INICIO

CIM PUIG DE CA

PAS DES DIABLE

PUIG DE CA

Coll de sa Batalla , Ses Figueroles, Alcanella, Clot d'Arena, Coll de Fartàritx, Puig de Ca, Ses Figueroles, Alcanella, Clot d'Arena, Coll de Fartāritx,Paso del Diablo, GR 221

06.02.2010

Dificultat: PD-

Altitut máxima: 914,80 m.

Desnivel Acumulado: 1.710,80 m.

Distància recorrida: 19,95 Km.

COLL DE SA BATALLA - CLOT DE L’ARENA - COLL DE FARTÀRITX - PUIG DE CA - PAS DEL DIABLE - BINIFALDÓ - BOSC GRAN

El recorrido lo iniciamos en el Coll de Sa Batalla (dejamos el coche en el aparcamiento situado enfrente de la gasolinera y el Restaurante Coll de Sa Bataia). Atravesamos la barrera situada a la derecha del restaurante y seguimos el camino en dirección E. Ascendemos con pendiente media y al cabo de 4’/5’ llegamos a un “collado” donde iniciamos un llaneo y al cabo de 1’ llegamos a un cruce (“fita”). Debemos seguir a la izquierda, iniciándose una subida ligera/media a través del pinar. A los 3’ el camino llanea y 2’ después la subida es ligara/media, ya a través de un encinar. En 1’ llegamos a un “coll de tords”, llaneando y después con subida ligera. Encontramos alguna “fita”, y a los 2’ se inicia una senda, que pasa junto a una pared rocosa (derecha), con pendiente media y posteriormente fuerte/media, llegando en 2 a un “portell”. Hemos llegado al Pas den Bartomeu.
A partir de este punto la senda queda desdibujada; debemos avanzar siguiendo las “fites” y alguna flecha roja, sobre un terreno rocoso. A los 2’ iniciamos una bajada media/ligera, siguiendo las “fites” y también alguna mancha de pintura roja, la pendiente, en algunos momentos, es fuerte y a nuestra derecha veremos el Puig des Castellot. Cuando llevamos unos 8’/9’ desde que hemos iniciado el descenso, llegaremos a una “paret seca” (izquierda) con una “fita” y una flecha roja. Se inicia una bajada con pendiente media, siguiendo las “fites” y algún punto verde. A los 5’/6’ llegamos a un “portell” (flecha verde a la izquierda, punto rojo y verde a la derecha). Seguimos las “fites” y los puntos verdes, descendiendo con pendiente media y en algún tramo fuerte, llegando a los 7’/8’ a un pequeño “aljub” cuadrado.
Desde el “aljub” debemos seguir un camino a la izquierda, con bajada fuerte/media, guiándonos por las “fites”, manchas verdes y alguna flecha, transitando en algún momento con pendiente fuerte. Al cabo de unos 15’/17’ llegamos a las casas, semiderruídas, de Ses Figueroles (derecha).

Desde las casas de Ses Figueroles, debemos dirigirnos hacia el torrente situado entre la ladera  SE del Tomir y la NW del Puig des Boix (quedando a nuestra derecha Sa Serra des Pas den Bisquerra, con Sa Capella Blava). Comenzaremos con bajada ligera en dirección SE, por una senda, con el torrente a la izquierda. Al cabo de 1’30/2’ llegaremos al torrente, lo debemos atravesar y seguir por el “portell” que tenemos enfrente (flecha azul a la izquierda). Se inicia, a la derecha, un camino en ascenso por el encinar y llegaremos a un camino en el que veremos, a la izquierda, el inicio de un camino con un escalón, una “fita” y una flecha azul y otra verde. Debemos tomar este camino con subida fuerte/media, empedrado en algunos tramos y al cabo de unos 5’ veremos una “paret seca” a la izquierda. Seguimos por la senda siguiendo las “fites”, con subida ligera/media, con algún tramo fuerte/media. A los 11’/12’ el terreno llanea, debemos seguir las “fites” y a los 3’ llegamos a una “paret seca” en ángulo recto; debemos avanzar por el “cauce” de un torrente (atención a los tirantes de alambre que aguantan la rejilla), con dirección NE hacia las casas de Alcanella (derecha) y subida ligera. A los 3’/4’ llegamos a un “portell” sin barrera (“fita” columna izquierda) y 1’ después nos desviamos hacia la izquierda, en diagonal, siguiendo las “fites” y puntos azules, con subida media. A los 2’ pasamos junto a un “rollo de sitja” e iniciamos una subida media/fuerte (“fites”, flecha azul) llegando en 2’ a una “paret seca” con rejilla (punto azul). Debemos seguir las “fites” (diagonal derecha) y 1’ después pasamos junto a los restos de una caseta y restos de “stijes”. A los 2’ llegamos a un camino.

