Puig des Moro

veure ses fotos

. .

PUIG DES MORO, 786 m.

PUIG DE SA GALERA, 908 m.

PUIG DES VENT, 1.005 m.

10 de novembre 2012

PUIG DES MORO – SA GALERA – PUIG DES VENT

Iniciem el recorregut en l'aparcament situat a l'altura del punt kilométric 23’4, poc després de Font dela Reina, en la carretera Ma.-11-A (Coll de Sóller).

En l'extrem W de l'aparcament es troba situada la Caseta Peó Caminer Llegua 5ª, per la qual podem descendir cap al camí, tancat per una barrera metàl·lica, saltant pel murete lateral de la carretera. Una vegada en el camí/pista forestal, anem cap al Torrent des Teix i continuem per la mateixa amb pujada mitjana, tenint a la nostra esquerra una reixeta metàl·lica amb pals de vareta de ferro en la qual podem veure un rètol d'advertiment de la presència de caps de bestiar braus. Des de l'aparcament haurem tardat de l'ordre de 3’/4’. Quan finalitza el tancat de reixeta hem d'ascendir pel vessant cap al camí que tenim al capdamunt, amb pendent fort, arribant als 2’/3’ al camí (WP 54).

Prenem a la dreta (NE) i ascendim per ella amb pujada mitjana al principi i després amb trams de planeig i pujada lleugera. Travessem el Torrent de ses Talaies i als 23’/25’ veurem un abeurador (esquerra) (WP 55). Iniciem una baixada lleugera, planeig, posterior pujada lleugera i finalment pujada mitjana i planeig, havent travessat el Torrent de ses Llemes, arribant als 28’/30’ a un forn de calç (esquerra) (WP 56). Als 2’ de pujada mitjana veurem la boca d'un avenc (dreta) (WP 57). Prosseguim pel camí, per regla general planejant, i als 12’/13’ iniciem una baixada mitjana/lleugera per planejar després. Als 3’ passem al costat d'un forn de calç (dreta) (WP 58). Continuem amb baixada lleugera en general, amb algun tram de baixada mitjana, Als 8’/9’ arribem a un pi caigut sobre el camí. Hem de seguir recte i no prendre el camí que des de la dreta té adreça E/NE. Una vegada superat al pi caigut, a la nostra dreta (N) podem veure unes boniques panoràmiques sobre el Port de Sóller i el Vall de Sóller (WP 60).

Continuem pel camí amb adreça W i baixada mitjana que posteriorment passa a lleugera i planeig. Als 3’ arribarem a un encreuament (fita): camí des de l'esquerra (SW), hem de seguir recte (W) amb baixada mitjana (WP 61). Després d'un zig-zag i un planeig, veurem, als 5’, les restes d'una caseta (dreta). Iniciem una baixada lleugera i al 1’ arribem a un encreuament en una corba (fita) (WP 62): hem de seguir recte (W), encara que en el sòl vegem una línia de pedres que ens indueix a seguir els la corba a la dreta. Al principi planjem i posteriorment iniciem una baixada lleugera; als 3’ arribem a un abeurador (esquerra) i 1’ després travessem a la llera del Torrent des Cinc Ponts (WP 63), a l'esquerra veurem, alguna cosa allunyada, una caseta. Iniciem una pujada lleugera, posterior planeig i pujada lleugera de nou que passa a mitjana. Als 9’/10’ arribem a un nou encreuament (fitas) (WP 64): hem de seguir recte (N) per una senda que posteriorment es transforma en caminet, amb baixada lleugera. Al 1’ travessem una espècie de barrera formada per tres pals i reixeta metàl·lica. Iniciem una baixada mitjana/forta arribant als 2’ a una paret de va partió (dreta) (WP 65). Plenejems i al 1’ arribem a un camí (WP 66). A la dreta veurem un portell amb barrera metàl·lica, hem de seguir a l'esquerra (N), amb pujada mitjana. Als 2’ arribem a un rotllo de sitja, la pujada és mitjana i podem contemplar, a la nostra dreta, panoràmiques sobre el Port de Sóller, la Torre Picada, Sóller, etc.

