Gatera de 45 cm de altura

16-7-2011

Profunditat: -317 m.

Recorregut: 1.517 m.

Altura aproximada de la sala de Grácia: 30 m.

Superficia aproxiomada: 10.000 m2 / 320.000 metres cúbics

Cavitat situada al Comellar de sa Cova ( depressió que davalla des des Clots Balladors) ó també conegut com a Comellar de s'Obaga que dona al nom al pas que ens conduex al llaç del Torrent de Pareis.

Està situada a 325 m. d'altitut i té una profundidat de -317 m. la fa la segona més profunda de Mallorca, només superada per 1 m. per l'avenc del puig Caragoler. El paissatge que es veu des de l'entrada es espectacular; a la nostra esquerra i abaix sa sortida del Torrent de Pareis guardat pel Morro de sa Vaca i el Turmás i a s'enfront el Pas de s'Argamassa.

Lo més impresionant d'aquesta cavitat son les dimensions de ses seves sales, que supera alguna els 30 m. d'altitut son les mes grans de qualsevol antre cavitat, excepte la Sala que No Té Nom de mla del Pas de Vallgornera, amb unes formacions d'una bellesa i formes de lo més curioses i sales amb noms com a: Sala de sa LLum, es Gran Rost, Sala des Fang, Sala des Gegants, Sala de s'Aigo, Sala Fosca, Rampa del Trés, Pou d'en Pere, etc...

Comencem al 9,5 Km. de la Ma 2141 on podem deixar el cotxe a una explanada. Agafem la senda (esquerra) i la seguim, el camí de cabra está bastant definit, fins arribar a una paret seca, la botam seguim direcció cap un un "colledet" que ens durà al vessant N. o comellar de s'Obaga, proseguim el camí fins arribar a l'entrada de la cova de poc més de 1,20 d'altura, amb una barrera metàlica espenyada, només a l'entrar ens adonem de la dimensió de la cova amb una primera vista a la sala des Campament, per arribar-hi hem de descendir amb una corda de 30 m. que poasarem anclada a una esatalagmita situada a la part esquerra just davall l'entrada, després i per l'esquerra arribarem a la sala des Gegants o Sala de Gràcia on trobarem sostres gegantescs, avaçam amb direcció a l'esquerra fins a arribar a una baixada estreta en la qual necessitarem una corda de 40 m. per la qual descendirem per un lloc estret, ens heurem de llevar ses motxilles, seguim davallant per Sa Rampa del Tres, fins a arribar a la part baixa, que maldament pareix una altre sala ens trobem a la mateixa, on començarem a veure més formacions d'estalactites i estalagmites així com enormes columnes descendint fins a arribar atravessant un arc a la Sala Bonica que ens dona pas a la gatera per la qual hem d'anar arrossegant-nos uns 20 m. i amb una altura 45 cm., aqui ja ens trobam a -135 m., que per arribar a la següent sala Sala des Fang, que fa honor al seu nom a on els "artistes" deixen les seves "obres", heurem de posar corda de 10 m. a una placa situada al sostre i una mica incómoda, aquest es el punt mes complicat a l'hora de remontar-lo, on arribarem a l'última sala, la Sala dels Gorgs, a -170 m. és la part més hermosa de la cova on trobarem tot tipus d'estalactites columnes banderolas bugades, i fins a un petit llac que avui está buit, però segur que amb aigua ha de ser impresionant. Aquí acaba sa nostra aventura al centre de la Terra, ara nomes cal la part més técnica i descendir per uns dels pous i arribar a la cota -317m.