Bloque diagrama

Altitud máxima:: 833 m.

Recorregut ; 11,10 Km.

L'ERMITA DE MARISTEL.LA.

Fou coneguda anteiorment amb el nom d'ermita del Carme. Ocupa un ample graó planer situar al vessant nord-oriental de la mola de la Fita del Ram, a 460 m. d'altitud. És un edifici relativament modern, de finals del segle XIX. Concretament, l'inici de les obres data de l'any 1890, quan la congreagació dels frares Terciaris Carmelites aceptaren la donació que féu la senyora de Son Ferrà, Dona Margalida Rosselló Ferrà.

La comunitat ere3mítica no fou mai nombrosa i la seva vida no fou molt florent ni durà molt de temps. L'any 1926, després de les morts no acabades d'aqclarir de dos ermitans, un sembla que per accident i l'altre potser assassinat per robatori, l'ermita fou abandonada pels frares.

Cada any, el darrer diumenge d'agost hi té lloc la festa de l'Ermita, en la qual participa la gent d'Esporles.

EL COR DE JESÚS.

És un monument religiós en forma d'estàtua que representa la figura de Crist amb els braços oberts sobre el poble d'Esporles, en senyal de protecció. El conjunt fou inaugurat l'any 1940. Respon a la iniciativa del rector d'Esporles Mn. Mateu Togores i Maimó, i és obra de l'escultor Bartomeu Amorós.

LA COVA DELS ERMESSETS.

Presenta una boca d'entrada amb una avantsala constituïda a partir d'un portell de roca natural a la part esquerra i de parament artioficial de paret seca, a la dreta. ës una cova bàsicament de desenvolupament horitzonal, amb una gran sala d'entrada il.luminada tènuament per un finestró natural. D'aquest ample vestíbul, surten diverses galeries estretes ques'endinsen irregularment cap a les pregoneses. Segons l'Inventari Espeleològic de Mallorca, és una cavitat catalogada entre 30 i 300 m. de recorregut i amb un avenc entre 50 i 100 m. de fondària.

llegenda: Un pastor coneix un moro que li demana si coneix la cova des Ermassets i si l’hi vol acompanyar. L’amo decideix anar amb ell. El moro, anomenat Abdul, s’instal·la pels voltants de la cova i el pastor cada dia el va a veure i comparteixen estones. El darrer dia el moro obsequia el pastor amb un mocador ple de terra i una botija i li conta una història d’uns moros que varen amagar un tresor dins una cova i el varen deixar custodiat per uns éssers màgics. El pastor mostra el mocador de terra a un argenter i aquest li diu que és pols d’or molt pur mesclat amb un poc de terra. Canvia de vida i es compra una guarda pròpia d’ovelles. Passat un temps obri la botija i hi troba uns pergamins, els duu a desxifrar i resulta que aquests documents contenen tota una sèrie de passes per poder recuperar un fabulós tresor situat dins la cova des Ermassets. Ell mai no intentà arribar al tresor perquè ho trobà molt perillós. D’altres ho han intentat però sense gaire bons resultats.

Pel que fa al topònim, la paraula ermasset és un diminutiu d'ermàs, "camp que no es conreua, sia per negligència, sia per fer-lo reposar durant un any i després tornar-lo a conreuar" .

Mn Bartolemu Guasp: Maristela. Dins Corpus de Toponimia de Mallorca - Camins i Paissatges

________________________________________________

Esporles – GR-221 - Bosc de Son Tries – Cor de Jesús – Maristel.la – Fita des Ram –

Cova dels Ermassets

Iniciem el recorregut al costat de l'església de Sant Pere d'Esporles, veurem un pal indicador del Camí des Correu (GR-221), que ens assenyala l'itinerari a seguir. Podem deixar el cotxe aparacado en una dels carrers de la part alta del poble. Iniciem el recorregut pel Camí des Correu (GR-221), amb pendent mitge/forta al principi, per a planejar al cap d'uns 6’. 2’ després travessem un portell i iniciem un descens mig. Al minut veurem una estaca d'orientació (GR-221) i un portell (esquerra), en aquest punt hem d'abandonar el Camí des Correu i iniciar l'ascens amb adreça SW a través del Bosc de Són Tries. En la senda d'ascens, amb pendent mig, al principi, i fort després, veurem alguns senyals en el sòl (fletxa i punts vermells), que ens orientaran. Als 6’ tindrem una paret de va partir (esquerra), arribant 3’ després a un portell sense barrera. Seguim ascendint amb pendent mig i mitjana/forta i després de’ 4 d'ascens arribem a un nou portell sense barrera (punt vermell). La pujada és forta i posteriorment passa a mitjan, trobant al llarg del recorregut en el Bosc de Són Tries alguns rotlles de sitja i transitant en alguns trams per un camí. Al cap de’ 7 arribem a un encreuament de camins (fita), hem de seguir a l'esquerra, amb pendent mig; veurem restes d'una caseta i algunes fites. 1’ després arribem a un nou encreuament i igualment hem de seguir a l'esquerra (fita a la dreta), dirigint-nos cap al portell sense barrera. La pujada és mitja/forta, veurem alguna fita i arribarem a un camí amb graons; el pendent s'endureix i al cap d'uns 6’ el pendent se suavitza i 3’ més tardes arribem a el mirador on està situada l'estàtua del Cor de Jesús. Podem albirar unes panoràmiques sobre Esporles, la Mola de Són Cabaspre, la zona del Teix, etc.

