Pas de sa Rebollada

SERRALADA DEL PUIG D'EN GALILEU

PAS DE SA REBOLLADA

PAS D'ESCORCA

COLL DE SA BATALLA – PAS DE SA REBOLLADA – LA CRIANÇA – LA CRIANÇA D’ALT – PUIG D’EN GALILEU – PAS D’ESCORCA – FONT NOVA – FONT DE S’ESPINAL – FONT SORDA – FONT DE SA MONJA -FONT COBERTA

Iniciem l'excursió en el Coll de sa Batalla (podem deixar aparcats els cotxes en els seus voltants), ascendint pel camí que es troba a l'esquerra de l'aparcament per a clients del Restaurant del Coll de sa Batalla, al costat del pal de la parada de l'autobús.

El camí ascendeix amb pendent fort/mitjana i adreça NW, deixant unes porquerizas (dreta) i en 1’ deixem un rotlle de sitja i una caseta (esquerra). La pujada passa a forta/mitjana, trobant diverses fites al llarg del camí i finalment la pujada és forta. Als 3’ deixem un rotlle de sitja a la dreta i continuem pujant tal com ens indiquen les fites. A' 1 passem al costat d'una gran alzina, seguim pujant amb pendent fort (trobarem nombroses fites) deixarem un rotlle de sitja a l'esquerra, endurint-se la pujada a forta/molt forta, orientats en tot moment per les fites. AL cap de 6' /7’ arribarem a una paret rocosa (dreta). En aquest punt s'inicia el Pas de sa Rebollada (tal és el nom amb el qual ho esmenta Emilio Alonso -l'hi van comunicar uns amics-; en el mapa de l'Editorial Alpina no apareix cap nom, ni tampoc en cap guia d'excursions). El pas és una xemeneia que se supera amb dues grimpades senzilles, el que ens duu de l'ordre de1'/ 2’.

Des de la part superior del pas seguim en diagonal dreta (fites) amb pendent fort sobre roca, arribant en 1’½ a un rotlle de sitja i a la nostra dreta un tàlveg entre dues parets rocoses (fites) per la qual continuem amb pujada mitja/forta. Seguim les fites i ascendim amb pendent mitjana/lleugera, passant al costat de diversos rotlles de sitja, arribant als 4’ a una esplanada amb abundants pedres i en la qual trobem una fita gran. L'adreça que duem és W i hem de seguir les nombroses fites a través del encinar que, amb diferents pendents d'ascens, arribarem als 7’/8’ a una paret de va partió a la nostra dreta. Hem de seguir ascendint, en alguns trams sobre roca, deixant sempre a la nostra dreta la paret, guiats per fites. Continuem a l'esquerra de l'espoló rocós, deixant la paret rocosa a la nostra dreta. Als 5’/6’ arribem a una paret de va partió amb una fita, hem de travessar-la, seguint les fites. Estem en els voltants del petit cim (cota 859) que ens queda al N. Iniciem una baixada mitjana, posteriorment lleugera, caminant per l'àmplia cresta amb pendents suaus, al principi de baixada i, posteriorment d'ascens, seguint les fites i finalment per la cresta per a contemplar les panoràmiques que tenim al N i NE (Lluc, etc). Estem transitant per la zona de la Criança (841) i dirigint-nos cap a la Criança d’Alt (1009). La direcció és, fonamentalment W, trobant alguna fita i transitant per la cresta. El pendent és molt variable. Als 28‘/30’ d'haver passat la paret de va partió amb una fita arribem a la Criança d’Alt.

Des de la Criança d’Alt, ens dirigim cap al Puig d’en Galileu; l'adreça del nostre recorregut serà, fonamentalment, W. Al principi la pujada per la cresta és mitja, al cap de’ 2 arribem a un petit tàlveg, ascendint per les roques del lateral esquerre (S), amb pujada forta i una petita grimpada. Al cap de’ 3 arribem a una alzina solitària, dirigint-nos cap al cim (veurem al capdamunt un arbust tombat, a l'esquerra, pel vent). La pujada és forta entre roques i càrritx, sent el nostre objectiu el cim rocós que tenim al capdamunt (W). Busquem el millor recorregut per la cresta. Després d'uns 13’/15’ d'ascens arribem a la base de les dues grans roques que conformen el cim, la voregem per l'esquerra (S) i ascendim a la mateixa amb una petita grimpada. Estem en el cim I del Puig d’en Galileu, que tenim enfront de nosaltres (W), arribant a el cim després de’ 2.

