mapa

Bloque diagrama B.1

ESTRET DE SON GALLARD

13.11.2010

CIRCULAR: DES DE L'ERMITA DE LA TRINITAT .

Recorregut ; 10,3 Km.

Ermita de la Trinitat (Valldemossa) Estret de Son Gallard Coll de Son Gallard Refugi de sArxiduc Talaia Vella Mirador de Can Costa Pla des Pouet -Na Torta

Iniciem el recorregut en l'Ermita de Valldemossa (Ermita de la Trinitat). Accedim a l'ermita seguint el camí asfaltat que s'inicia a l'altura de Can Costa (dreta de la carretera Ma.-10). El camí, sobretot en el seu tram final, és estret, pel que des de la carretera triguem uns 4’/5’ fins a l'aparcament situat en l'esplanada de l'ermita.

Des de l'esplanada de l'ermita, vam avançar en adreça NE, pel camí de les Ermites Velles (comunica l'Ermita de la Trinitat, amb les Ermites Velles –ruïnes- i continua fins a trobar-se amb el camí que ascendeix al Coll de Són Gallard). Als 30’’ arribem a una barrera metàl·lica, la travessem i amb pujada forta/mitjana arribem al’/1 1’30 a És Bufador (taula i bancs de pedra –esquerra). Després de pujades i baixades amb pendents mitja, vam arribar als 3’ el lloc on s'inicia (dreta) la senda que ascendeix cap al Pas de s'Ermità. Seguim avançant amb la mateixa adreça que veníem i amb pendents mitjos, endurint-se en alguns trams, planejant o amb pujada lleugera arribem als 4’ a una zona on apareixen rotlles de sitja i una caseta de carboner. Seguim avançant amb pujades i baixades mitges, orientats per fites i punts vermells. 3’ després arribem als voltants d'un aljub (esquerra) i una paret de va partir (alta); passem al costat d'una caseta en ruïnes (dreta) i llaneando als 3’ arribem a una nova paret de va partir (alta).

Comença una baixada mitja/lleugera, orientant-nos per les fites i als 3’ arribem “a un mirador” (esquerra. ignoram el seu nom). Es inica una baixada mitja, vam passar al costat d'un forn de calç (dreta). 2’ després arribem a un encreuament i hem de prendre el camí a l'esquerra (si seguim recte passarem al costat d'una caseta de sitjer, un rotlle de sitja i un forn de calç, i en diagonal esquerra llagaríamos al camí). Seguim pel camí, veurem un coll de tords (esquerra) i als 2’ arribarem a una paret de va partir (fita i punt verd). Travessem la paret i vam seguir amb pujada mitja/forta (fites), arribant als 3’ a un serral. En aquest punt hem de seguir a la dreta (fita i fletxa verda)

Seguim les fites, amb pendent mitjana/forta i algun tram en zig-zag. Al cap d'uns 5’/6’ arribem a un mirador (dreta, ignoram el seu nom). Seguim, amb baixada lleugera (fites) i en 1’ arribem a un camí al costat d'una reixeta (dreta). Ascendim pel camí (pujada mitja) i als 2’ arribem a una barrera. La travessem i seguim ascendint en zig-zag. amb pendent mitjana/forta, per a endurir-se posteriorment, apareixent fites que ens orienten. Als 5’ passem al costat de les restes d'una caseta de sitjer (dreta), apareixent al llarg de l'ascens (amb pendent mitjana/forta)noves casetas i sitjes. Als 18’/20’ arribem a una paret de va partir, la travessem i seguim ascendint amb pendent mitjana/forta,arribant en 1’30’’ al Coll de Són Gallard (fita i banc –esquerra-).

Des del Coll de Son gallard ens dirigim cap al Refugi de s'Arxiduc (Talaia Vella); Prenem el camí que apareix a la nostra dreta i amb pendent mig i mitjana/forta, seguint les fites en el seu tram final, vam arribar al refugi als 11’/12’.

Des del Refugi de s'Arxiduc vam travessar el serral que ens separa de la Talaia Vella (vèrtex geodèsic. 856 m.) avançant per la senda amb adreça SW durant 5’.

Des de la Talaia Vella ens dirigim al mirador de Can Costa (Mirats de Ses Puntes). Retrocedim lleugerament pel camí que hem vingut i vam seguir pel camí que apareix a la dreta. Seguint el camí els pendents del qual, tant en ascens com en descens, mai superen el pendent mig, vam arribar en uns 13’/14’ al pla on es troba la cisterna del Pla des Pouet, a la qual arribem 1’ després.

Des de la cisterna ens dirigim cap a Na Torta. Hem de seguir el camí que parteix amb adreça SW, passant al costat d'una caseta en ruïnes (esquerra) planejant. Seguim amb una pujada mitja/lleugera, veurem una paret de va partir (esquerra) Als 3’ seguim amb adreça NW, ascendint amb pendent lleuger, amb la finalitat d'envoltar Na Torta, per un camí de carro. Transcorreguts 2’/3’ deixem el camí i ens dirigim cap a un coll de tords (dreta). Si seguim avançant arribarem a l'extrem del pla podent admirar unes boniques panoràmiques.

Des d'aquest mirador regressem cap al coll de tords i de nou al camí (5’/6’). Des del camí ens desviem a l'esquerra, vam vorejar el precipici cap a la dreta , veurem una fita, i en aquest punt baixem pel vessant esquerre del torrent que descendeix del Pla del Pouet. En un punt hem dem desgrimpar uns metres i als 3’/4’ d'abandonar el camí arribem a la llera del torrent. Ascendim pel vessant de davant amb pendent mig, seguint les fites, adreça W, procurant no perdre molta altura, deixant a la nostra dreta la paret rocosa. Seguint les fites, llaneando i amb baixada mitja arribarem a una rosseguera als 8’/9’. La travessem, vam seguir les fites, amb pendent fort, vam travessar una ensulsiada de grans roques i als 4’ arribem a una paret de va partir amb reixeta metàl·lica. La saltem i seguim les fites al llarg d'un pendent fort en diagonal esquerra, procurant no perdre molta altura posteriorment. Als 7’/8’ iniciem una baixada forta/mitjana (diagonal esquerra) i vam arribar a una rosseguera, que travessem. Descendim amb pendent fort i adreça W i 4’/5’ després travessem una nova rosseguera. Immediatament després de travessar-la, vam baixar cap a l'esquerra (adreça SW), amb pendent fort, dirigint-nos cap al jaç del torrent seguint les fites. Als 5’/6’ arribarem a un forn de calç.

Des del forn de calç s'inicia un camí de carro en adreça W, hem de seguir per ell.. Al principi el pendent és mitja/lleugera per a llanear posteriorment. Als 3’ travessem un portell llaneamos i 1’ després iniciampos una baixada mitja. Als 3’ hem de desviar-nos a la dreta (W), transitant entre marjades, la baixada és mitja, passarem al costat d'un porxo (esquerra) i el camí ens conduirà al cap de’1 30’’ a una barrera metàl·lica. La travessem, vam girar a l'esquerra i 1’ després arribem a una nova barrera metàl·lica. La saltem i haurem arribat al camí asfaltat que, des dels voltants de Can Costa, conduïx a l'Ermita de la Trinitat. Després de 10’/11’ de transitar pel camí, amb pendents mitjos o llaneando, arribarem a l'esplanada situada davant de l'Ermita de la Trinitat., on hem deixat el cotxe.