El recorregut ho iniciem en el refugi de Son Amer (deixem el cotxe en l'aparcament). Ens dirigim per la carretera Ma.-210 cap a la nostra dreta i en 3' arribem a la barrera de la finca Són Amer (a l'esquerra, a l'altura del hectómetro 7) amb un panell i pal indicador.
Travessem el pontet a la nostra dreta i vam seguir pel camp en direcció a l'estaca i els portells sense barrera que veiem al nostre front, arribant en 4'. Seguim les indicacions de l'estaca, ascendint pel camí amb pujada mitja i als 5' travessem el jaç d'un torrent. Després arribem a una sitja (esquerra), seguim ascendint i als 3' hem de fixar-nos ja que a la nostra esquerra veurem una fita i una estaca que indiquen l'inici d'una senda que hem de prendre (es tracta d'una drecera en el camí). Al principi planeja i després, seguint la indicació d'una nova estaca, que ens obliga a girar a la dreta, la pujada és mitja. Des que hem abandonat el camí han transcorregut uns 4' quan vam passar pels voltants d'una caseta. La pujada s'incrementa, vam deixar una sitja a l'esquerra, i al cap d'uns 2' arribem a un pal indicador (Font de s'Ermita).

Seguim ascendint per la pista seguint les indicacions de les estaques, incrementant-se el pendent, passant als 3' al costat d'un forn de cal? i una sitja a l'esquerra. Seguint el camí, amb pendent fort (a la nostra dreta haurem deixat dos camins, hem de seguir les indicacions de les estaques) arribarem a un encreuament en el qual veurem una cabanya de sitjer i un pal indicador (Mirador), havent transcorregut uns 6'/7' des del forn de calç.

Seguim ascendint, amb pendent fort, pel camí que transcorríem, seguint les indicacions de les estaques, i en 1' veurem una fita i una estaca que ens indiquen la direcció a prendre. Ascendim per una senda amb pendent mitjana/forta i als 3' arribem a una paret seca amb reixeta i un botador de fusta al costat d'un pal indicador. Botam la paret, vam seguir pel camí planejant, veurem fites i estaca i als 3' arribem a un pal indicador. Hem de prendre el camí a la nostra dreta, planejant i amb pujada lleugera i al cap de 5' arribem a un portell sense barrera (Coll Pelat).
El camí amb pendent fort i adreça NE ens conduirà cap a la zona d'És Bosc Gran. Als 3' veurem una estaca a l'esquerra, és el lloc on arribarem al nostre retorn. Seguim descendint pel camí, en alguns trams amb pendent molt fort i en zig-zag, suavitzant-se posteriorment. Als 7' passem al costat d'una sitja i 1' després arribem a un encreuament de camins (el qual apareix a la nostra esquerra ens conduiria a Binifaldó).