Des del Puig d’en Galileu ens dirigim a la Casa de Neu des Galileu, amb adreça W. Iniciem el descens, seguint les fites amb baixada forta, al principi i posteriorment mitjana/forta i mitja. Als 5’ seguim les fites i després d'una pujada mitja/lleugera i posterior planeig, vam arribar als 2’ a un encreuament (estaca). A l'esquerra (S) el GR 221 ens duria al Coll des Telègraf, nosaltres continuem de front (W) cap a la casa de neu. La senda panetja i als 2’ s'inicia un ascens mig/lleuger; seguim les fites i després de’1 ½ , tenint una paret rocosa a la nostra esquerra (S). Als 2’½ iniciem una baixada mitja, ara amb adreça NW, orientant-nos per les fites. Als 3’/4’ arribem a un pal orientador de GR 221 (Casa de Neu d’en Galileu, Lluc 1h 5m, Són Amer 1h 30m, Coll de ses Cases de sa Neu, Font des Prat).

Seguim a la nostra esquerra (SW) cap a la casa de neu (si haguéssim pres a la dreta (I), ens haguéssim dirigit cap a les Voltes d’en Galileu). Des del pal orientador, planejant, vam arribar el “pou de neu” i la Casa de Neu d’en Galileu (recentment restaurats) en 1’ escàs.

Des de les Casa de Neu d’en Galileu ens dirigim cap al Pas d’Escorca; el nostre recorregut tindrà, fonamentalment, adreça NW. Deixem la casa i el pou de neu a la nostra dreta i ascendim amb pendent lleuger/mitjana, tenint la paret rocosa a la nostra esquerra, per un estret tàlveg. Trobem algunes. Finalment ens dirigim cap a una fita a la part alta de la cresta. Seguim planejant sobre roca, continuant amb adreça NW, fins que als 5’ la llera excavada en la roca, no molt profund, d'un torrentet ens tanca el pas. Hem de descendir cap a la dreta, paral·lels a la llera del torrentet, amb pendent mig, dirigint-nos cap a un vessant, pràcticament horitzontal, de càrritx. Als 4’ girem 90º; al’ 1 travessem la llera d'un petit torrentet, descendint cap a les alzines amb pendent mig (fites). Descendim cap al tàlveg que a la seva dreta té un grup d'alzines al costat d'una esquerda en el penya-segat (Pas d’Escorca). Des que hem girat 90º hem trigat uns 5’/6’. És un lloc molt adequat per a admirar les panoràmiques que tenim en el nostre entorn. Des del tàlveg ascendim amb pendent mig, dirigint-nos cap a una alzina jove i solitària que tenim enfront de nosaltres, seguint fins al cim que tenim al davant, arribant en 1’ Possiblement es tracti de l'El Puig de Son Nebot (1020) -així ho publica en el seu blog Emilio Alonso-.

Des d'aquest cim descendim cap al Pas d’Escorca, amb adreça N i pendent mig. Després d'un petit destrepe, vam arribar en 1’ a l'inici del pas, situat al costat d'un grup d'alzines a la dreta (fita). Des de l'inici del pas, podem acostar-nos, fins a la vora del penya-segat per a contemplar les espectaculars panoràmiques.

