El grup

_________________________________________________________

PUIG DES SEMENTER GRAN

ES CORNADOR GRAN – REFUGI XIM QUESADA

Iniciem l'excursió en la barrera que dóna accés a l'embassament de Cúber (km 34 de la carretera Ma.-10), podent aparcar en els voltants de la mateixa (és aconsellable no deixar objectes visibles o de valor en el vehicle) o bé un poc més endavant en la font des Noguer. Una vegada travessada la barrera descendim pel camí que voreja l'embassament de Cúber pel seu costat oriental i al cap d'uns 11'/12' arribem a la presa, situada sobre el tàlveg del torrent d'Almadrà. Seguim, en lleuger ascens, pel camí i en uns 9' veurem a la dreta el refugi del IBANAT.

Continuant amb lleuger ascens arribarem en uns 20' a la casa de Binimorat (esquerra) i des d'aquest punt ascendirem per la senda que discorre pel tàlveg cap al coll de l'Ofre travessant un pinar. En uns 10' arribarem al coll de l'Ofre amb un pal indicador i una creu metàl·lica.

A la dreta i escassament a 1' del coll, localitzarem un portell sense barrera des del qual veurem una estaca que ens indica el camí que amb pendent mig i mitjana/forta, segueix aproximadament el mateix recorregut amb algun que altra drecera, indicat per estaques- del camí que conduïx fins a les cases de l'Ofre. En el recorregut trobarem algunes estaques i pal indicador que ens orientaran.

Des del coll de l'Ofre fins als voltants de les cases de l'Ofre hauran transcorregut uns 19'/20'. Seguim el camí i en uns 3' arribarem a un portell amb una barrera metàl·lica de color verd. El camí descendeix cap al torrent de l'Ofre i ho travessem al cap de 1'.

Una vegada travessat el torrent de l'Ofre s'inicia una senda que ascendeix pel vessant I. d'És Cornador Gran - Serra d'Alfàbia - Puig des Coll des Jou. L'ascens presenta pendent mitjana/forta i forta en alguns trams. La senda està molt marcada i encara que apareixen algunes fites no té pèrdua. AL cap d'uns 30' d'iniciat l'ascens arribarem a un serral. En el vessant situat a la nostra dreta veurem el refugi Xim Quesada*, al que arribarem en 2' seguint una senda amb adreça N. De la part posterior del refugi parteix una senda que arriba en 2' al cim del Cornador Gran i des de la mateixa en 1' arribarem, seguint la senda, al mirador sobre la vall de Sóller.

Des del refugi Xim Quesada veurem a l'altre costat del serral, en adreça S, el cim del Sementer, al que podem arribar en uns 12'/15'. La senda que parteix del refugi descendeix fins al serral (2') i posteriorment, en alguns moments sobre les roques i altres per una senda, arribarem, amb pendents forts i guiats per les fites fins al cim del Sementer.

El retorn ho efectuem pel mateix camí i els temps aproximats són els següents:

- Refugi Xim Quesada – Collat                                     1’
            - Collat – Fita (ens indica seguir a la dreta)              16’
            - Descens fins el torrent de l’Ofre                               11’
            - Torrent de l’Ofre – Barrera metál.lica verde              2’
            - Barrera metál.lica verde – Cases de l’Ofre               2’
            - Cases de l’Ofre – Coll de l’Ofre                                18’
            - Coll de l’Ofre – Binimorat                                           10’

A uns 18' de Binimorat vam arribar a un portell amb barrera metàl·lica tancada, però a l'esquerra hi ha una barrera que ens permet el pas. El retorn ho podem realitzar pel camí que voreja l'embassament de Cúber per la seva riba occidental i en uns 30' arribarem a la barrera que dóna accés a l'embassament en la carretera Ma.-10, on hem deixat el vehicle a l'iniciar el recorregut.

*La darrera intervenció d'importància del Foment a la vall de Sóller fou la reforma del sender que enllaça l'Ofre amb s'Arrom passant pels Cornadors (Cornador Gran 956m.) i la creació del mirador i refugi Xim Quesada en aquest cim, inaugurat el 30 d'abril de 1961.