Pas de s'Argamssa

Pāgina Anterior Pāgina Següent

PAS DES CARRER NOU, PAS DE S'ARGAMASSA, PAS DES CONTRABANDISTES O PAS DE N'ALIS

9-7-2011

El Pas des Carrer Nou, topónim d'origen solleric nom d'un carrer d'aquella població, també anomatat segons el Catàleg dels Antics Camins de la Serra de Tramuntana com a "Pas de sa Calobra al Torrent de Pareis". Única via d'accés al Torrent de des del Port de sa Calobra, fins la construcció del actual túnel-turístic construit a l'any 1950. Es tracte d'una encletxa on li foren construïts a l'any 1924 més de 300 escalons.

El Pas dels Contrabandistes o Pas de n'Alis, que comunique, pel vesant Nord del Torrent de Pareis, la zona de Cosconar i el Quarter dels Carabinersa través de la Coma de ses Cases i el Rellar, amb el Torrent de Pareis, poc més avall de Sa LLosa una gran roca llisa i que té picat escalons per pasar-hi per damunt . El seu nom Alis provè de l'antropònim àrab Alí, i no del arbust alís ( Vitex agnus-castus) malgrat que a la zona n'està plè i que ara en el mes de juliol està completament florida de color blau. Però segurament el nom de Pas dels Contrabandistes va gafar més força gracis a la gran activitat de contrabando que es faia a tota aquella zona.

El Pas de s'Argamassa, que comunique les cases des Cosconar amb el Coll des Bancalet, y el Turmás amb el Torrent de Pareis just davant el Cami de s'Hort en el Comellar de s'Obaga. A la part més propera al Torrent de Pareis té un tram equipat amb una corda, i ja més adalt i abans d'arribar al Merlet está equipat amb un fil ferro que ens ajudarà la progressió. Pareix esser que el seu nom prové de la mescla de calç i grava (argamassa) utilitzada en els graons que hi avia fa molt d'anys.

Iniciam el recorregut desde el Port de sa Calobra amb direcció al Torrent de Pareis a través del Pas des Carrer Nou, remontam el Torrent fins poc abans d'arribar a s'Estret a on a la dreta tenim el Cami de S'Hort i la Cova de ses Voltetes. En aquest punt abandonam el Torrent amb direcció N. ( esquerra), em de localitzar unes cordes blanques i ens em de dirigir cap elles. Proseguim l'ascens per un terreny molt incómode per la quantitat de pedra solta que hi ha. Aviat ens trobarem am el fil ferro que hi ha instalat i que podrem utilitzar-ho o bé ho farem per la dreta del mateix. Una vegada superat els dos trams equipats ens dirigim cap al Merlet que tenim a la nostra esquerra, i que deixam a la nostre esquena per començar una grimpada per superar la balconada, no sense abans fer la foto de rigor a L'Olla, proseguim per l'única via posible vorejant el penyasagat am dirección a un coll. Superat aquest Coll no em de perdre altura, i uns gran pins ens an de quedar abaix a la nostra esquerra. Em d'intentar trobar un camí empedrat que puja fent voltes amb direcció N. enfront de la costa i el Morro desl Capellans, vorajem la cota 442 m. sense deixar el camí empedrat. Hi ha moments que desapareix peró sempre ho tornam a trobar uns metres més envant.

Desconaixem el nom d'aquest camí que en el seu temps degué ser molt important donat la seva elaborada construcció, peró como no ho em vist documentat a cap llibre li direm "el Camí des Cocó de sa Murtera" agafan així el nom d'un petit cocó, probablement utilitzar per donar de beure al bestiar, que hi ha molt mes envant a la vora del camí. Seguim per aquest interesant camí amb molt de càrritx en algun trams fins, arriba al Sementer de Mar divissant el Quarter dels Carabiners.

Entram a la zona la Coma de ses Cases i el Rellar per la vora d'una paret seca que deixarem per seguir el curs d'una torrentera que ens deixarà, aixó sí, amb molta dificultat en els penyasagats del mateix Torrent de Pareis. Quan ja no podem proseguir ho em de superar davallant per la nostra esquerra, desgrimpan en alguna ocasió i sempre cap a la nostra esquerra, sense perde massa altura como si volguesim anar a sa Cova del Soldat Pelut. Arribam a una coma per on em de davallar fins el llaç del Torrent.

Ara ja només ens queda acabar de fer el Torrent, arribar al cotxe i a Cas LLoro a fer un caramull de shandis.

Temps total amb aturades: 9 h.