Pas de ses LLoses

PAS DE SES LLOSES

Cova de ses Alfàbies

Cornador Gran 956 m.

Ses prediccions metereológiques donaven pluges per avui, però malgrat aixó decidim fer una sortida pels voltants del Barranc de Biniaraix, que per cert el torrent anva amb un capdal perfecte llàstima no aver duit l'equipament. No em estat els únics ja quea a la pujada al Cornador ens em trobat amb el nostre amic en Manolo Barranco, em fet una petita xerradeta i em seguit. Després a sa devallada ho em fet amb els nostres amics Raconers, que venien de fer el Pas des Cable. Dit tot aixó ara en Xavier ens descriurà la nostra ruta..........

BINIARAIX – CAMI VELL - CAMÍ DE’S ALADERN – SALT DES CANS – PAS DE SES LLOSES - CAMÍ DES BARRANC- ÉS CORNADOR GRAN

Iniciem el recorregut en Biniaraix. Convé deixar el cotxe aparcat (dreta) a l'entrada del poble en la mateixa carretera per la qual hem vingut. Ascendim carrer dalt, amb penden, continuant per les escales, carrer de San Guillem i carrer de Sant Joseph, al que arribem als 4’/5’ des que hem sortit del lloc on hem deixat aparcat el cotxe. En el carrer de Sant Joseph, vam girar a la dreta i després d'una pujada mitja/lleugera de’ 1 arribem als safarejos públics a l'esquerra. Al seu costat veiem un panell i uns pals orientadors del GR 221, que ens assenyalen l'inici del Camí des Barranc de Biniaraix (Barranc de Biniaraix, Cúber 4h. 5 m.).

Iniciem el recorregut pel Camí des Barranc de Biniaraix, Als 3’ arribem a un encreuament (camí des de l'esquerra) i hem de seguir a la dreta (Pal orientador GR 221: Barranc de Biniaraix, Cúber). Seguim i als 2’ arribem a un pontet pel qual travessem per primera vegada el Barranc de Biniaraix. Seguim ascendint pel camí empedrat i amb graons, amb pujada mitja al principi que és transforma en mitjana/forta, passant als 2’/3’ al costat d'una font amb aixeta (dreta). Seguim ascendint, i als 2’ veurem una estaca (dreta), i als 4’ arribem a un pal orientador (Camí Vell de Cúber 4 h). En aquest punt deixem el Camí des Barranc i vam prendre a la dreta (S); de seguida arribem a una barrera metàl·lica (esquerra) al costat d'un pal orientador. Travessem la barrera i vam seguir pel camí empedrat (és el Camí Vell de Cúber). Als 7’/8’ apareix un camí (dreta), vam seguir recte (estaca), planejem i vam iniciar posteriorment una pujada lleugera que es transforma en mitjana/forta, vam deixar, a la nostra dreta, una rosseguera retinguda per marges i vam continuar amb pujada mitja. Als 7’/8’ passem al costat d'una rosseguera (esquerra) i continuem ascendint amb pujada mitja pel camí empedrat que presenta, pràcticament, en tot el seu recorregut graons. Seguim ascendint, apareix una nova rosseguera”(dreta) i iniciem un ascens fort. Als 2’ passem al costat d'un camí (dreta) hem de seguir recte (estaca). Seguim amb pujada forta que després passa a lleugera; als 3’/4’ apareixen dos camins (esquerra), hem de seguir recte, la pujada en aquest tram és mitja i en 1’ passem al costat d'una caseta (dreta) que té apilats tochos de formigó. Continuem amb pujada mitja, als 3’ arribem a una corba a la dreta amb graons en el mur de pedra; poc més endavant (uns 12/15 m) a l'esquerra veurem uns graons que ascendeixen cap a unes oliveres (fita) és el punt en el qual hem d'abandonar el Camí Vell de Cúber para dirigir-nos a la Cova de ses Alfàbies.

Iniciem el recorregut cap a la cova amb una pujada mitja (fita) i posteriorment una baixada lleugera curta, ascendint a continuació per una escala. Als 2’/2’ ½ d'abandonat el camí, arribarem a un portell amb una barrera de ferro que és fàcilment superable. Hem arribat al recinte en el qual està situada la Cova de ses Alfàbies. Des de la cova regressem de nou al camí en 2’.