Des del monument ens dirigirem cap a l'ermita de Maristel.la. Sortirem amb adreça S (esquerra), veurem fites i als 2’ arribarem a ampli camí que des de Són Ferrà condueix a l'ermita. Seguim a la dreta, amb pendent mig i al cap de’/8 9’ arribarem a l'ermita de Maristel.la. Des de l'esplanada davantera podem contemplar unes boniques panoràmiques.

Abandonem l'ermita pel seu lateral esquerre i vam seguir per l'esplanada, arribant en 3’ a un portell, on vam iniciar una pujada mitja, amb fites que ens orienten. Als 3’ arribem a un portell sense barrera (punt vermell) i vam continuar a l'esquerra (fites) amb pujada lleugera. 1’ després arribem a un camí, hem de seguir recte (fletxa vermella), de nou apareixen les fites i el pendent és lleugera o llanea. 2’ després travessem un nou portell sense barrera i llaneando vam passar al costat d'una caseta (dreta). El pendent augmenta i als 3’ vam arribar al avenc Podrit (esquerra). Seguim pel camí amb pujada lleugera i en 1’ arribem a un portell sense barrera (punts vermells). Les fites ens serveixen de referència i planejant vam arribar als 2’ un forn de calç. En 1’ i després d'una baixada lleugera arribem a una fita gran –esquerra- (al regressar tornarem a aquest punt). Seguim a la dreta planejant o amb baixada lleugera, orientant-nos per les fites i els punts blaus i verds que anem trobant. Als 3’ arribem a un magnific aljub cobert amb un coll de cisterna en la part superior es diu sa bassa de Son Vic. Seguim amb pujada mitja i als 30’’ trobem una fita (fletxa vermella) en la qual hem de girar a l'esquerra. La pujada és mitja/forta i poc després llanea. Hem de seguir les indicacions de les fites i els punts verds, al transitar per aquesta zona en la qual és freqüent trobar restes de rotllos de sitja i casetas. El pendent és mitja, en general, arribant als 7’/8’ a una paret de va partir. La travessem per una ensulsiada i immediatament girem a l'esquerra (punt vermell tronc arbre), ascendint amb pendent mitjana/forta. Seguirem l'adreça indicada per nombroses fites i punts verds, blaus i vermells. El pendent és mitja/forta, endurint-se en alguns trams. Als 9’ passem al costat d'una caseta, continuant les fites i els punts vermells i verds. Als 3’ arribem a una fita i enfront de nosaltres una paret de va partir. La travessem i iniciem una baixada lleugera i posteriorment ens desviem a l'esquerra (fites), iniciant una pujada mitja i posterior llaneo, arribant als 2’ a unes casetas (dreta). 1’ després de pujada lleugera i planeig, vam arribar a una fita i enfront de nosaltres una paret de va partir. No l'hem de travessar, sinó que hem de pujar a la nostra dreta, amb adreça perpendicular a la qual veníem. Les fitas i algun punt vermell, ens orienten cap al cim de la Fita del Ram, amb pendent mitjana/forta. Al cap d'uns 2’ arribem a la base de les roques (fita) on veurem una petita bretxa, per la qual hem d'ascendir per una fàcil escala arribant al vèrtex geodèsic que ens assenyala el cim. A l'estar envoltada de vegetació i que la pròpia cúspide estigui travessada per una paret de va partir, fa que no destaqui de manera notable com altres cims de la Serra de Tramuntana.

Des de la Fita des Ram ens dirigim cap a la Cova des Ermassets; descendim del cim i voregem, cap a l'esquerra, les roques de la base. Al cap d'uns 4’/5’ veurem (esquerra) l'entrada de la cova. Es pot descendir un primer tram fins a trobar un pou vertical per al qual és necessari estar convenientment equipats. El retorn ho realitzem pel vessant NE Descendim amb pendent mitjana/forta, seguint les fites, arribant als 6’ a una paret de va partir que travessem per una ensulsiada. Prenem a la dreta seguint les fites i punts vermells amb pendent fort/mitjana. AL’1 30’’ arribem a un rotlle de sitja i un pou de neu (dreta), vam seguir a l'esquerra planejant al principi i amb baixada mitja posteriorment, seguint les fites i fletxa vermella, i al cap de’ 2 arribem a una paret de va partir, que travessem per una ensulsiada (línia vermella). Seguim les fites i punts vermells amb pendent fort/mitjana i mitja i al cap d'uns 9’/10’ arribem a un camí que prenem a la dreta, seguint les fites, amb baixada mitja al principi i mitjana/forta posteriorment. Al cap d'uns 5’ arribem a un aljub amb volta; seguim a l'esquerra amb pujada lleugera, seguint les fites, i iniciem una baixada lleugera, arribant al cap de’ 2 a un portell, llaneamos seguint les fites passant al costat d'una caseta i un rotlle de sitja (esquerra). ALS 2’ arribem a una paret de va partir que travessem per una ensulsiada, vam seguir les fites llaneando i als 2’ arribem a un camí (fita gran); és el punt per on hem passat aquest matí, ara hem de seguir a la nostra dreta. A partir d'aquest moment el nostre itinerari discorrerà pels mateixos llocs que hem recorregut al matí.

A manera de referència indico els temps aproximats: