518. Cova de Can Sion

Distancia total recorrida: 4.5 km.

Tiempo total, incluido recorrido interior cueva: 6 h.30m.
ir y volver a la cueva: 1 h. 30m.
Altitud minima: 149 m.
Altitud maxima: 380 m.
Desnivel positivo: 358 m.
Desnivel negativo:358m.

518.Cova de Can Sion

L’itinerari d’avui el comencem a l’oratori del Roser Vell. Construït probablement en el segle XIV, aquest temple està dedicat a la Verge del Rosari patrona de les batalles.

Ho fem des d’aquí i no per l’opció curta pel camí vell de Campanet i les cases de Can Sion, per evitar problemes de pas i d’aparcament de vehicles. Prenem pel camí asfaltad de can Bosc, aferrat a l’oratori, que arriba fins a la possessió de l’Assarell. Continuarem per aquest camí uns quants quilòmetres. Quan el camí comence a pujar arribarem a una corba a la dreta de 180º, després en ve una altra a l’esquerra i al final de la recta una corba de 45º a la dreta, on hi ha una petita esplanada amb una olivera al mig, on hi cabem tres o quatre cotxes. Aquí comencem a caminar SO per un tirany més o manco definit, fins a arribar a la falda del muralló que envoltarem fins arriba a una torrentera que traspassarem. Ara ja en ascens arribarem a una ampla pista que seguirem (dreta) fins que s’ha acaba en un revolt amb un forn de calç (212 m). Sortirem de la pista per l’esquerra endinsar-nos a l’alzinar de can Bosc superant un fort desnivell. Em d’anar pujant per l’esquerra de la torrentera, anirem trobant sitges, fins a arribar a una paret de partió amb un portell. L’extravasem i ens situem en un ample comellar amb un desnivell important, aquest comellar acaba a la part superior amb una paret de partió amb un botador de pedra de tres escalons que ens facilitarà el pas a l’altre vesant, es el coll d’en Tibora ó Tibova ( 376 m.).

La vegetació ha canviat radicalment, em passat d’un alzinar a garriga. Ara s’inicia el descens, que s’ha agraeix, pel tirany fins a enllaçar amb una ampla pista que puja des de les cases de Can Sion i arriba molt a prop de la Cova de Can Sion. Arribarem a aquesta pista a una corba on hi ha un gran pi caigut. Continuarem per la pista ( esquerra) en lleugera pujada fins al seu final.

Una fita a la dreta ens assenyala l’inici en davallada pel tirany que ens portarà al forat d’entrada a la cova, a 305 m d’altitud

Segons la revista Endins núm. 33 de novembre de 2009, la cova de Can Sion ocupava el 8è lloc amb els seus 1.811 m de recorregut. Però uns estudis recents pareix que han arribat als 3.263 m de recorregut (CCM 2014), per tant aura millorat el seu rànquing.

Té una important colònia de ratapinyades

Cal destacar que a la seva cota inferior s’ha detectat CO2 al 5,5%.

No descriuré la zona recorreguda perquè seria quasi interminable i perquè encara ens falta recorre bona part. La visita es pot fer en direccions; Ja, dins seguir recte, i en descens, direcció NE visitem la part dreta de la cova, nosaltres arribem -60 m.  O bé, en entrar, a uns metres, direcció NO,esquerra, entrem en unes sales de grans dimensions i d’una bellesa comparables a altres coves, de la nostra roqueta.
Desnivell màxim, dins de la cova, -100 m, però ja en un 2º nivell. La visita es realitza bàsicament en un nivell horitzontal, sobretot la part NO.

Per tornar als cotxes desfem les passes fetes