Iniciem el descens pel Pas d’Escorca, amb un petita mdesgrimpadai posterior baixada forta/molt forta pel costat dret de la rosseguera (fites). lL cap d'uns 4’/5’ vam passar al costat esquerre i continua el pendent fort/molt fort. Als 2’ arribem a una marjada que travessa totalment la rosseguera. Una vegada superada continuem amb pendent fort/molt fort i, buscant el millor camí, vam passar al costat dret. Als 6’/7’ deixem la rosseguera i vam continuar a la dreta pel encinar en diagonal esquerra, amb baixada forta/mitjana. Anem cap a unes roques i de nou la baixada és forta/molt forta. Als 5’/6’ arribem a un rotlle de sitja (fita) i seguim descendint. Passem al costat d'un rotlle de sitja i vam seguir amb baixada forta i forta/mitjana en diagonal dreta. Als 3’ arribem a un camí, vam seguir a la dreta (E) amb pujada lleugera (tenim una paret seca a l'esquerra). AL’1 ½ iniciem una baixada lleugera i en 1’ arribem a un rotlle de sitja. A la nostra dreta ascendeix un camí, vam seguir a l'esquerra (fita i fletxa feta amb pedres en el sòl) amb baixada mitja. En 1’ arribem a un camí (fita), vam seguir a la dreta. Després d'una baixada mitja, curta, a la dreta, al capdamunt, podem veure un forn de pa ; seguim pel camí amb baixada mitja en zig-zag. Als 4’ arribem a una corba amb una fita i un rotlle de sitja a l'esquerra, continuant pel camí amb baixada . Al ½’ passem al costat d'un rotlle de sitja i vam continuar pel camí en un tram amb abundants pedres i baixada mitja. Al’ 1 tornem a passar al costat d'un rotlle de sitja (dreta), continuant pel camí en zig-zag i baixada lleugera/mitjana, continuant les pedres en el camí. El pendent en baixada passa a mitjan/lleugera i als 3’, en una corba a l'esquerra, veiem una canaleta (enfront/dreta). La canaleta està formada per un tub de uralita en l'interior del qual conté altre de plàstic negre. Seguim la canaleta a la dreta (Es) planejant i finalment una pujada lleugera abans d'arribar a una paret de va partió als 2’. Una vegada superada la reixeta continuem al costat de la canaleta. Als 2’½ arribem“a un rotlle de sitja i una font (dreta); Es tracta de la Font Nova (tal com la identifica el mapa d'Alpina -encara que distanciada uns 450 m al NW de la seva localització per GPS- i en el llibre de Bartomeu Roig i Roig Les Fonts del terme de Lluc (1.990). Emilio Alonso en el seu blog comenta que també l'ha escoltat esmentar amb el nom de Font de Ca sa Monja. Una vegada visitada la font regressem de nou al camí en el punt que ens hem desviat a la dreta (Es) per a arribar a la font. Després d'uns 4’/5’ vam arribar al camí. Una vegada en el camí, vam seguir de front, amb baixada mitja, tenint la canaleta a la dreta. A' 1 deixem el camí i vam seguir per la canaleta amb baixades molt lleugeres. Als 4’/5’ arribem a una caseta moderna, la deixem a la dreta i als 15’’/20’’ vam arribar al portell amb barrera que tenim a la nostra dreta i una vegada superat arribem a la carretera Lluc-Sóller (Ma.-10).

En la carretera agafem a l'esquerra i en menys de ½’, abans del km 25, veurem a la dreta de la carretera un portell amb una barrera metàl·lica verda. Ho saltem i ens dirigim a la dreta (E), amb pujada lleugera (veurem una petita fletxa vermella en una roca a l'esquerra). Deixem a la dreta les ruïnes dels estables d'Escorca (?) i vam arribar a un camí, empedrat a trams, amb una paret seca a la dreta que ens separa d'uns camps de cultiu. Després d'uns 6’/7’ arribem a un rotlle de sitja, continuant en la mateixa adreça (E), al costat de la paret seca (dreta), trobant fites. Als 2’ arribem a un nou rotlle de sitja i veurem una caseta a l'altre costat de la paret seca. Seguim les fites i creuem un petit torrent i la Font de s 'Espinal (dreta). En ½’ vam arribar a un portell amb barrera metàl·lica i un punt vermell (dreta). Creuem el portell i seguim les fites en diagonal esquerra i amb pujada lleugera/mitjana, trobant un camí cada vegada més definit i alguna fita. A’ 1 arribem a un coll de tords (esquerra) i un punt vermell (dreta). Continuem amb baixada lleugera/mitjana i als 15’’ passem al costat d'uns troncs caiguts i seguint les fites amb baixada lleuge, vam arribar als 2’½ a un camí (fita). Seguim pel camí de l'esquerra, vam passar al costat d'un rotlle de sitja (esquerra), ara la baixada és lleugera i posteriorment mitja. Als 4’/5’ arribem a una esplanada amb un camí que baixa (esquerra). Seguim (fita) diagonal dreta cap a un portell amb una barrereta, al que arribem en 30’’. Una vegada superada, vam baixar a l'esquerra per un camí en zig-zag, vam passar al costat d'uns troncs caiguts (20’’) i amb baixada mitja/forta, seguint les fites, vam arribar als 2’ a un torrent, ho creuem i seguint les fites anem cap a la barrereta (dreta) a la qual arribem en 1’. Saltem la barrereta (punt vermell a la dreta), i s'inicia una pujada lleugera, arribant als 2’/3’ a la Font Sorda (dreta).

