PAS DELS PESCADORS

PUNTA DE SA GALERA

Pāgina Anterior Pāgina Següent

ver fotos

CASTELL DEL REI 493 m.- PUNTA GALERA 122 m.

PER PAS DELS PESCADORS

CALA SANT VICENÇ - PAS DELS PESCADORS – CASTELL DEL REI – PUNTA GALERA

El punt de partida de l'excursió en Cala Sant Vicenç, a la qual arribem per la carretera Ma.-2203 (hem pres el desviament a l'esquerra des de la carretera que uneix Pollença amb el Port de Pollença, Ma.-2200). A l'entrada de Cala de Sant Vicenç veurem un panell de ceràmica (1989), situat a la dreta immediatament després de l'Hotel La Moraleja. En aquest cantó, a l'altre costat del panell, hi ha una botiga de cotxes. Podem aparcar en el mateix carrer/carretera i a l'esquerra veurem l'inici d'un camí que s'interna en la pineda perpendicular a la carretera, al costat d'uns panells que prohibeixen acampar, indiquen l'adreça cap a Cala Barques i l'Oficina d’Informació Municipal.

Iniciem l'excursió endinsant-nos en la pineda pel camí anteriorment citat (NW); als 2’½ girem 90º (NE) i en 3’/4’ arribem a un portell que té a la seva dreta un monument en record als presoners republicans que van construir el camí que arrencant en el mateix portell duu fins a la zona de les Fontanelles i la Punta de Coves Blanques, on es troben restes d'una bateria d'artilleria de costa i un polvorí excavat en la muntanya. El portell està tancat però té a la seva dreta una barrereta que permet el pas. Una vegada traspassada la barrereta iniciem el recorregut pel camí, que amb pendent molt lleuger, ens duu amb adreça N, cap a la zona del Penyal Roig. Al cap d'uns 8’/9’ arribem a un pontet, en una corba a la dreta, que salva el jaç del Torrent de les Rotes Velles i amb pujada molt lleugera als 2’/3’ arribem a un nou pontet; i immediatament abans d'un tercer pontet, veurem a l'esquerra del camí una fita que ens indica el punt que hem d'abandonar el camí i dirigir-nos, amb adreça NW (esquerra) i pujada mitja/forta, amb alguns trams fort, seguint les nombroses fites, ascendint pel vessant oriental del Penyal Roig.

L'ascens prossegueix, sempre tindrem alguna fita que ens indiqui el camí, en general amb pendent mitjana/forta, arribant en uns 9’/10’ a un trams en el qual iniciem una baixada mitja i després planejam. Al 1 ½ tornem a trobar pujada lleugera/mitjana que passa a forta/mitjana mentre ascendim pel tàlveg.(una torrentera en el vessant NE del Penyal Roig). Ascendim pel costat dret, seguint les fites per una senda entre el càrritx, en el seu tram final amb pendent mig, arribant en uns 5’/6’ vam arribar a la vora del penya-segat, des d'on podem veure la zona del Castell del Rei, amb la Cala Estremer, entre la Punta de’l Àguila i la Punta Galera, i Cala Castell, entre la Punta Galera i Punta Topina, etc.

Des del punt d'arribada seguim vorejant el penya-segat (SW) i seguim les fites ascendint amb pendent fort/mitjana, durant uns 3’. Prosseguim cap al cim que tenim al capdamunt, enfront de nosaltres, seguint les fites i després d'una pujada mitja que passa a forta/mitjana, vam arribar al cim en uns 6’/7’. Des del cim descendim amb adreça W, amb baixada mitja, al principi, passant a lleugera. Trobem algunes fites al llarg del recorregut per un terreny molt carstificat, amb càrritx, arribant als 4’ al Pas des Pescadors. Reconeixerem l'inici del pas doncs hi ha una fita i unes marques verda i vermella en la roca. Descendim pel pas amb pendent, en general fort, havent d'efectuar un petites disgrimpades, arribant a la base del pas en uns 5’/7’ depenent del nombre de persones i la condició física de les mateixes. Des de la base del pas ens dirigim al camí que uneix Cala Castell amb les cases de Ternelles. La baixada és, en general mitja, tenint algun tram fort i fins i tot un petit destrepe. Hem de dirigir-nos amb adreça SW cap al camí, trobant al nostre pas alguna fita i petites rossegueres. Als 13’/15’ arribem a una rosseguera, descendim per ella amb pendent fort, dirigint-nos cap al camí, arribant en 1’½ al final de la rosseguera i, travessant les mates, amb pendent fort, vam arribar al camí en uns 3’.

