660. Torrent de sa Coma des Voltor o de sa Pedrera

Material: 1×30 m i 1×20 m

Torrent de sa Coma des Voltor

Data: 3.7.2019

Iniciem la ruta d’avui a la finca de Galatzó La possessió, amb les seves 1.401 ha i 35 a (14.013.500 m2 o 1.972,9 quarterades), ocupa la totalitat de la vall del Galatzó i les muntanyes que el delimiten.

Galatzó una muntanya màgica i misteriosa en el subconscient i en la imatgeria popular i una interessant referència literària en el món de les lletres mallorquines

La major part de mites i llegendes entorn de la possessió de Galatzó se centren en la figura del Comte Mal. Històricament va ser Ramon Burgues-Safortesa Pacs-Fuster de Vilallonga i Nét, segon comte de Santa María de Formiguera i senyor de les antigues cavalleries d’Hero, Santa Margalida, Alcudiola, Maria, Puigblanc, Castellet i Tanca i de l’alqueria de Galatzó. El segon comte de Santa María de Formiguera va néixer el 15 d’agost de 1627 i va morir el 26 d’octubre de 1694.

Bé, idó deixem els cotxes a l’aparcament de Ca l’Amo en Biel i comencem a caminar pista amunt. Travessem el torrent de Galatzó i en 20′ arribem als cases de Galatzó, passem per davall el seu porxo i sortim pèl portell amb barrera que hi ha al darrera.

Continuem per la pista que s’integra dins els camps de correu, i a arribar a una paret de partió, quan duim 1,9 km, abandonem la pista per l’esquerra per agafar un tirany que ens condueix per al mateix torrent de sa Pedrera o com li diuen avui en dia torrent de sa Coma des Voltor. En lleuger ascens anem deixant a la nostra dreta el Puig del Senyor.

Continuem l’ascens, de cada vegada més fort, deixem un forn de calç a la mostra esquerra, després no fem cas a un camí de la nostra dreta, continuem l’ascens per restes d’un antic camí fins a arribar a un petit pas que ens situa davant la sortida de l’engorjament del torrent de sa Coma des Voltor. Ens anem acostant fins travessar el tàlveg i inicia, cota 413 m, una molt forta l gran rosseguera hi on l’antic camí hi ha desaparegut. És la part més dura de la ruta. A la nostra esquerra i molt més a dalt tenim el Morro d’en Bartomeu. Continuarem ascendint paral.els al torrent fins a arribar a la cota 600 m, on ens fiquem dins el tàlveg. i iniciem el descens.
El primer sector està molt vestit, no te gaire transcendència esportiva, són petits salts tots ells desgrimpables o evitables.

El més interessant és el sector final on el torrent s’engorja i trobem els únics salts destacables de 2×15 m.