Prenem a la nostra dreta, travessant el torrent, seguint les fites que ens conduïxen per una senda llaneando al principi i amb pujada mitja/forta després. En aquest tram de l'excursió les pujades i baixades se succeïxen (seguir les fites i les taques de pintura blava) i als 12'/13' arribarem a una reixeta, amb un cartell de vedat privat de caça, que ens permet el pas. A partir d'aquest punt hem de seguir baixant, de vegades amb pendent fort alternant amb trams més suaus, pel vessant de la Serra d'en Massot seguint les fites i marques de pintura blava fins a arribar a el jaç del torrent. Al cap de17'/19' arribem al torrent i trobem una fita i 3' després arribem a una alzina en el tronc de la qual està pintada una fletxa de color blau i fites al voltant de la mateixa.
Continuem pel camí a la nostra esquerra, planejant, i en 4'/'? arribem a un portell sense barrera i 3' després arribem a una barrera metàl·lica que podem superar per un botador. Seguim el camí planejant i les fites ens conduïxen a una gran alzina, 6'/7' minuts després del botador veurem una paret seca en la llera del torrent a manera de presa. Ens dirigirem cap a ella i al final de la mateixa veurem un botador de fusta. Aquest mateix botador ens permet superar una reixeta metàl·lica i seguirem a la nostra esquerra al costat de la paret seca. AL principi llanea i a poc a poc, a mesura que avancem pel torrent, el pendent passa a lleugera; hem de seguir les fites per la senda entre el càrritx i al cap d'uns 6'/7' després de superat el botador passem al costat d'una gran damunt en la llera del torrent, i 2' després passem al costat d'una altra. Seguim avançant pel torrent, amb pendents mitjos i mitjanes/fortes. Les fites ens dirigeixen pel vessant dret, l'esquerra o la llera del torrent. En el tram final els pendents se suavitzen i el camí es fa més evident (senda) devent parar esment a les fites (Camp Redó). Als 40'/45' després de la segona damunt, vam arribar a una paret seca amb un portell que ens permet el pas, existint un botador de fusta a la dreta. Estem en una zona plana on s'ha realitzat una repoblació forestal (Coll de l'Sorra); hem de seguir les fites arribant a en uns 3' una pista. AL principi planetja i posteriorment incrementa el seu pendent per a llanear després. Als 6'/7' arribem a un encreuament, havent de prendre a la nostra esquerra per la pista que ens conduirà al Coll de Fartàritx. Després d'un breu tram horitzontal s'inicia una pujada forta amb alguns trams molt forts i seguint el camí amb adreça N, vam arribar el Coll de Fartàritx en uns 28'/30'.
Des del Coll de Fartàritx* (Coll des Puig d'és Ca) hem d'ascendir pel vessant oriental de l'El Puig Prendre amb adreça W. Iniciem l'ascens dirigint-nos cap a un pas amb dos fites que veurem en una paret seca situada enfront de nosaltres mirant cap al cim. Des del coll arribarem a aquest punt en uns 2'. Hem de progressar pel vessant rocós seguint les fites amb pendent generalment mitjana/forta i en uns 20' arribarem a la paret rocosa. Vorejarem la paret rocosa per la seva base cap a la nostra esquerra (fites) i al cap d'uns 4'/6', depenent del punt que l'hàgim arribat a, arribarem al pas que ens permetrà superar el graó rocós. Hem de superar-lo seguint els punts vermells i les fites invertint en la pujada 2'/3'.

Una vegada dalt seguirem pel vessant rocós seguint les fites i les taques vermelles, amb pendent fort, apareixent en alguns trams un caminoi que ens conduirà fins a un pou de neu, arribant-lo a al cap d'uns 15'/20'. Des del pou de neu seguint les fites amb pendents mitjanes/fortes arribarem a el cim del Tomir en uns 7'/8' sent l'últim tram de `pendent fort.