Des de la corba a l'esquerra, amb un petit mur de contenció, punt que hem arribat al camí, vam iniciar l'ascens cap as castell del Rei. Ascendim pel camí amb adreça SW i pendent mitjana que posteriorment passa a mitjan/forta. Als 16’/18’ arribem a un encreuament (camí des de la dreta), hem de continuar recte (W) pel camí que veníem. El pendent continu sent mitjana/forta, per a posteriorment passar a mitjan . Al cap d'uns 9’/10’ arribem a un portell amb pas canadenc. Seguim per a arribar a un segon portell amb pas canadenc. Seguim pel camí amb baixada molt lleugera per a arribar en uns 4’ a un tercer portell amb pas canadenc. Al 1' arribem a un encreuament; veurem un camí que ascendeix a la nostra dreta (N/NW) cap a la pineda; és el camí que hem de prendre. És el camí que ascendeix fins as castell del Rei. La pujada és, en general, fort/mitja, presentant alguns trams de pendent mig i fins i tot algun llaneo. All cap d'uns 17’/19’ arribarem a una petita esplanada situada en la base del castell. Podem accedir a la porta d'entrada al castell per una senda, amb pendent mig, trigant uns 3’ a arribar a la mateixa. Des d'aquest punt podem veure excel·lents panoràmiques sobre la Serra de Cornavaques, la zona de Cavall Bernat i els extrems de les penínsules de Formentor i Cap des Pinar. Les vistes dels penya-segats d'aquest sector de la costa nord mallorquina, bé valen la pena l'esforç. Des des castell del Rei anem a dirigir-nos a la Punta Galera. Descendim de l'entrada del castell per la senda que hem accedit, arribant al camí en 2’. Descendim amb baixada mitja, i en la primera corba a la dreta, vam abandonar el camí i vam prosseguir pel vessant, amb adreça Es, avançant per una “senda” en la qual trobem algunes fites”i pendent mig. Als 10’-11’ vam arribar al camí que hem recorregut anteriorment per a accedir al castell, a l'altura del primer portell amb pas canadenc. Continuem a l'esquerra, (E), pel camí per a dirigir-nos a l'instant que ho hem arribant a al descendir del Pas des Pescadors. El pendent, sempre en descens, oscil·la entre mitjana i mitjana/forta, amb alguns trams de llaneo. Als 24’/26’ arribem a la corba a l'esquerra, a la qual hem arribat des del Pas des Pescadors. Abandonem el camí i ens dirigim, amb adreça NE, cap al llom que tenim enfront de nosaltres, per a descendir posteriorment al serral des del qual s'inicia l'istme que forma la Punta Galera, entre Cala Castell (W) i Cala Estremer (E). Travessem una zona coberta de càrritx, camp a través, procurant perdre la menys altura possible mentre ens dirigim al llom, amb baixada mitja. Voregem un grup de mates per dalt i als 3’/4’ arribem a una rosseguera, la travessem i ens dirigim amb pujada mitja cap al llom, al que arribem en 6’/7’.

