CALA TUENT

MORRO D'EN PELUT EMBOIRAT

Bloque diagrama 1 MAP 9-X-2010 AD

CALA TUENT - FONT SUBAUMA

Cala Tuent-Torrent del Gorg dels Diners-Pas de s'Al·lot Mort-Casa des Moro-Pas de n'Argentó-Font Subauma-Camí des Cingles

09.10.2010

Altitud Cala Tuent: 0 m.

Altitud Font Subauma: 724 m.

Una vegada arribat a la Font Subauma, just davall el Morro d'en Pelut, aquest estava cubert de boira i amb una previsió de mal temps. Per tant prenem la decisió de no pujar-hi ja que aquest element afegit a que mai havíem pujat per aquesta via no ho feia recomanable.

Però en va servir per explorar els voltants del torrent de s'Al·lot Mort i la casa des Moro.

__________________________________________________________________________________________

L'excursió s'inicia en Cala Tuent i finalitza en el Camí des Cingles, en el seu enllaç amb la carretera Ma.-10 (a l'altura del km 38). Deixem un cotxe en la boca nord del túnel de Monnàber (a l'altura del km 37’3) i vam seguir amb altre vehicle fins a Cala Tuent, trigant uns 30’/35’.

Iniciem el recorregut en Cala Tuent, remuntant la llera del Torrent de Can Real (nom que rep quan se junta el Torrent del Gorg dels Diners i el Torrent de s'Al·lot Mort), amb vegetació que ens dificulta el pas, buscant el millor pas. Als 10’/12’ passem sota el pont de la carretera i continuem ascendint per la llera amb adreça S-Es. Als 5’ passem sota un pontet que travessa la llera i 3’ després ascendim pel vessant dret en la qual veurem restes d'una canaleta i marjades. 3’ després arribem als voltants d'un aljub, ascendim deixant-lo a la nostra esquerra i als 2’ arribem de nou a la llera del torrent. Ascendim pel mateix i als 4’ hem d'ascendir pel vessant dret (pendent mig) veurem fites i travessarem una zona amb marjades. Als 4’ arribem a una fita i hem de descendir de nou a la llera del torrent, ascendint pel mateix amb pendent mitjana/forta. Als 7’ abandonem la llera i ascendim pel vessant dret amb pendent fort. En 1’ arribem a un camí (fita). Travessem el torrent (veurem fites) les seguim i ascendirem amb pendent fort/molt fort. 5’ després arribem, una vegada més, al jaç del torrent i 3’ més tard veurem una fita en el vessant dret que ens indica l'adreça correcta de l'ascens amb pendent fort i fort/molt fort. Anirem trobant noves fites que ens orientaran en l'ascens. Als 10’/11’ haurrem d'ajupir-nos per a passar sota un sortint de la paret rocosa. Seguim les fites i punts vermells, tenint a la nostra dreta la llera d'un torrent. Als 6’ arribarem al costat de la paret rocosa (esquerra), la vorejarem per la seva base amb pendent mig, seguint en tot moment les fites i punts vermells. Als 15’/17’ arribarem a una paret de partió, la travessem i iniciem una baixada amb pendent mig cap a la llera del Torrent de s'AL·lot Mort. En 2’ arribem a el jaç i remuntem el torrent. Als 3’ deixem el torrent (fita) i iniciem l'ascens pel vessant dret amb pendent fort, seguint les fites i punts vermells que ens conduïxen al Pas de s'AL·lot Mort. Als 12’/13’ haurem superat el pas i seguim les fites que amb pendent forat ens conduïriem cap al Pas des Ruc. AL principi l'adreça dominant és W i posteriorment passa A S-SW.

Transcorreguts uns 22’/23’, una vegada superat el pas, hem de prendre adreça ES (diagonal esquerra) amb la finalitat d'abandonar les fites que ens conduirien al Pas donis Ruc, i dirigir-nos cap al Torrent de’s ALlot Mort i la Casa donis Moro. Travessem un petit serral amb la finalitat d'arribar a el tàlveg per on discorre el Torrent donis Gorg donis Diners. Una vegada en el serral descendim cap al tàlveg (8’/10’) i ascendim al serral que tenim enfront de nosaltres, seguint la mateixa adreça (Es). AL cap d'uns 30’/35’ arribem a una paret de va partir, ascendim al costat de la mateixa (adreça S) i vam transitar pel tàlveg llaneando o amb pujada mitja, paral·lels a la llera del torrent (esquerra), arribant al cap d'uns 15’ a la seva llera. Ho travessem i vam continuar amb adreça I cap a la casa donis Moro, amb pendent mig, arribant a la mateixa en 25’/30’.

