map copia

CIM DEL PUIG DE BĀLITX

COVA DES MIGDIA

PUIG DE BÀLITX

Circular: Des de Sóller, Camí vell de Bàlitx, Bàlitx d'Amunt, Puig de Bàlitx, Cova del Migdia, Font des Salt.

16.10.2010

Altitud Puig de Bàlitx: 580 m.

Recorregut; 13,800 Km.

__________________________________________________________________________________________

Iniciem el recorregut en els voltants del parc de bombers de Sóller (podem aparcar darrere del mateix, en el Col·legi És Puig). El parc de bombers està situat en els voltants del km 50’8 de la carretera Ma.-10 que discorre entre Sollér i Pollença.

Ascendim per la carretera en direcció al mirador de ses Barques, amb pende mitge. Als 6’ s'inicia, a la nostra esquerra, el Camí de sa Figuera (Ma.-2124), vam seguir per la carretera i als 5’ un pal indicador (esquerra) ens indica el començament del Camí Vell de Bàlitx. Hem de prendre aquest camí, al principi formigonat i després empedrat. Travessem una zona amb cases, però el camí és evident i en aquells punts que poguessin donar lloc a dubtes, unes estaques ens assenyalen l'adreça correcta. Travessem dues barreres metàl·liques, el pendent és mitja/forta i al cap d'uns 6’/7’ arribem a una carreterilla asfaltada. Seguim el camí (esquerra, fletxa blava) al principi formigonat i després empedrat. Veurem diferents cases al llarg del nostre recorregut, el pendent és forta/mitjana, i en uns 4’ veurem un dipòsit d'aigua (esquerra). 2’ després arribarem a una font (dreta) –Font de sa Tintorera- i un aljub (esquerra). Seguim ascendint amb pendent mig, transitant per una zona amb cases i casetas, i al cap d'uns 4’/5’, de pujada forta/mitjana, vam arribar a una barrera. Seguim pel camí que venim transitant i en uns 3’ arribem a un pal indicador. D'acord amb les indicacions del mateix, vam seguir en la mateixa adreça que veníem, continuant pel Camí Vell de Bàlitx. La pujada és forta/mitjana i després de’ 3 arribem a una nova barrera. Amb pendent mig 3’ després altra barrera i, endurint-se una mica la pujada, al cap de’ 4 altra barrera. Unes estaques ens indiquen l'adreça correcta i després de’ 2 de pujada lleugera arribem a una nova barrera (en aquest cas formada per un somier). A la nostra esquerra veurem la llera empedrat d'un torrent. 3’ després travessem una barrera (fita) i als 4’ vam arribar al camí que iniciant-se en el mirador de ses Barques, conduïx a les possessions de Bàlitx (d’Amunt, d’Enmig i d’Avall).

Un pal indicador ens assenyala l'adreça correcta (esquerra) i planajant vam passar al costat d'un aljub (esquerra), un pas canadenc i als 9’/10’ veurem, a la nostra esquerra, la barrera que dóna pas a la possessió de Bàlitx d’Amunt. Seguim el camí cap a Bàlitx d’Enmig i als 30’’ arribem a una barrera, iniciant un descens mig/lleuger. ALS 30’’ camí des de la dreta, vam seguir recte (estaca), 1’30 nou camí des de la dreta (estaca), vam seguir recte. 1’ després una estaca (dreta) ens assenyala una drecera cap a Bàlitx d’Enmig, nosaltres seguim recte i en la següent corba a la dreta, surt un camí pel qual podríem seguir cap al vessant de l'El Puig de Bàlitx, però continuem uns metres i descendim cap al tàlveg, en diagonal esquerra. En 3’ vam arribar al fons del tàlveg i iniciem l'ascens pel vessant, amb pendent mig. Al 1' arribem a un camí (és el qual ve des de la corba a la dreta) i ho prenem cap a la dreta amb pujada forta/mitjana. Als 3’ arribem a una barrera (tronc) i després de’ 2 de transitar pel camí arribem a un encreuament de camins (fita).

Seguim pel camí a la nostra esquerra, planejant, i en 1’ arribem a una barrera. Seguim a la dreta, amb pendent lleuger; 2’ després veurem una paret de va partir (dreta), vam seguir pel camí i als 3’ arribarem a una esplanada (vistes del Port de Sóller), en la qual veurem la boca d'un sondeig.

Des de l'esplanada ascendim a la nostra dreta per una camí molt erosionat (pràcticament està format per roques i pedres). El pendent és mitja, passant posteriorment a forta/mitjana. Aproximadament als 5’ (en la quarta corba), veurem una fita, un punt vermell i una inscripció il·legible (esquerra) –en aquest punt arrenca una senda que ens conduïx a la Cova des Migdia-. Seguim ascendint pel camí, amb pendent mig i als 2’, abans de planejar, vam abandonar el camí i vam pujar pel vessant situat a la nostra esquerra, amb pendent fort/mitjana, i diagonal esquerra (NW), buscant el millor camí cap al cim de l'El Puig de Bàlitx. Als 10’/12’, depenent de l'itinerari seguit, trobarem algunes fites, que ens guiaran cap al cim, encara que el camí és evident. Després de 11’/12’ d'ascens fort/mig, arribarem al vèrtex geogénico situat en el cim de l'El Puig de Bàlitx.

Des del cim podem observar unes panoràmiques espectaculars sobre el Port de Sóller, ses Puntes, s’Illeta, etc. Des del cim descendim amb adreça SW (diagonal esquerra) i pendent fort, trobant fites i punts vermells. Després de 10’/11’ el pendent se suavitza (mitjana) i en 5’ arribarem a l'entrada de la Cova dess Migdia (dreta). Mereix la pena descendir –hi ha un camí- i realitzar una visita al seu interior.

Des de la mateixa boca de la cova unes fites i punts vermells, ens guiaran, amb adreça I-S'i pendent mig o lleugera fins a la fita que hem trobat a l'esquerra de la corba, en el camí d'ascens. Des de la boca de la cova fins al camí trigarem de l'ordre de 10’/12’.

Una vegada en al camí, descendim cap a l'esplanada invertint uns 5’.