arribem “a un rotlle de sitja”, vam seguir les fites i vam arribar en 1’ a un portell en una “paret de va partir”. Una vegada travessat el portell, vam girar a la dreta seguint les fites que ens conduïxen amb pendent fort/molt fort fins a un rotlle de sitja al que arribem en 2’. A l'esquerra veurem una fita i seguim un camí a la dreta. Seguim les fites que amb adreça SW ens conduïxen cap al Torrent des Racó. Als 3’ arribem a un portell i un rotlle de sitja amb fita (dreta); 20” després arribem a una paret de va partir, la saltem (rotlle de sitja a la dercha) i iniciem una pujada mitja. Passem al costat d'una caseta i un rotlle de sitja (esquerra), iniciant als 2’30 una baixada mitja per una zona amb bastant vegetació, per una senda, que transita, en algun moment, per la vora d'una marjada llaneando per a després presentar pujades i baixades mitges arribant als 5’ als voltants del Torrent des Racó (esquerra).

Iniciem el descens amb pendent fort/mitjana, per un camí empedrat amb graons, seguint les fites, amb trams en zig-zag. Als 2’30 arribem al costat d'una caseta. Des d'aquest punt la nostra adreça és NW, seguint les fites a través de marjades, amb pendent mig i novament trams en zig-zag. Als 2’ arribem a un camí amb graons, en algun tram el pendent és mitja/forta, amb trams en zig-zag, punts vermells i la llera empedrat del torrent a l'esquerra. Als 5’ arribem als voltants d'una casa (dreta); la descens és mig i 1’30 després passem al costat d'una casa (esquerra). Travessem un portell amb barrera metàl·lica i seguim descendint llaneando o amb pendent mig. A l ’1 30 arribem a una carreterilla, seguint pel camí asfaltat i ens desviem a la dreta per unes escales, passant al costat d'una casa (nombre 46) (esquerra). La baixada és mitja i tenim el torrent donis Racó a la nostra dreta. Als 3’ arribarem a la carretera Ma.-10, amb us safarejos a l'esquerra. Únicament ens queda seguir aquesta carretera a l'esquerra per a arribar en 2’ a l'aparcament on hem deixat el cotxe al matí.

NOTA: NOMÉS COMENÇAR EL CAMI QUE MOS DU A LA FONT DE LA SENYORA, ENS TROBAM AMB UNA BARRERA NOVA, AMB BRAÇ HIDRÀULIC, QUE ENS IMPEDEIX EL PAS. CONSULTAM AMB L'AJUNTAMENT DE DEIA (POLICIA MUNICIPAL) ENS DIUEN QUE NO HI EURIA DE AVER PROBLEMES DE PAS (?). I ARA QUÈ ??