Cova Tancada i Coll Baix (121)

Cova Tancada i Coll Baix (81)

Cova Tancada i Coll Baix (156)

Pāgina Anterior Pāgina Següent

veure ses fotos ho veurās quan estigui fet

COVA TANCADA DEL CAP DE MENORCA

Platja del Coll Baix

26.05.2012

COVA TANCADA DEL CAP DE MENORCA – PLATJA DONIS COLL BAIX

Arribem a Alcudia i continuem en direcció a la Victòria, fins a arribar a un encreuament en el qual veurem el Bar Celler Sol. A la seva dreta veurem un rètol Fundació, hem de seguir per aquesta carretera fins a arribar al Camí de Muntanya. Als 7’/8’ d'haver passat pel bar Celler Sol, arribarem a un portell format per columnes de marés. El camí presenta freqüents sots, per la qual cosa haurem de conduir amb precaució. Als 2’ deixem una casa a la dreta; veurem els clots d'un camp de golf (dreta) i 2’ ½ després deixem una casa a la dreta. 1’ després una nova casa a la dreta i en ½’ la Fundació Yannick i Ben Jakober (dreta). Als 3’ arribem als voltants d'una caseta, situada a la dreta d'un camí de terra, tancat per una cadena, que parteix a la dreta de la pista per la qual veníem transitant. Al costat de la pista, a la dreta, podem aparcar els cotxes.

Iniciem l'excursió per la pista de terra situada a la nostra dreta, entre el camí pel qual hem arribat i la caseta. La pujada és mitjana i posteriorment planeja, arribant als 5’/6’ a un encreuament (fita), en el qual hem de prendre a l'esquerra (NE). El camí s'inicia planejant, durant un tram curt, i posteriorment una pujada mitjana, que en algun moment és mitjana/forta, trobant una fletxa blava pintada en el sòl. Als 6’ veurem un camí (dreta), hem de seguir recte amb pujada mitjana. Als 2’ iniciem una baixada lleugera (fletxa) i posteriorment després d'una baixada mitjana, curta, iniciem un planeig. Als 2’ ½ arribem a un encreuament, camí des de la dreta que hem d'agafar (fita) iniciant una baixada mitjana. Als 2’ el camí travessa la llera d'un torrent, iniciant, a l'altre costat del vessant, una pujada mitjana per una senda, que en algun moment passa a pujada mitjana/forta, amb adreça ES, paral·lela a la llera del torrent. Als 4’ arribem a un coll (fita), iniciant una baixada en la qual podem contemplar panoràmiques de la badia de Alcudia, l'illot d' Aucanada, etc. La baixada és mitjana, i fins i tot, a trams, planeja arribant al cap de 7’/8’ a la llera d'un torrent (fita), iniciant una baixada lleugera. Trobarem restes de camí i iniciarem una baixada forta/mitjana, amb algun tram curt de baixada forta, trobant unes columnes metàl·liques (restes d'una barana col·locada per facilitar la baixada en haver-hi un intent de comercialitzar la cova), el mateix que graons construïts o tallats en la roca. Als 3’ hem descendit les escales i hem de girar a la dreta , iniciant, de nou, una baixada forta. Trobem alguns punts blancs al llarg de la senda i graons per on transitem. Una cadena, a manera de passamans, ens ajuda en el descens i després d'una baixada mitjana/forta, realitzem un petit destrepe als 5’/6’ i a la nostra esquerra veurem, una mica al capdamunt, la boca de la Cova Tancada, situada a uns 10 m per sobre del nivell del mar.

Per visitar la cova hem de portar frontals i és aconsellable anar deixant al llarg del recorregut petites espelmes en recipients d'alumini, que ens orientaran en el camí de retorn. Una vegada traspassada l'entrada un curt túnel d'uns 2m/3m, ens condueix a uns graons en descens que ens submergeixen en la foscor. Arribem a una petita sala, continuant caminant per un caminoi ben senyalitzat, en el qual s'endevina la intervenció humana. Ascendim i arribem a la Gran Sala d'uns 10 m d'altura, amb gran quantitat de formacions i columnes impressionants. Desgraciadament la immensa majoria estan trencades, no solament les que es troben a l'abast de la mà, algunes bastant allunyades també han sofert destrosses. L'únic qualificatiu a aquest comportament és d'actes vandàlics i incivilizados. Una vegada explorada la cova gaudint del que queda de la bellesa dels seus racons i parets, tornem a la boca pel mateix camí, recuperant les espelmes que ens servien d'orientació.

Des de la Cova Tancada, ens dirigim a la platja des Coll Baix, situada al N de la mateixa. Recorrem el mateix camí de la vinguda fins a arribar a la llera del primer torrent que hem travessat, trigant de l'ordre de 13’/15’. Una vegada travessat la llera continuem amb adreça SW i en 2’ arribem al camí de terra des del qual ens hem desviat a la dreta (NE) per dirigir-nos a la Cova Tancada. Una vegada en el camí seguim ara a la nostra dreta (NW) i després d'una sèrie de baixades que oscil·len entre mitjana/forta i mitjana, arribem als 7’/8’ a una pista forestal que es dirigeix cap al refugi des Coll Baix. Prenem per aquesta pista a la dreta (NE) i després d'un planeig i pujada lleugera, travessem la llera d'un torrent als 3’; Iniciem una pujada mitjana i després de 2’ arribem als voltants d'una zona d'aparcament. Continuem per la pista amb pujada lleugera que passa posteriorment a mitjana/forta i finalment forta/mitjana abans d'arribar al refugi des Coll Baix, que aconseguim als 4’.

Des del refugi des Coll Baix descendim fins a la platja des Coll Baix seguint la senda que amb adreça NE es dirigeix a la mateixa. La baixada, exceptuant el tram inicial que és forta/mitjana però curta, la resta oscil·la entre la baixada mitjana o planejar, amb alguna petita pujada mitjana o lleugera. Als 6’ des del refugi, arribem a un encreuament, hem de seguir a l'esquerra (NE), descendint per la senda amb baixada mitjana/forta. Després d'un tram en zig-zag, amb algun moment de baixada forta, però en general mitjana o lleugera, arribem als 6’/7’ a les roques de la riba oriental de la platja des Coll Baix. Seguim a l'esquerra (W) buscant el millor pas entre les roques i després de 3‘/4’ de recorregut arribem a la platja.

De la platja, després del corresponent bany i descans, hem de desfer el camí per la pista forestal fins a arribar als cotxes. La referència dels temps emprats és la següent:
- Platja des Coll Baix – Refugi des Coll Baix 10’/12’
- Refugi des Coll Baix – Aparcament 3’
- Aparcament – Creui al que hem arribat a la pista des de la Cova Tancada 5’
- Encreuement – Caseta al costat de la qual hem deixat els cotxes 3’/4’

Des del lloc on hem deixat aparcats els cotxes desfarem el camí fins a arribar al Bar Celler Sol i posteriorment a Alcudia.

Recorregut de l'excursió: 7’3 quilòmetres
Cartografia: Mallorca Guia de senderisme/Guia de senderisme. Mapa I. Escala 1:50.000. Editorial Alpina (2009)

És aconsellable consultar el mapa en el qual figura el recorregut alhora que es llegeix la descripció del mateix.