Prosseguim amb pujada mitjana/forta, seguint les fites i els punts blau celeste, passant posteriorment la pujada a mitjana, sent l'adreça NW. Als 5’ arribem a un rotllo de sitja (dreta) podent contemplar en els seus voltants blocs de construcció, un generador d'electricitat, etc. Els punts blaus ens orienten al llarg d'una pujada mitjana/forta amb algun tram en zig-zag. Als 5’/6’ arribem a una reixeta amb pals de fusta i un rètol de Vedat de caça (WP 67). Continuem amb pujada mitjana, orientats per fites i punts vermells/blaus. Passem al costat d'un rotllo de sitja (dreta) i als 3’ deixem el camí i seguim a la dreta (W) seguint els punts blaus (WP 68). La pujada és mitjana/forta i al 1’ arribem a un camí (fita i punt blau) (WP 69). Hem de seguir recte amb pujada lleugera/mitjana, orientats per les fites i els punts blaus. Als 3’ podem contemplar panoràmiques sobre la costa (dreta) (N i W); la pujada és mitjana i de seguida arribem a un camí (restes d'una caseta a l'esquerra). Les fites i els punts blaus ens serveixen de referència, la pujada és lleugera/mitjana i passarem al costat d'un coll de tords” (dreta). En algun tram el camí desapareix cobert per la vegetació, però aviat es recupera, trobant punts blaus. Als 3’/4’ arribem als voltants d'un rotllo de sitj” i una caseta (roca amb el text Sherpa), hem de seguir a l'esquerra. La pujada és lleugera/mitjana i els punts blaus i vermells serveixen d'orientació; a poc a poc la pendent pansa a mitjana i mitjana/forta i als 6’ de nou és lleugera. Les fites i els punts blaus ens serveixen de referència, doncs en alguns punts, el camí està desdibuixat per la vegetació. Progressivament la pujada passa a mitjana i mitjana/forta, trobant fites i punts blaus. Als 6’/7’ passem al costat d'una construcció de pedres cilíndrica (WP 70). Prosseguim seguint les fites i els punts blaus amb adreça SW, ascendint amb pendent mitjana pel llom del Puig des Moro. Veurem al capdamunt a la nostra esquerra, una paret de va partir, passant el pendent a mitjana/forta arribant als 5’/6’ a un pas en la paret de va partió (WP 71). Una vegada en la pas pugem a la paret de va partió i seguim a la dreta, per a poc després, descendir de la mateixa i seguir a l'esquerra amb pujada lleugera seguint les fites i els punts blaus, arribant als 5’/6’ al cim del Puig des Moro (786 m) (fita) (WP72 i WP 73).

Des del Puig des Moro ens dirigim cap a sa Galera, amb adreça SW, planejant al principi i pendent lleugera i mitjana després. Als 5’ arribem a una paret de partió (WP 74), continuem amb baixada forta/mitjana, mitjana i finalment lleugera, seguint les fites. Transitem pràcticament per la cresta, planejantg en alguns moments. Als 7’/8’ veurem una paret de partió (dreta) i 1’ després arribarem a una nova paret de partió (fita) (WP 75). Seguim crestejant, per regla general planejant i als 5’/6’ iniciem una baixada forta, però curta, cap a la paret de partió que veiem enfront de nosaltres més a baix. En la paret de partióveurem una fita, continuarem planejant al seu costat, deixant-la a la nostra dreta; passarem al costat d'una ensulsiada i iniciarem una pujada lleugera que posteriorment passa a mitjana/forta. Als 6’/7’ s'inicia un planeig, continuant amb la paret de partió a la nostra dreta. Després d'una baixada lleugera iniciem una pujada mitjana seguint les fites que posteriorment passa a mitjana/forta i finalment forta/mitjana. Transcorreguts 7’/8’ arribem a una senda (WP 76) en la qual veurem fites ascendint en zig-*zag amb pendent fort. Seguint la senda arribarem al cap de 10’/12’ al cim de sa Galera (908 m) (WP 77). Des de sa galera podem veure unes panoràmiques espectaculars sobre Deià, sa Foradada, la costa de Deià, etc.

