CARA SO

Pàgina Anterior Pàgina Següent

veure ses fotos video

EL CORNADOR GRAN, CARA SW

PAS D'EN CARETA - PAS DE S'ANGLÉS - CORNADOR PETIT 807 m. - CORNADOR GRAN, CARA SW 956 m.

-PAS DE SES LLOSES -COVA DE SES ALFÀBIES

17 de novembre 2012

Avui sa sortida ha estat molt completa i especial, ho em fet amb els nostres amics RACONERS, una gent amb sabiduria muntanyera. Els 12 Km de recorregut fets ha donat per xarrar de tot, de projectes fets i els que ens queden per fer que son molts,

!! hem disfrutat !!

Iniciem el recorregut a Biniaraix. Convé deixar el cotxe aparcat (dreta) a l'entrada del poble en la mateixa carretera per la qual hem vingut. Ascendim carrer a dalt, amb pendent mitjana, continuant per les escales, carrer de Sant Guillem i carrer de Sant Joseph, al que arribem als 4’/5’ des que hem sortit del lloc on hem deixat aparcat el cotxe. En el carrer de Sant Josep, girem a la dreta i després d'una pujada mitjana/lleugera de 1’ arribem als safaretjos públics a l'esquerra. Al seu costat veiem un panell i uns pals orientadors del GR 221, que ens assenyalen l'inici del Camí des Barranc de Biniaraix (Barranc de Biniaraix, Cúber 4h. 5 m.). Iniciem el recorregut pel Camí des Barranc de Biniaraix. Al 1’ arribem a un encreuament (camí des de l'esquerra), seguim recte. Als 2’ de nou, camí des de l'esquerra i hem de seguir a la dreta (Pal orientador GR 221: Barranc de Biniaraix, Cúber). Seguim planejant i posteriorment baixada lleugera i als 2’ arribem a un pontet pel qual travessem per primera vegada el Barranc de Biniaraix.

Seguim ascendint pel camí empedrat i amb graons, amb pujada mitjana al principi que és transforma en mitjana/forta, passant als 2’/3’ al costat de la font del Patró Lau amb aixeta (dreta). Seguim ascendint amb pujada forta/mitjana, i al 1’½ veurem una estaca (dreta), hem de deixar el Camí des Barranc i prendre a la dreta (S). S'inicia una pujada forta/mitjana, ascendint al 1’ entre marjades, mantenint-se el pendent d'ascens. Als 6’/7’ hem de desviar-nos a la dreta (S), ascendint per una escala (veurem un porxo a la dreta). Als 4’ veurem un porxo esfondrat (dreta) i la pujada en aquest sector és fort, presentant algun tram en zig-zag. Als 5’ arribem a una rosseguera entre marjades; hem de prendre a la dreta, amb pujada forta/molt forta i algun tram molt fort/fort. Aprofitem els pujadors que tenen les marjades, realitzant alguns zig-zags (fita). Als 9’/10’ arribem a una nova rosseguera. El pendent és fort/molt fort, hem de buscar el millor camí d'ascens; al principi ascendirem pel seu costat esquerre, per després travessar-la i seguir pel costat dret ja que les roques de major grandària ens ofereixen més estabilitat en l'ascens. Al cap d'uns 13’/15’ aconseguim la capçalera de la rosseguera.

Seguim a l'esquerra (E) amb pujada forta/molt forta entre el càrritx i als 3’ tenim a la dreta (E) un petit espoló, hem de seguir uns 6’/7’ per aconseguir l'inici del Pas d’en Carota o Careta. Una vegada a la base del pas hem de grimpar ajudats per les clavilles de ferro (fletxes vermelles) i una vegada superat el pas, arribem a un coll tenint un penyal (dreta) (fletxa). Des del serral podem contemplar boniques panoràmiques de Sóller, la Torre Picada, el Port de Sóller, etc. Des del serral seguim amb adreça E, al principi i E-ES després. La pujada és lleugera, passant posteriorment a mitjana i als 3’ iniciem una baixada mitjana (fita). Després d'un curt planeig, al 1’½ arribem a l'inici d'una rosseguera, que travessem seguint les fites. El pendent d'ascens és mitjana al principi, passant a forta/mitjana i finalment fort/molt forta, amb algun tram intercalat fort. Als 14’/16’ arribem a l'inici del Pas de s’Anglés. Hem de grimpar, per situar-nos en una cornisa que travessem i finalment ascendir pel canal/torrentera grimpant. Hi ha una altra opció per realitzar el pas per la seva banda superior, arribat a la cornisa no la travessem sinó que seguim grimpant passant per enmig d'uns ullastres que ens situarà en la part superior del Pas, seguim en horitzontal amb pocs agarris fins a arribar a la canal o tàlveg. Una vegada superat el pas ascendim pel tàlveg situat entre el Cornador Petit i el Cornador Gran, amb pendent fort/mitjana i adreça SW. Als 4’ arribem a un serral (cota 754 m). Des d'aquest punt ascendim cap al cim del Cornador Petit, situat a la nostra dreta (NW). L'ascens ho realitzem sobre roca, al principi amb pendent fort/mitjana i finalment fort, arribant en uns 6’ al cim del Cornador Petit (807 m). Les vistes que contemplem són espectaculars: Sóller, Penyal des Migdia, l’Ofre, Cornador Gran, etc.