Descendim cap al colledet (NW), pendent mig i algun planeig, travessant una zona de càrritx Als 5’ vam arribar al serral i prosseguim, amb adreça NE, cap a Punta Galera. Al 1' ½ deixem les restes d'una caseta a la nostra dreta (E) i vam prosseguir per una senda desdibuixada amb pujada mitja. Una vegada arribats a la cresta, deixant la paret rocosa a la nostra esquerra (W), procurant buscar el millor pas entre la vegetació, sempre en adreça NE El pendent, en ascens, oscil·la entre lleugera/mitjana i forta. Als 9’/10’ arribem a una balconada des del qual podem veure la costa de l'istme i Cala Castell. Iniciem un descens, deixant la paret rocosa a l'esquerra, mitjà/fort que posteriorment passa a mitjan i després llanear, amb posterior pujada lleugera. Als 6’/7’ continuem descendint a la dreta, amb pendent mig, i posterior pujada mitja, trobant una àmplia/xemeneia entre la paret rocosa (esquerra, W) i una roca característica (dreta, E), amb una mata en la part superior de la xemeneia. Pugem per la mateixa amb pendent fort i als 2’ arribem a la part superior i mes alta de tota la Punta Galera. Prosseguim per la cresta rocosa, trobant un pas aeri, en el seu inici, a la dreta. Una vegada superat el pas descendim amb pendent fort/molt fort i algun petit destrepe pos el vessant rocós, arribant en uns 7’/8’ al serral situat en la base del vessant rocós.

A partir d'aquest moment avançarem deixant la paret rocosa a la dreta, trobant fites que faciliten l'orientació en l'avanç, sempre en adreça NE Les característiques d'aquest tram, fins a la Punta Galera, són totalment diferents a les quals havíem recorregut fins a aquest moment: travessem una zona envaïda per blocs despresos, disposats de manera caòtica, havent de passar en algunes ocasions per sota d'ells, etc. El pendent és en general mitja, llaneando en alguns moments i havent d'efectuar petites grimpades o donar salts de roca a roca. Les fitas ens ajuden en el recorregut, podent realitzar petites marrades, cas de ser necessari. Al cap d'uns 32’/34’ arribem a la Punta Galera des de la qual podem observar espectaculars panoràmiques d'aquesta zona, similars, en part, a les observades des des castell del Rei però a menor altura.

Des de la Punta Galera iniciem el retorn fins al serral on s'inicia l'istme, discorrent pel mateix camí, ara amb adreça SW. Com referència, el temps emprat serà el següent

-Punta Galera – Collado sota el pas 28’/30.’

- Coll sota el pas – Part superior del pas 7’/8.’

- Part superior del pas – Restes de caseta 17’/19.’

- Restes de caseta – Coll 2.’

Des del coll ens dirigim cap a l'inici del Pas des Pescadors. Ascendim pel vessant cobert de càrritx, amb adreça S ii pendent fort/mitjana, al principi, passant a fort/molt fort, progressant amb zig-zags curts. Als 16’/17’ veiem un cercle vermell, que ens orienta per a arribar en 3’½ a l'inici del Pas des Pescadors, en la base de la paret rocosa. Ascendim pel pas amb pendent fort i alguna petita grimpada, arribant a la part superior del mateix en uns 4’/5’ (veurem alguns senyals de pintura que ens orienten en l'ascens). Una vegada en la part superior del pas seguirem el mateix itinerari del matí per a arribar a Cala Sant Vicenç.Com referència, el temps emprat serà el següent:

- Pas d’és Pescadors – Cresta 5.’

- Cresta – Paret de va partió (restes) 5.’

- Paret de va partió (restes) – Borda del penya-segat 5.’

- Vora del penya-segat – Camí de les Fontanelles i Punta de Coves Blanques 18’/20.’

- Camí de les Fontanelles i Punta de Coves Blanques – Portell monument republicans 12’/13.’

- Portell monument republicans – Carretera Ma.–2203 (Hotel La Moraleja) 6’/7.’

En els voltants de l'hotel hem deixat aparcat el cotxe al matí.

Recorregut: 17’8 kms

Topografia: Mallorca. Guia de senderisme – Guia de senderisme. Editorial Alpina (2009). És aconsellable consultar el mapa amb l'itinerari alhora que es llegix la descripció del recorregut