Des de sa Galera ens dirigim cap al Puig des Vent. Seguim les fites planejant o amb baixada lleugera amb adreça ES. Al cap de 9’/10’ s'inicia una pujada lleugera/mitjana i després d'un tram planejant la pujada és mitjana. En tot moment trobem fites, i recorrem un terreny que ens obliga a fer pujades i baixades, amb els seus trams intercalats de planeig, que en cap cas superen les pendent lleuger/mitjana, ara ja amb adreça SW. Al cap de 16’/18’ iniciem una pujada mitjana i als 4’ arribem a una paret de partió, la travessem i continuem amb pujada mitjana (fites) que als 3’ pansa a mitjana/forta, aconseguint als 3’/4’ el cim del Puig des Vent (1.005 m) (WP 78).

Des del Puig des Vent ens dirigim al serral en el qual es localitza la Font de sa Serp, als peus del Teix. Descendim amb adreça SW i pendent mitjana per una senda (fites). Als 4’ arribem als voltants d'un corral i una era (esquerra) al costat d'una caseta (dreta). Prosseguim en la mateixa adreça (SW) planejant o amb pujada lleugera i després d'una baixada forta/mitjana (curta) i posterior planeig i pujada lleugera i baixada mitjana, arribem als 6’/7’ al camí (WP 79) situat en els voltants de la Font de sa Serp (WP 80).

Des de la Font de sa Serp, ara amb adreça E, descendim pel camí que ens condueix als Cassets del Rei en Jaume. El pendent és mitjà passant durant un tram curt a ser fort; posteriorment se suavitza i als 10’/12’ passem al costat d'un abeurador (esquerra). Prosseguim amb baixada lleugera i de seguida, a el ½´, veurem una bassa artificial a la nostra esquerra. Immediatament arribem a un encreuament (camí des de l'esquerra) (WP 81), prenent el camí l'adreça S, que no abandonarem fins a arribar a les Casetes del Rei en Jaume. La baixada no supera el pendent mitjà i als 5’/6’ arribem als voltants d'una caseta de planta circular (dreta). Als 2’ de baixada lleugera i lplaneig final, travessem una barrera metàl·lica i arribem als voltants de les Casetes del Rei en Jaume (WP 82).

Iniciem una baixada mitjana/forta, travessem un portell amb barrera metàl·lica i després de 9’/10’ de baixada mitjana/forta i mitjana, amb algun tram de planeig, arribem a un encreuament (camí des de l'esquerra), en el qual hem de seguir recte. Veurem un rotllo de sitja (esquerra) i la baixada és mitjana/lleugera. Als 3’/4’ de nou arribem a un encreuament (camí des de l'esquerra) i, també, hem de seguir recte pel camí que descendim. Als 2’ arribem als voltants de dues fonts i un dipòsit que emmagatzema aigua per l'embotelladora (WP 83). Prosseguim amb baixada mitjana/forta i immediatament travessem un portell amb pas canadenc. La baixada contínua sent mitjana/forta i als 4’ veurem un rotllo de sitja i una caseta (dreta). Després de 3’ de baixada mitjana arribem a un nou encreuament (camí des de la dreta), en el qual hem de seguir recte amb pendent mitjana/forta. Als 2’ arribem a un altre encreuament (camí des de l'esquerra) (WP 84). Hem de seguir a la dreta (ES), tal com ens indica una fletxa grisa blavosa. La baixada al principi és lleugera, passant posteriorment a mitjana i mitjana/forta, per tornar a ser de pendent mitjana abans d'arribar a les instal·lacions de l'embotelladora (WP 85).

Als 2’ arribem a un portell tancat que podem evitar per una barrereta situada poc abans del mateix, a la dreta. En 1’, després de recórrer les instal·lacions de l' embotelladora, arribem a el portell que dóna accés a les mateixes podent superar-ho per la dreta (WP 86). Passem al costat de les cases d'és Teix (esquerra) i després d'una pujada molt lleugera i planeig sobre asfalt, arribem en 2’ a Ca Topa (dreta) (WP 87) i la carretera. Prenem a l'esquerra (NE) i després d'uns 15’ de baixada lleugera arribem a Fuente la Reina i a el ½’ a l'aparcament on hem deixat el cotxe al matí.

Recorregut: 18’6 kms.

Cartografia: Mallorca Tramuntana Central. Escala 1:25.000. Editorial Alpina (2006).

És aconsellable consultar el mapa amb l'itinerari alhora que es llegeix la descripció del recorregut.