364. Camí de s’Illeta, Ses Puntes, Font d’es Joncar, Pas de s’Heura

cami de s illetaicono senderismoData: 15 -febrer-2014
Circular: – Sí
Recorregut total: 18,5 Km.
Grau de dificultat : sendeirsme – mitjana
Duració total : 8,30 h.

PORT DE SÓLLER – CAMÍ DE S’ILLETA – TORRE PICADA – SES PUNTES – ES JONCAR – COLL DE CALA FERRERA – PAS DE S’HERA – PLA D’EN MATEU – FONT DES SALT – PORT DE SÓLLER

La ruta d’avui la comcemcem a la Plaça dels Reis de Mallorca on podem deixar els cotxes sense cap problema, continuem pel carrer Bèlgica deixant el torrent de la Figuera a la nostra dreta, continuem en lleugera pendent fins arribar a la primera corva ( esquerra ), en aquest precis moment em de deixar la carretera i em de agafar el camí que tenim enfront on neix el camí de s’Illeta. En un no rés arribem al Coll de s’Illa, on abamdonarem el camí de s’Illeta per atravesar sa barrera metàlica i a una petita explanada tenim tres opcións, el camí de l’esquerra en dú a la Torre Picada, el d’enmig i més estret a ses Puntes pel Comellar des Pou i el de la dreta també ens duria fins a ses puntes pero no ens interesa el seu recorregut. Noltros triem el de la esquerra per anar primer a sa Torre Picada, per després tornar i agafar el caminoi d’enmig per anar a ses Puntes i tornar adalt per seguir pel cami de s’Illeta.

La visita a la torre Picada es obligada, ja que aquesta fortaleça es el punt més alt del lloc de 157 m. d’altitut, ses vistes son espectaculars, podem veure quasi tot el nostre recorregut d’avui, abaix sa Punta Llarga i sa Punta Curta, seguint la costa, ses Cambres, la cova del Vell Marí, que diu en Sión que aqeust estiu hi entrarem amb les kajacs, el pas de s’Estaló que separa la cota i s’Illeta de 31.000 m2 i de 93 m. d’altitu, fins el Morro de na Mora.

Farem un poc d’història: Sa Torre Picada té una base de 15 m. i una altitut de 12,50 m.,tenia estàncies pert la tropa, cuina, i habitació pel governador, es va fé construir entre els anys 1614 y 1622 i ben armada amb dues peces d’artilleria que curiosament uns dels dos canyons está avui en día en front del Consolat de Mar, a Palma.

Tornem pel mateix cami ample fins el comencement, per agafar el petit caminoi que atravesa el Comellar des Pou fins a la petita caleta que separa ses dues puntes, primer visitem la punta Curta i després sa Llarga amb restes d’una antiga construcció pels carabiners.

Una vegada tornat al Coll de s’Illa retomam el camí asfaltat amb dirección NE, pasam per davant de Can Cases Noves (dreta), després vé Ca s’Americà, ja esteim davall del penyal Bernat de s’illeta, no abandonem el cami que va gonyant altura, pasaem per davant de Can Joan de sa Dida amb dos bancs tallats a sa pedre i uns escalons, segurament per ajudar a pujar al cavall.

El camí segueix fins arribar a una caseta i una barrera tancada, peró que podem pasar pel botador metàlic que té a la dreta. Enseguida em d’abandonar el camí, que ens conduiria a ses cases de s’Illeta de Can Gordo, per l’esquerra i agafar el cami del Joncar i del Coll de Cala Ferrera en descens. Pasem per una zona que ha sofrit grans moviments de terres que han provocat grans i profuns talls o diaclases al terreny, podem davallar a algunes d’elles i disfrutar de les serves cuioses formes. Poc metres després, un rotlle de sitja ens asenyala una bifurcació de camins, ara noltros agafem el de l’esquerra que ens condueix amb una forta davallada a la font des Joncar a vorera de la mar. Avui aquesta font es practicament inexisten i sense aigua. Aqui farem un bon descans i dinarem i fins i tot menjarem uns pastissets que ens ha duit na Palmira i per acabar un cafetet fet per en Joan !!magnific!!

Aprofitem per veure Cala Ferrera, sa sortida del torrent de na Mora tantes vegades davallat i nadat a la seva desembocadura ( Port de Fortnalutx).

Ara toca pujar fins la bifurcació, per continuar el cami del coll de Cala Farrera fins arriba al colladet guardat pel penyal bernat del Jondal un enorme conglomerat, just després veim el barranc de Cala Ferrera i na Mora, S’esquetjar del puig de Bàlitx i la Muntanya de Moncaire, dominats pel faralló de la Reina o Pernya des Migdia. i just d’avant el pas de s’Hera.

Sa pujada, des de la part alta del pas de s’Heura, continua per un terreny molt irregular en tendenci cap a l’esquerra, entre roques i blocs de lapiaz.La part més incómoda de transitar.

Aviat arribam al pla d’en Mateu a una zona plana amb una figuera davora una pared seca. Després poden veura restes del camí empedrat pel que continuarem uns metres, el camí va descendint per diferentes marjades fins arribar a una pista construida a finals de 1991, que continuem per ella fins arribar a un portell amb unaes barreres metàliques i un cartell de caça major. Traspasem ses barreres peró NO continuem cap a l’esquerra sino que ho farem recte. En un principi no pareix un camí pero a poc a poc s’anirà dibuixant el cami que es transformará en una pista ample, on antigament hi havia un tractor molt rovellat. Aquesta pista ens conduirá fins sa font des Salt on neix es torrent de sa Figuera, i just darrera sa font entre batcés comence un caminoi amb un botador que atraveçarem per caminar per uns marges fins arribar a un camí que circula per una zona plena de cases i que arriba a la Ctra. Ma-2124 Km.1,800 que vé de Sóller i que seguirem amb direcció (dreta) cap al Port fins al final a la rotonda on avui matí em deixat els cotxes.