Una vegada en el camí continuem ascendint. Als 5’/6’ apareix un camí (dreta), hem de seguir a l'esquerra (estaca); la pujada és mitja/forta. De nou, als 3’/4’ ens apareix un camí (dreta) havent de continuar pel camí que venim transitant amb pendent mitjana/forta. Als 3’ vam arribar al Coll d’en Sé. A la dreta del coll, en ½’, podem arribar a una era, on podem realitzar un petit descans. Retornem de nou al camí i amb pujades i baixades lleugeres, vam passar al costat d'una estaca (camí a la dreta), continuant seguint les indicacions de les estaques, als 5’/6’ passem al costat d'una caseta (dreta) i ½’ després, de nou altra caseta (dreta), construïda, en part, sota una roca (Porxo de Ca Barranc). Continuem amb baixada mitja/forta, vam deixar un camí a la dreta i als 3’ arribem a una marjada (fita a la dreta), havent d'ascendir per una senda que s'inicia amb pendent fort/mitjana. En aquest punt abandonem el Camí Vell de Cúbar per dirigir-nos al camí de s’Aladern. Hem de fixar-nos bé, ja que iniciat l'ascens, hem de seguir a la dreta, amb pujada mitja entre marjades, amb tendència a la dreta, trobant fites que ens orienten en el nostre ascens en zig-zag. Als 3’ arribem a una rosseguera, vam passar perm davall d'una figuera, la travessem (fita) i vam continuar per una senda pel costat de la paret rocosa que tenim a la dreta. Posteriorment l'ascens passa a mitjan/fort i fins i tot fort/mig, arribant als 4’/5’ a un colladet.

Una vegada en el colladet no ho traspassem ni vam baixar cap al Torrent de l’Ofre, anem a la dreta (fita), amb pujada mitja/forta. A el ½’ arribem al Camí de s’ Aladern. Continuem pel Camí de s’Aladern amb pujada forta/mitjana i forta, Als 2’ arribem a una fita i el camí es perd. Hem de pujar per les roques, dirigint-nos cap als pins que tenim al capdamunt. Travessem una espècie de “rosseguera” i als 3’/4’ arribem a la base de la paret rocosa, que tenim a la nostra dreta. Seguim a la nostra esquerra, vorejant-la, trobant alguna fita i restes del camí que posteriorment es transforma en senda. La pujada és forta/mitjana, al principi, i posteriorment fort. Als 6’ seguim en diagonal esquerra i vam arribar a un camí estret que ascendeix en zig-zag. Continuem ascendint amb pendent fort/intervé arribant als 5’/6’ a un coll. Des del coll iniciem una curta baixada mitja al tàlveg, seguint el camí davant. Trobem fitas que ens encaminen primer amb baixada mitja i després una pujada forta.Als 2’ arribem a una fita i una fletxa vermella, vam continuar, tal com ens indiquen les fites, amb pujada forta, apareixent restes del camí i posteriorment pujada mitja. Al’1 ½ arribem a un coll (fita) des del qual podem veure enfront de nosaltres el Pas de ses Lloses. Convé fixar-se en la seva ubicació perquè després resulti més fàcil localitzar el començament del mateix. Veurem que hi ha dos petits marges immediatament abans d'iniciar-se el pas; a l'estar en l'inici del pas veurem una petita fletxa vermella pintada en la paret rocosa situada a la nostra dreta.

Continuem pel camí amb baixada mitja/forta cap a la paret rocosa (dreta). Voregem un pi (fita) i ens dirigim cap a la paret rocosa, amb pujada curta forta/mitjana, vam passar sobre una reixeta que està en el sòl i als 2’ arribem a la paret rocosa (dreta). Continuem al costat de la paret (fites) per una senda amb pujada mitja i al’1 ½ iniciem una baixada lleugera/mitjana cap a una fita allunyant-nos de la paret rocosa. Arribant en 1’ al jaç del Torrent de’l Ofre, en la zona coneguda com el Salt des Cans.

En el Salt dels Cans, vam travessar el Torrent de’l Ofre i descendim al costat de la paret rocosa que queda a la nostra dreta, baixant cap al jaç del torrent pel millor camí possible i avançant sense perdre altura sobre la roca cap als ullastres. Arribarem als dos petits marges”que hem vist anteriorment i ens dirigirem cap a la paret rocosa de la dreta en la qual veurem una petita fletxa vermella que ens indica el començament del Pas de ses Lloses. Des que hem abandonat el Salt dels Cans hem trigat uns 5’/6’.

