799. Alt de Ca n’Aloi i Mollet del Patronet

Tiempo Descenso: 02:55
Circular: Si

Data: 22.05.2021

Alt de Ca n’Aloi o Pont de les Moles i Mollet del Patronet.

“Es tracta d’un camí empedrat que recorre el braç terminal de la península de Formentor, concretament, des de Cala Murta arriba al Far de Formentor. Figura al Catàleg de camins del terme municipal de Pollença amb el números 65 i 144, sota la denominació de “camí vell del Far A i B”, respectivament, amb una longitud aproximada de 14 km. És un camí preciós que salva els diferents desnivells, colls i barrancs amb poca inclinació, per la qual cosa necessita fer nombroses corbes, com ara les 22 que té el paratge conegut com a les Voltes del Català o, com escriu l’Arxiduc Lluís Salvador d’Àustria, la “Pujada d’en Català” (no he pogut esbrinar si es refereix a un llinatge o a un gentilici). Tanmateix, al mapa aixecat el 1858 pel geòmetra Pedro Moreno Ramírez i que podem admirar dins la nostra Casa de la Vila, observarem que està retolat el camí com a “Pujada del Català”.
Al final d’aquesta la muntanya és rebaixada artificialment, entre el puigs Fumat i Garballó, indret conegut com a la Bretxa.
L’actual carretera, construïda l’any 1928 per l’enginyer Antoni Parietti Coll, ha destrossat petits trams del camí; en alguns trams el creua i en altres va paral·lela al mateix.
El camí va esser construït entre els anys 1857 i 1859, per a traslladar els materials de l’obra, com ara la pedra emprada en la construcció del far i dels edificis annexes, tallada a sa Pobla (i segons altres informacions, a Binissalem), embarcada des del Barcarès, a Alcúdia. Treballaren unes 200 persones i brigades especials.
És conegut com a camí de la Reina degut a què se va dur a efecte durant el regnat d’Isabel II, i va costar tant que aquella preguntà “si feien el camí de plata”.
El far de Formentor se situa a 193 metres d’alçada, va ser projectat per l’enginyer Emili Pou Bonet i començà a funcionar el 30 d’abril del 1863, amb una làmpada Degrand nodrida amb oli d’oliva, que fou substituïda, successivament, per sistemes més moderns, fins a l’electrificació del senyal (1962). Presenta una aparença de llum blanca en quatre llampades cada vint segons. Té un abast nominal de trenta-sis milles.
Segons l’Arxiduc, el far s’aixecava sobre una base quadrangular des del centre de l’edifici que serveix d’habitatge als torrers. Es tractava d’un aparell de segona classe amb dotze lents, que donava flaixos cada 30 segons.”
Info; Punt Informatiu. Periódic Independent Local 12-04-2020
Juan M. Torres Velasco – jmtorres953@msn.com

Iniciem la ruta d’avui en el Mirador de la Punta d’en Tomàs, km-14,900 de la MA-2210, caminem per l’asfalt direcció al far durant 200 m, i l’abandonem per l’esquerra, per anar a cercar un tirany que ens acostarà, en pocs metres, a l’antic i preciós camí Vell del Far.

Cal dir que el camí Vell del Far, ja no es conserva en tota la seva integritat perquè a trams es va destruir per fer l’actual carretera asfaltada.

A la proximitat del km 15,900, abandonem el camí i entrem a la carretera durant 400, on tornem a agafar ( esquerra) l’antic camí, poc temps perquè aviat arribem al mirador del Puat, d’on tornam enllaçar amb l’antic camí del Far. Enrevoltem el puig de la Pinya, tornem a sortir a la carretera i molt pocs metres l’abandonem ( dreta) per enllaçar amb l’antic camí. En sortir novament a la carretera la traspassem i enllacem amb l’antic camí. Ara hem d’estar atents perquè als 100 m, abans d’una corba, sortirem del camí ( dreta) sense traces per davallar fins a la carretera. Als 50/60 m aprox. Abandonem la carretera ( dreta) i iniciem, sense traces, la davallada, direcció E, durant 100 m, fins a arribar al Alt de Ca n’Aloi, o pont de les Moles segons l’Arxiduc.

Ens feim les fotos, contemplem l’impressionant estampa i iniciem un petit descens desgrimpant una curta canal per situar-nos just davall el forat/pont.
En acabar, tornem a la carretera i caminem fins al km-19,100, just abans de la primera corba de pujada al far, on veurem un portell i un camí escalonat, que agafem per arribar al Mollet del Patronet. Però abans d’arribar-hi, en dur 200 m ens desviarem per pujar fins a la boca de l‘avenc de les Pagellides o Covatxa del Pouet amb una profunditat de -87 m. Tornem al camí, que cada vegada estan en pitjor estat.

Arribarem on el camí ha desaparegut i per continuar haurem de fer-ho amb una desgrimpada. En el nostre cas posem un cordino per assegurar els moviments. El darrer tram més vertical, però amb els graons encara es conserven perquè estan picats directament a la roca. Arribant al Mollet.

Després de dinar i fer un cafetet iniciem la pujada fins a la carretera, als pocs metres passem per davant l’avenc del Far, de -44,5 m, continuem fins el Far de Formentor.

La tornada la feim pel camí Vell del Far, desfent les passes fetes.