coll de sa pared

I - CORNISA DE ES CORNADORS

Pel cami Vell i el Cami de s'Aladern - Coll de sa Pared

21-5-2011

BINIARAIX – CAMI VELL - CAMÍ DE S’ALADERN – CORNISA DE ES CORNADORS – COLL DE SA PARED - CAMÍ DES BARRANC

Iniciem el recorregut en Biniaraix. Convé deixar el cotxe aparcat (dreta) a l'entrada del poble en la mateixa carretera per la qual hem vingut. Ascendim carrer dalt, amb pendent mig, continuant per les escales, carrer de San Guillem i carrer de Sant Josep; després d'una pujada mitja/lleugera d'uns 4’/5’ arribem als safarejos públics (rentadors) a l'esquerra. Al costat d'ells veiem un panell i unes postes orientadores, que ens assenyalen l'inici del Camí des Barranc de Biniaraix. Als 3’ hem de prendre a la dreta (Pal orientador: GR 221 Cúber). Seguim i als 2’ arribem a un puentecillo pel qual travessem per primera vegada el Barranc de Biniaraix.

Seguim ascendint pel camí empedrat i amb graons, amb pujada mitja al principi que es transforma en mitjana/forta, passant als 3’ al costat d'una font (dreta). Seguim ascendint amb pujada mitja, baixada lleugera i de nou pujada mitja, sempre pel camí (una estaca ens confirmarà l'adreça). Als 4’ d'haver passat la font arribem a un encreuament: Pal orientador (Camí de Cúber 4 h), hem de prendre a la dreta. És el Camí Vell de Cúber. De seguida travessem un portell amb barrera metàl·lica (esquerra). Trobem alguna estaca i als 14’/15’ arribarem a una rosseguera. Hem de seguir pel camí amb pujada forta/mitjana. Als 2’/3’ arribem a un encreuament (estaca), hem de seguir en la mateixa adreça i després de’/9 10’ de pujada forta/mitjana arribem a un nou encreuament (estaca) en aquest cas seguim a l'esquerra. La pujada segueix sent forta/mitjana i als 5’/6’ arribem a un serral (Coll’d ‘en Se). A partir d'aquest moment el camí planeja, o presenta pujades i baixades lleugeres. Veurem algunes estaques i als 6’ veurem a la dreta una caseta construïda al costat d'una roca (Porxo de Ca n Barranc). Als 2’ veurem a la dreta un petit pas en el mur de pedra (fita) per on hem de seguir, abandonant el Camí Vell para enllaçar amb el Camí de s’ Aladern.

Una vegada travessat el pas, ascendim per la senda que avança a través dels marges (veurem algunes fites que ens indiquen l'itinerari correcte). La pujada és mitja.  Als 3’/4’ travessem una espècie de rosseguera i després de ½’ de pujada lleugera vam arribar al Camí de s ‘Aladern. Una vegada en el Camí de’s Aladern la pujada és forta/mitjana i als 2’/3’ arribem a un colladet i al Torrent de’l Ofre. Seguim a la dreta (fita) i amb pujada forta continuem en l'adreça que ens assenyalen les fites, desapareixent el camí en alguns trams. La pujada en aquest sector és fort, vam travessar un comellar i seguint les fites arribem als 16’/18’ a un coll des d'on vam iniciar una baixada mitja, seguint les fites tenint la paret rocosa a la dreta, iniciant finalment una baixada lleugera que ens situa als 3’/4’ en el Torrent de’l Ofre (fita), en la zona coneguda com el Salt des Cans.