Descendim del cim de nou al serral, trigant uns 5’/6’, continuant cap al Cornador Gran. Seguim amb adreça, en general, I dirigint-nos cap a la base de la paret rocosa que, vorejant el cim del Cornador Gran, ens impedeix contemplar-la. La pujada és fort/molt forta al principi, amb alguna petita grimpada. Als 6’/7’ iniciem un planeig curt i seguim ascendint amb pendent mitjana/forta (deixant la cresta a la nostra esquerra), realitzant alguna petita grimpada. Trobem alguna fita i ens dirigim cap a la paret rocosa situada a la nostra esquerra amb adreça ES. Després d'uns 9’/10’ d'ascens, en general amb pendents mitjans, arribem a la base de la paret rocosa d'uns 15 m. que escalem, millor si ho fem assegurats amb l' arnés a una corda, per aconseguir la zona superior, . Una vegada al capdamunt, seguim amb adreça S, al principi, i E-ES després fins a arribar al camí que des de s’Arrom es dirigeix al serral situat al S del Cornador Gran. La pujada es realitza sobre roca, i el pendent és fort, al principi, i mitjana/forta, després. Als 5’/6’ arribem al camí que enllaça s’Arrom amb les cases de l'Ofre. Seguim a l'esquerra (ES) i després de 5’ de pujada mitjana arribem al coll (915 m) situat entre el Cornador Gran i el Puig des Sementer Gran.

Des del serral seguim amb adreça N i pendent mitjana/forta, arribem als 3’ al refugi. Des del refugi seguim ascendint, són pendent mitjana, fins al cim del Cornador Gran (956 m) i posterior baixada mitjana fins al Mirador Xim Quesada, al que arribem als 4’. Des del mirador es poden contemplar panoràmiques espectaculars sobre Sóller, el Port, la seva vall i muntanyes que ho envolten.

Des del mirador desfem el camí fins a arribar de nou al serral (915 m), descendint amb pendent mitjà i mitjana/forta, arribant en uns 6‘ al serral. Des del serral, seguim a la nostra esquerra (E), pel camí que descendeix cap a les cases de l’Ofre. El pendent és mitjà (fita) i als 2’ veurem l'entrada d'un avenc (esquerra). Continuem amb baixada mitjana i algun zig-zag, arribant als 13’/15’ a un coll situat al SW de la cota 793 m (placa amb fletxes gravades). Seguim a la nostra dreta (ES) amb pendent mitjà i algun planeig (fites), arribant als 10’/11’ al Torrent de l’Ofre. Travessem la llera i després d'un curt ascens, arribem al Camí del Barranc de Biniaraix.

Prenem en el Camí a l'esquerra (N), descendint amb baixada mitjana, després lleugera i posterior planeig. Als 6’ arribem a un portell amb barrera metàl·lica; continuem descendint amb pendent mitjà i algun tram intervé/fort. Als 7’ arribem a una corba a la dreta (veurem una fita en el costat esquerre del camí), és el lloc en què hem d'abandonar el camí per dirigir-nos cap al Pas de ses Lloses. Una vegada abandonat el camí descendim amb pendent mitjana/forta i forta/mitjana, per una senda que travessa un tram molt brut de vegetació, en el qual trobem algunes fites que ens orienten. Al cap d'uns 4’ arribem a una rosseguera i a continuació unes marjades. Seguim les fites, planejant i als 2’½ iniciem una pujada mitjana/forta a l'esquerra (S), entre les marjades orientats per les fites; posteriorment la pujada és forta/mitjana i als 3’ arribem a l'inici del Pas de ses Lloses, es tracta d'un antic pas aeri amb algun tram de solament uns 60 cm d'ample que superem sense cap dificultat gràcies als estupends agarris i al bon estat de les pedres (lloses).Després d'una baixada lleugera i posterior planeig, una vegada superat el pas, descendim a la llera del Torrent de l’Ofre, al que arribem en 1’ (estem a la zona coneguda com Salt des Cans).