El pas consisteix en un passadís o cornisa estret, havent de realitzar alguna petita grimpada sense major dificultat, recorrent-lo en uns 2’. Continuem en la mateixa adreça del pas, arribant a una espècie de rosseguera descendint amb pendent fort en diagonal esquerra. Després de la rosseguera arribem a una zona de marjades, trobant algunes fites (una d'elles sobre un petit tronc sec). Descendim per les marjades seguint les fites amb pendent fort/mitjana. Arribant als 5’/6’ a una rosseguera amb una fita. Immediatament després de travessar la rosseguera hem d'ascendir pel vessant a la nostra dreta amb pendent fort Trobarem diverses fites que ens indicaran el camí cap al Camí del Barranc de Biniaraix, al que arribarem al cap d'uns 10‘/12’ de pujada forta. En l'ascens des de la rosseguera trobarem petits trams amb restes d'un camí, però, en general, realitzarem la pujada per senda obstaculitzada en algun moment per l'abundant càrritx.

Una vegada en el Camí del Barranc de Biniaraix, allà on hi ha una olivera que té la soca plena de pedres com si fos una fita diantre la soca, ascendim a la nostra dreta (Es) pel mateix, arribant als 7’/8’ a un portell amb barrera metàl·lica. Travessem la barrera, arribant als 7’/8’ a un pal orientador (Cúber – Font des Noguer 2h 5m, Mirador d’en Quesada – És Cornadors, Barranc de Biniaraix – Biniaraix 2h). Abandonem el Camí des Barranc i vam prendre a la dreta (W), baixant amb pendent mig al Torrent de’l Ofre, ho travessem i ascendim pel vessant oposat amb pendent mig i posteriorment mitjana/forta, transitant per la senda que amb adreça NW ens conduirà al cim del Cornador Gran. Ascendint per la senda després de 13’/14’ de pujada mitja i forta/mitjana, vam arribar a un coll en el qual veurem un bloc de pedra amb una fletxa (dreta); al llarg de l'ascens trobarem alguna fita.

Una vegada en el coll seguim amb diagonal esquerra (SW) per la senda amb pendent mitjana/forta i forta/mitjana, transformant-se la senda en un camí, arribant als 18’/19’ al coll que separa el Cornador Gran (956) del Puig des Sementer Gran (1013). En el coll trobem un encreuament, havent de prendre a la dreta (NE), fins a arribar al refugi al cap de’1 . Des del refugi podem ascendir al cim del Cornador Gran (956), vorejant-lo per la dreta (E) i ascendint amb pendent mig per la senda que conduïx al cim, arribant en 2’. Des del cim observarem unes vistes espectaculars dels cims dels voltants. Una vegada en el cim podem descendir, amb adreça NW i pendent lleuger, al mirador Xim Quesada, des d'on podem contemplar unes boniques panoràmiques del Vall de Sóller i l'entorn muntanyenc que ens envolta.

Des del mirador regressem al refugi en 1’ i des del refugi ens dirigim cap al Camí des Barranc pel mateix itinerari que hem recorregut en l'ascens. Una vegada en el Camí donis Barranc descendirem per ell fins a arribar A Biniaraix.

Com referencia els temps emprats són els següents:

- Refugi – Collado 1’

- Collado – Collado (Bloc de pedra amb fletxa) 14’/15’

- Serral (Bloc pedra amb fletxa) – Torrent de’l Ofre 21’/22’

- Torrent de’l Ofre – Portell amb barrera metàl·lica 6’/7’

- Portell amb barrera metàl·lica – Punt d'arribada al Camí del Barranc ascendint des del Pas de ses Llosses 8´/9’

- Punt d'arribada al Camí donis Barranc – Ca Silles 18’/20’

- Ca Silles – s’Estret 6’/7’

- s’Estret – Creui des d'on hem anat al Camí de’s Aladern 20’/22’

- Encreuament des d'on hem anat al Camí de’s Aladern – Biniaraix 6’/7’

- Safarejos (entrada Biniaraix) – Aparcament (sortida de Biniaraix) 4’/5.’

Recorregut: 13’8 km. Cartografia: Mallorca Tramuntana Central. Escala 1:25.000. Editorial Alpina (2006).

És aconsellable consultar el recorregut en el mapa amb l'itinerari alhora que es llegix la descripció del recorregut.