Continuem per la llera del torrent (trobem la llera seca, pel que vam poder avançar sense dificultats; cas que dugui aigua o present dificultats per a avançar, devem creuar el torrent i ascendir pel vessant, amb pendent mitjana/forta, fins al camí que duu a les cases de’l Ofre; hem de desviar-nos cap a la dreta -pal orientador-, baixar de nou al torrent i ascendir pel camí donis Cornadors) amb adreça SW i pujada forta/mitjana, grimpant en algun punt i pujada forta després. Als 4’ iniciem un llaneo per la càrritxera i als 2’ arribem de nou al jaç del torrent. Iniciem una pujada forta/molt forta per la rosseguera i als 11’/13’ hem arribat a l'inici de la mateixa. Prosseguim cap al coll arribant al mateix en 3’. Seguim a la dreta (fita) pel camí que duu al cim del Cornador Gran (Mirador Xim Quesada); en la pujada trobant algunes fites arribant als 9’/10’ a un serral on veiem (dreta) una petita placa de pedra en la qual hi ha gravada una fletxa. Si ens vam desviar lleugerament a la dreta podem contemplar unes boniques panoràmiques.

Des del serral, on ens vam trobar ara, veurem en adreça W les parets rocoses que conformen la base d’es Cornadors (Gran i Petit), cap a elles ens anem a dirigir, vorejant-les per la seva base. Continuem el recorregut descendint pel tàlveg, en diagonal esquerra (NW) amb la finalitat de vorejar el espolón rocós. Als 2’ arribem a la seva base i vam prosseguir amb adreça W vorejant -buscant el millor camí possible- la base rocosa d’es Cornadors, que queda a la nostra esquerra. Al llarg d'aquest tram ens trobem amb abundants càrrixts el que dificulta l'avanç doncs la senda es converteix en traça en alguns trams; hem de procurar, en la mesura del possible, no perdre altura. Passem al costat d'uns pins i vam prosseguir a l'esquerra dirigint-nos cap a la cresta que tenim enfront de nosaltres. Al cap d'uns 15’ arribem a la cresta i descendim cap al bloc de pedra que tenim enfront de nosaltres (té la forma del cantó d'una caixa, presentat les vores tallades en angle recte). Ho superem per l'esquerra, amb pujada forta, i prosseguim travessant el tàlveg i vam pujar amb pendent mig cap a l'aresta situada enfront de nosaltres. Als 2’ arribem a aquesta aresta i ens trobem en el Pas d’en Cama Curta (així ho “va batejar” Tomeu Canals, tal com figura en el blog d'Emilio Alonso). Una vegada desgrimpat  ascendim amb lleugera diagonal esquerra pel vessant cap al llom situat enfront de nosaltres. La pujada és mitja/forta, arribant en uns 8’/9’ a la part superior. A partir d'aquest punt prosseguim al costat de la paret rocosa amb algunes heures tapizándola (esquerra) llaneando amb petites pujades i baixades, trobant alguna fita i arribant als 5’/6’ a la Font de s‘Heura (esquerra). Des d'aquest punt ascendim en diagonal esquerra, amb pendent mig, per la senda que a través del càrritx ens conduïx cap al serral (veurem dos pins) situat entre el Cornador Gran i la cota 754. Ascendim, cap al pi situat més a l'esquerra, per la senda (fitas), arribant al serral en 7’/8’. En aquest punt veurem, enfront de nosaltres, restes d'una paret de va partió.

Des de el Coll amb un de la paret de partió esbucada podem veure unes panoràmiques sobre Biniaraix, la vall de Sóller, s’Arrom, la Serra d’ Alfàbia, etc. Aquí acaba la primera part del recorregut. Des d'aquest punt regressem a Biniariaix, seguint, al principi, el mateix itinerari fins al serral en el qual hi ha una petita placa amb una fletxa, continuant pel Camí des Cornadors fins al Torrent de’l Ofre i descendint pel Camí des Barranc de Biniaraix. En una pròxima excursió des del coll de la paret de partió i vorejant o superant la cota de la nostra dreta continuarem cap al Pas de s’ Anglès, el Pas d’en Careta o Carota i el Xaragall de C’an Ribera que ens durà de nou al Camí des Barranc de Biniaraix , però aixó es una altre hiastòria.

Els temps de referència els següents: - Collado/paret de va partir – Font de’s Heura 9’/10’ - Font de’s Heura – Pas d’en Cama Cuirta 17’/19’ - Pas d’en Cama Curta – Canal d'accés al Camí des Cornadors 3.’