PB051248

PB051266

Pāgina Anterior Pāgina Següent

ver fotos

PUIG DE SES VINYES PER CARA SUD.

PUIG DE SES VINYES (CARA SUD) de 1.108 m. – SERRA DE TURIXANT

Iniciem l'excursió en l'aparcament del Refugi Antoni Caimari (sector SW de l'embassament del gora Blau), situat en els voltants del quilòmetre 31’7 de la carretera Ma.-10. En l'aparcament hi ha espai suficient per a diversos cotxes.

Creuem la carretera i vam avançar cap a Sóller (SW). En ½’ veurem en el vessant del costat dret de la carretera una reixeta amb pals de fusta. Estem en els voltants del hectómetro 8, és el moment d'abandonar la carretera i ascendir pel vessant, al costat de la reixeta (deixant-la a la nostra esquerra), amb pendent mitjana/forta amb adreça NW, que mantindrem fins a arribar a la base de la paret rocosa que forma el vessant sud del Puig de ses Vinyes. La pujada, entre el càrritx passa a forta/mitjana i seguim ascendint, als 3’½ seguim pròxims a la reixeta (esquerra), amb pendent que passa a forta/mitjana. Als 3’ iniciem una diagonal dreta (N) per a dirigir-nos cap a la rosseguera. La pujada és forta i a el ½’ passem al costat d'una alzina, continuant ascendint pel costat esquerre de la rosseguera i als 4’ arribem a una gran alzina. Ara des de l'alzina ens dirigim cap a la base de la paret rocosa, passant al costat d'unes roques (deixant-les a la dreta) en la base de la qual existeix un petit refugi per al bestiar; el pendent és fort/molt fort i al’1 ½ arribem a la base de la paret rocosa.

A partir d'aquest moment la nostra adreça va a ser N-NE, vorejant la paret rocosa cap a la dreta, amb pujada forta, que passa a forta/molt forta, posem algunes fites. Als 5’ trobem una petita rosseguera; el pendent continu fort/molt fort i en algun moment hem de realitzar una petita grimpada. Continuem ascendint al costat de la paret rocosa amb adreça NE, dirigint-nos cap al serral que tenim al capdamunt, amb pendent fort, al principi, que passa a mitjan posteriorment. Al cap d'uns 9’/10’ arribem a una cresta plana. Iniciem un planeig curt, sempre al costat de la paret rocosa (esquerra), al que segueix una pujada forta/molt forta, passant als 3’ al costat d'una figuera que creix en la paret rocosa (fita). Continuem amb adreça N, ascendint amb pendent fort/molt fort, anem posant fites i el pendent passa a molt fort, sent necessari grimpar en alguns moments, trobant el millor itinerari pel costat dret. Als 9’ arribem a un fals llom, des del qual hem de descendir, amb pendent lleuger, per a ascendir posteriorment amb pendent mitjana/forta i dirigir-nos cap al colladet que tenim enfront de nosaltres entre la paret rocosa (esquerra) i una roca (dreta). Als 2’ vam arribar al serral (fita). Seguim vorejant la paret, ara amb adreça NE, sent els pendents, tant en ascens com en descens, suaus, no passant de pujades o baixades mitges; es tracta de seguir avançant al costat de la paret rocosa (esquerra) sense perdre molta altura, trobant al llarg del recorregut algunes fites que em anat posant; ara la nostra adreça és NE Als 8’/9’ arribem “a un torrent”, descendint per ell amb pendent mitjana/forta, per a seguir de nou planejant al costat de la paret rocosa (esquerra) (fites). Continuem amb adreça N-NE buscant el millor itinerari junt ala paret rocosa sense perdre altura, havent d'efectuar alguna baixada mitja/lleugera i llaneo. Als 3’ ascendim en diagonal esquerra (W), amb pendent molt fort i posterior grimpada per una esquerda dirigint-nos a la fita que tenim al capdamunt. Després d'uns 3’ d'ascens arribem a la fita; enfront de nosaltres tenim una paret rocosa amb una cova (bauma) en la seva base.

Seguim vorejant la paret rocosa procurant no perdre altura i amb adreça N, pel que progressem amb pujada lleugera i llaneo (fita). Prosseguim i als 3’ girem 90º a l'esquerra (W), amb pujada forta/molt forta i alguna grimpada orientats per les fites que anem posant. Ascendim per una esquerda a la dreta i als 9’/10’ arribem a un espoló de roca entre dos tàlvegs (fita). En aquesta punt se'ns oferixen dues alternatives. A la dreta un canal ampli de càrritx ens permet ascendir amb pendent fort i posteriorment dirigir-se cap al cim (esquerra). Altra possibilitat és seguir amb adreça W, per un canal a l'esquerra, amb pujada molt forta i grimpades, arribant als 15’/16’ a la cresta, i amb adreça N, arribar al cim del Puig de ses Vinyes al’1 ½ /2’.

Una vegada en el cim del El Puig de ses Vinyes, després de contemplar les àmplies panoràmiques, descendim per la Serra de Turixant per dirigir-nos a la presa de l'embassament del Gora Blau. Donades les característiques del recorregut que permet una única possibilitat de realitzar-lo, es tracta de progressar amb adreça NE, crestejant o deixant la cresta a la nostra esquerra, buscant sempre el millor itinerari per un terreny molt carstificat i que ralenteix, en alguns punts l'avanç. El pendent és, en general fort, tenint nombrosos trams fort/molt fort i, en ocasions, hem de realitzar alguna petita desgrimpada. Com referència podem indicar que en 1h 10 m/1h 15m arribarem a un punt en el qual enfront de nosaltres veurem una penya que ens impedeix el pas; en aquest lloc hem de descendir a la nostra dreta (Es), amb pendent molt fort (curta) i posterior forta/mitjana. Als 4’½ arribarem a un colladet des del qual descendirem en zig-zag, mantenint l'adreça Es, amb pendents, com a màxim, mitjanes, dirigint-nos cap a les torres metàl·liques de conducció elèctrica. Als 11’/12’ arribarem a un pla, tenint una torre metàl·lica a la nostra dreta, descendint amb baixada mitja/forta i posteriorment mitja, cap al camí que comunica l'aparcament situat en la boca S del túnel del Gorg Blau amb la presa, al que arribarem en 4’.

Una vegada en el camí seguim cap a l'aparcament situat en la boca S del túnel, arribant al mateix en 1’. Continuem per la carretera Ma.-10, amb adreça SW, planejant o amb pendents molt lleugers, arribant a l'aparcament on hem deixat el cotxe al matí en 17’/18’.

Recorregut: 5’7 kms

Topografia: Mallorca Tramuntana Nord/Nord. Editorial Alpina (2006).

És aconsellable consultar el mapa amb l'itinerari alhora que es llegix la descripció del recorregut.