Ascendim fins al Camí de s’Aladern, continuant per ell amb pujada mitjana. E posterior baixada mitjana, amb alguns trams en zig-zag amb pendent mitjana/forta. Als 10/11’ arribem a un encreuament en el qual hem de prendre a l'esquerra (S). La baixada és mitjana, passant a forta (fites), iniciant-se als 4’ un zig-zag i posterior baixada mitjana i planeig. Als 5’½ arribem a una rosseguera després de la qual travessem una zona de marjades orientats per les fites, realitzant un recorregut en zig-zag amb pendent mitjana. Als 4’ arribem a un encreuament (camí transversal), en el qual hem de prendre a l'esquerra (NW) amb pujada mitjana. Al 1’½ veurem a la nostra esquerra una caseta, construïda, en part, sota una roca (Porxo de Can Barranc). Continuem amb pujada mitjana, que passa a mitjana/forta. Als 3’/4’ arribem a un encreuament (camí des de l'esquerra), en el qual hem de seguir recte (W). Als 4’ arribem a un nou encreuament (camí des de l'esquerra), en el qual hem de seguir recte; estem a la zona del Coll d’en Sé. Iniciem una baixada mitjana amb algun tram en zig-zag i als 5’/6’ arribem a Can Cabrer. Continuem pel camí (estaca) amb baixada mitjana, algun zig-zag i baixada mitjana/forta. Als 5’/6’ arribem a una corba a l'esquerra en la qual immediatament abans (uns 12/15 m), hem d'abandonar el camí per dirigir-nos a la Cova de ses Alfàbies. Iniciem el recorregut cap a la cova amb una pujada mitjana (fita) i posteriorment una baixada lleugera curta, ascendint a continuació per una escala amb pujada mitjana. Als 2’/2’ ½ d'abandonat el camí, arribarem a un portell amb una barrera de ferro que és fàcilment superable. Hem arribat al recinte en el qual està situada la Cova de ses Alfàbies. Des de la cova tornem de nou al camí en 2’/3’.

Una vegada en el camí, seguim a la dreta (W), amb baixada mitjana. Passem al costat d'un porxo que té blocs de construcció amuntegats (esquerra). La baixada passa a mitjana/forta amb algun tram de planeig. Als 5’/6’ arribem a un encreuament (camí des de l'esquerra) en el qual hem de seguir pel camí (estaca). La baixada és mitjana/forta, deixant a la nostra esquerres una rosseguera. El camí passa sobre la rosseguera en zig-zag, passant posteriorment a baixada mitjana i lleugera. Als 7’/8’ arribem a un encreuament (camí des de l'esquerra) en el qual hem de seguir recte. 5’ després arribem a un portell amb barrera metàl·lica (pal orientador). Una vegada travessat el portell i després d'una baixada mitjana als 20’’ arribem a un encreuament (camí transversal): és el Camí des Barranc. Hem de seguir a l'esquerra (W), després d'uns planejos amb pujades i baixades lleugeres, als 4’ arribem a un encreuament (camí des de l'esquerra), en el qual hem de seguir recte. En aquest punt aquest matí hem abandonat el Camí des Barranc per dirigir-nos al Pas d’en Careta (Carota).

Únicament ens queda recórrer el mateix itinerari que hem realitzat al matí. Els temps de referència són els següents:

- Creui – Aixeta (esquerra) 2’
- Aixeta (esquerra) – Pontet Torrent de l’Ofre 2’

- Pontet Torrent de l’Ofre – Safaretjos 5’

- Safaretjos – Aparcament 6’/7’

Recorregut: 12’1 km.

Cartografia: Mallorca Tramuntana Central. Escala 1:25.000. Editorial Alpina (2006)

És aconsellable consultar el recorregut en el mapa amb l'itinerari alhora que es llegeix la descripció del recorregut.