Des que hem abandonat l'itinerari fitad, una vegada superat el Pas de s'AL·lot Mort, que ens duria al Pas des Ruc, no hem trobat cap senyal per a orientar-nos (fites o punts vermells), el que unit a la vegetació, bastant desenvolupada, dificulta la progressió fins a arribar a la casa des Moro.

Des de la casa des Moro arrenca una senda amb adreça I, senyalitzada amb fites i punts vermells, que ens conduïx cap al Pas de n' Argentó. AL principi planejam i després la pujada és mitja/forta, planejant de nou. Als 12’/13’ abandonem el tàlveg i ascendim pel vessant dret, amb pendent mig, al principi, i forta/mitjana després. En aquest vessant no trobem fites i ens dirigim en diagonal dreta (Es) cap a la base de la paret rocosa que tenim a la nostra dreta, amb pendent mig i forta/mitjana. Als 6’ progressem llaneando i 4’ després passem sobre una petita rosseguera. Descendim amb pendent mitjana/forta i vam passar sota una roca amb un forat. Seguim planejant i als 3’ arribem a una fita i un punt vermell que ens indiquen que hem de pujar a la dreta amb pendent fort/molt fort, dirigint-nos cap al Pas de n'Argentó. Als 8’ arribem a una barrera metàl·lica (estreta) –Pas de n'Argentó- i continuem ascendint, seguint els senyals, amb pendent fort/molt fort, passant al cap d'uns 4’ a pendents mitjos, planejar i alguna pujada i baixada. Seguim les indicacions de les fites i punts vermells i als 18’/20’ arribarem als voltants d'un camp de cultiu (dreta). Voregem dit camp planejant i en 3’ passem al costat de dues roques. Seguim amb pujada lleugera/mitjana i als 5’/6’ vam arribar al Camí des Bini. Seguim a l'esquerra (I), llaneando i en 2’ travessem una barrera metàl·lica, arribant ½’ després a la Font Subauma.

Des de la Font Subauma ens dirigim cap al túnel de Monnàber pel Camí des Cingles. Retrocedim per on havíem arribat a la font. A el ½’ arribem a la barrera metàl·lica, seguim llaneando; 2’ després veurem restes de paret seca (esquerra). Seguim a la nostra esquerra amb pendent mig i mitjana/forta o llaneando. Als 13’/14’ arribem a una barrera. Seguim amb pujades, baixades i llaneando i al cap de 22’/23’ travessem un portell sense barrera. Li segueix una pujada mitja i 2’ després arribem a un serral, ascendim amb `pendent mig i 2’ vam arribar al Coll des Cards Colers (altar amb una creu a la dreta), que des de aquest punt s'inicia sa pujada al Puig de s'Alzinar, però questa ès una altre història. S'inicia una baixada lleugera, 1’ després intersecció d'un camí des de l'esquerra, vam seguir recte, iniciant-se una baixada forta/mitjana. 2’ després una nova intersecció d'un camí des de l'esquerra, vam seguir recte amb pendent fort/mitjana i mitjana/lleugera. Als 2’ Sa Fonteta –abrevadero- (esquerra) i 2’ després una nova intersecció d'un camí des de la dreta, vam seguir recte, amb llaneos, pujades lleugeres i baixades lleugeres, arribant al cap d'uns 5’ a un portell amb barrera metàl·lica. (Bini Gran).

Seguim pel Camí des Cingles amb baixades i pujades lleugera/mitjana.

Als 5’/6’ veurem a la nostra esquerra una xarxa metàl·lica que protegeix al camí de la caiguda de roques. 3’ després arribem a un portell amb barrera metàl·lica i una vegada superada en ½’ vam arribar a la carretera Ma.-10, a l'altura del quilòmetre 37’9.

Una vegada en la carretera ascendim (esquerra) amb pendent lleuger/mitjana, arribant al cap d'uns 10’/11’ a la boca nord del túnel de Monnàber, on hem deixat un dels vehicles. Únicament ens resta arribar fins a Cala Tuent para recollir l'altre vehicle.