Des de la Font Sorda seguim amb adreça NE, planejant o amb baixada mitja, tenint un marge a la nostra dreta en el qual es troba la canalització de la font. Als 2’ iniciem una baixada mitja (fita) i 1’½ després arribem a una barrera metàl·lica oberta, on s'inicia un camí que llaneando o amb pujada lleugera, segons el tram, vam arribar als 4’ a un punt en el qual veiem restes de la canonada de la conducció d'aigua (dreta). Iniciem una pujada mitja, arribant als 2’½ a un encreuament (camí des de la dreta); hem de seguir de front, passant junt un gran aljub cobert (esquerra). A el ½’ arribem a una nova barrera oberta amb un punt vermell, situada al costat d'una gran roca (dreta). Iniciem una baixada lleugera/mitjana, deixarem un magatzem (esquerra) i una porta inoxidable (dreta) i iniciem una pujada mitja. A' 1 passem una barrera metàl·lica i iniciem una pujada lleugera, al principi, que a poc a poc va augmentant el seu pendent fins a arribar a mitjan/fort; i finalment pujada lleugera. Als 8’/9’ arribem a una barrera metàl·lica (punt vermell a la dreta) i seguim llaneando . Als 2’ arribem a un encreuament (camí des de la dreta), hem de seguir a l'esquerra, amb pujada lleugera curta i posteriorment pujada mitja. Després de passar al costat d'una roca amb un punt vermell (esquerra), s'inicia una pujada mitja en zig-zag, suavitzant el pendent a lleugera/mitjana i lleugera. Podem veure un rotlle de sitja (dreta) i un forn de calc (dreta). Als 5’ iniciem una baixada lleugera. Iniciem una baixada lleugera, que passa a mitjan seguit d'un tram llaneando o amb baixada lleugera. Als 3’ arribem a un pal orientador del GR 221 ( Lluc - Refugi de Son Amer, Voltes d’en Galileu - Font donis Prat).

Seguim a l'esquerra (Es) que ens conduirà cap a la Font Coberta i la zona d'acampada de Lluc. Al principi planejant i posteriorment clavem una baixada lleugera, per un camí empedrat amb graons., la baixada passa a lleugera/mitjana i als 3’/4’ arribem a un portell sense barrera. Seguim amb baixada lleugera i en 30’’ arribem a una barrera amb un botador (esquerra) arribant a la zona d'aparcament. Seguim a la dreta, ara ja sobre asfalt, iniciant una pujada lleugera, passant al costat del Restaurant Font Coberta (esquerra). A’ 1 travessem un pas canadenc , per a finalitzar sent lleugera/mitjana i mitja. Als 6’/7’ passem al costat d'unes cotxeres (dreta) i, vam arribar en 2’, que ens conduïx a la Urbanització donis Guix. Travessem la zona amb fanals i escomeses elèctriques a les parcel·les. Als 4’ arribem un pal orientador del GR 221 (Refugi de Son Amer 10 m, Lluc 25 m, Lluc 25 m, Caimari 1h 35m , Camí Vell de Lluc), situat en la carretera Ma.-10 a l'altura del Coll de sa Batalla.

Continuem per la carretera (S) cap al Coll de sa Batalla, al que arribem en 2’, lloc en el qual hem deixat aparcat el cotxe a l'inici de l'excursió.

Recorregut total: 13’30 km

Temps en marxa: 4 h 15 m

És aconsellable consultar el mapa amb l'itinerari alhora que es llegix la descripció del recorregut.

Cartografia: Mallorca Tramuntana Nord/Nord, escala 1:25.000. Editorial Alpina (2006)