El descens del Tomir ho realitzarem pel Pas de sa Paret, iniciant el descens amb pendent lleuger. AL cap de 7' les fites ens conduïxen cap a la dreta amb pendents cada vegada més pronunciades pel vessant NW. AL cap de 15'/17'' arribem a l'inici del Pas de sa Paret, vam seguir les fites i amb pendent molt fort ho superem en 3'. Seguim descendint per la rosseguera amb pendent fort i vam arribar al final de la mateixa (fita sobre una roca) al cap de 12'/14'. Seguim pel tàlveg, amb pendent fort/mitjana, fixant-nos en les fites i al cap d'uns 3' el terreny llanea. Arribem a la Font de ses Falgueres en 1', arribant a una paret seca en 3', la saltem i seguim les fites pel vessant amb pendent mitjana/forta, al costat de la paret seca i en uns 9'/11' arribem al Camí Vell de Pollença a Lluc al costat d'una barrera metàl·lica (dreta).

Seguim cap a l'esquerra en direcció a les cases de Binifaldó, amb pendent en ascens lleugera. Als 5/6' arribem a un portell sense barrera, planejant,trobam una estaca que ens indica seguir recte i iniciem una baixada lleugera arribant als 4'/5' del portell a l'alzina d'en Pere (dreta) d'uns 500 anys d'edat benvolguda. Seguim el camí per terreny pla cap a les cases de Binifaldó, arribant a la carretera al cap d'uns 5'/6'. En els seus voltants trobem un pal indicador i vam prendre a l'esquerra pujant cap a les cases i seguint per la carretera cap al Coll des Pedregaret. La pujada amb pendent mitjana/forta, la iniciem per la carretera però als 4' la deixem progressant pel tàlveg, amb pendent mitjana/forta, i al cap de 4' arribem a la carretera, ascendim per ella i en 1' arribem a l'entrada de la embotelladora (esquerra). Estem al costat del portell amb un pal indicador del Coll des Pedregaret. Travessem el portell (escala de pedra a la dreta) i vam continuar per la senda indicada per estaques, planejant i després pujada lleugera. En 4' arribem a un portell sense barrera, vam seguir l'adreça que ens assenyala una estaca i per terrenys amb pujades lleugeres arribem en 2' a un serral on s'inicia una baixada lleugera, vam seguir l'adreça indicada per l'estaca, vam pujar amb pendent mig i en 5'/6' arribem a una caseta semiderruida (esquerra).

Seguim de front per la senda de vegades planejant i després amb baixada lleugera, finalitzant amb pujada lleugera/mitjana, arribant al camí per on hem descendit al matí (estaca) al cap d'uns 4'/5'. Seguim a la dreta pel camí, pujada mitjana/forta i finalment forta, arribant en 4' a un portell en un serral. S'inicia una baixada lleugera, planeja, i un altre pujada lleugera, llanea de nou (fites) i als 4'/5' arribem a un encreuament (camí des de la dreta) amb un pal indicador. Seguim el camí seguint les indicacions de l'estaca i amb una lleugera pujada arribem en 3' a un ?botador'.
Baixem per la senda amb pendent mig i en 1' arribem a una estaca i fita. Ens dirigim cap al camí, al que arribem en 1' als voltants d'un pal indicador (Mirador), caseta de sitjer i descendim pel camí que hem ascendit aquest matí, prenent a l'esquerra. Als 4' trobem un forn de calç (dreta) i 1' després arribem a un encreuament (pal indicador s'Ermita, Font de s'Ermita). Seguim recte, amb baixada forta, continuant pel camí que hem transitat al matí. Als 9'/10' arribem a un portell que ens dóna pas a un camp. Seguim cap al puentecillo, al que arribem en 2'; girem a l'esquerra cap a la barrera, vam arribar en 1', vam sortir a la carretera i ens dirigim cap a l'aparcament de Son Amer, al que arribem al cap de 3'.
(*) En aquest punt vaig tenir sa sort de poder comptar 18 voltors negres, volant per damunt els nostres caps.

encara s'esta fent, no siguis ensios