PB131571

PENYA ROJA 844 m.

PAS DE SA PARET

PUIG ROIG per la Tosa de na Martina - PENYA ROJA - PAS DE SA PARET - LLUC

Iniciem el recorregut en la barrera que dóna accés a les cases de Mossa, situada a l'altura del quilòmetre 15’3 de la carretera Ma.-10. Hi ha un petit espai per a aparcar en els voltants de la barrera; cas que estigui ocupat ha de buscar-se una alternativa en els marges de la carretera. L'excursió finalitza en Lluc, pel que hem de deixar un cotxe en l'aparcament de Lluc, per a regressar fins a la barrera de Mosa i recuperar l'altre cotxe. L'accés al Puig Roig a través de la barrera de les cases de Mossa únicament està permès els diumenges.

Iniciem el recorregut en la barrera i ens dirigim cap a les cases de Mossa pel camí formigonat i pendent fort. Als 3’ apareix un camí des de l'esquerra i hem de seguir a la dreta llaneando. Transitem per un camí de terra i als 5’ arribem a un encreuament (camí des de la dreta), seguint les indicacions del pal orientador continuem a la dreta (NW). 3’ després arribem a un pas canadenc i iniciem una pujada lleugera al principi i mitjana després. 1’ després arribem a un pal orientador (camí des de l'esquerra), seguint les seves indicacions iniciem una pujada mitja. Als 2’, abans d'arribar a les cases de Mossa, un pal orientador ens desvia cap a la dreta ((NW), el que evita el pas per la part davantera de les cases. Travessem la barrera metàl·lica i vam pujar amb pendent fort els graons arribant als 3’ al seu final i seguint a l'esquerra (S), per una senda, al principi, i amb pujada mitja després. Trobem algunes fites i deixem les cases de Mossa a l'esquerra. Llaneamos i després de posterior baixada mitja, vam arribar als 3’ a un pal orientador.

Ascendim amb adreça NW i pendent mitjana per una senda/camí, trobant algunes fites, dirigint-nos cap al Coll dets Ases. El pendent és mitja, en general, trobant algunes fites, arribant als 4’ a un portell. Seguim amb pujada mitja/forta i als 7’ el camí disminuïx el seu pendent passant a lleugera, arribant als 4’ al Coll dets Ases, passant al costat d'un pi solitari (dreta). Continuem llaneando, amb adreça W, pel camí que circumda el Puig Roig, trobant algunes fites. Als 5’, aproximadament, d'haver passat al costat del pi solitari, abandonarem el camí i ascendirem pel tàlveg que tenim a la nostra esquerra (W), al principi amb adreça SW i després amb adreça W, camp a través, buscant el millor pas entre el càrritx i les roques. Trobarem algunes fites i el pendent d'ascens mai supera la mitjana. Als 8’/9’, ens desviem a l'esquerra (NW) (fita), i la pujada s'endureix passant de mitjana/forta a forta. Seguim les fites i als 6’ voregem les roques que tenim a la nostra dreta, iniciant una pujada forta/molt forta, al principi, i fort després, pel tàlveg situat a la nostra dreta. Trobem algunes fites i veurem tres cims a la nostra dreta (W) (835 m, 859 m i 864 m), les voregem, amb pujada forta, a través de càrritx i roca. Al cap de’ 7 estarem a l'altura del serral situat entre el cim de 835 m i el cim central (859 m). Continuem camp a través amb pujada mitja/forta i forta/mitjana, per terreny rocós i amb càrritx, arribant als 8’/9’ a l'altura (W) del cim de 864 m. Continuem ascendint amb pendent fort i mitjana cap al serral situat a l'esquerra (S) d'aquest cim arribant al mateix als 3’.

A partir d'aquest punt anem a continuar amb adreça W, procurant no perdre altura, buscant el millor camí per a progressar. En primer lloc ens dirigim cap al llom que tenim enfront de nosaltres (W), amb pujada mitja/forta, arribant al mateix en uns 6’/7’. Seguim progressant amb adreça W, pel vessant de càrritx, amb pujada lleugera/mitjana, procurant no perdre molta altura, i al cap d'uns 10’/11’ seguim a la nostra dreta amb adreça N, amb la finalitat d'ascendir cap al petit cim (943 m) que tenim en aquesta adreça. La pujada és forta, al principi, per a passar a forta/mitjana després, arribant en uns 6’ al cim.

Des del cim seguim amb adreça NW cap al cim del Puig Roig, adreça que no anem a abandonar en cap moment. Iniciem una baixada mitja, sobre roca i càrritx, trobant algunes fites que seguirem. La baixada cap a la hondonada que tenim enfront de nosaltres, és en general mitja, tenint algun tram de pendent mitjana/forta, amb algun petit destrepe. Al cap d'uns 13’/14’ vam arribar al fons del tàlveg, iniciant l'ascens són pendent forta/mitjana; als 3’ arribem a un colladet seguint ascendint amb pujada mitja i mitjana/forta, al principi i fort, fort/molt fort al final. Al llarg de la pujada trobarem nombroses fites i després d'uns 13’/14’ arribem al cim del Puig Roig (1.003 m).

Com es pot apreciar en el mapa, són varis els camins que conduïxen al cim del Puig Roig. Nosaltres hem transitat al sud dels quals figuren en el mapa, amb la finalitat d'ascendir per la zona de la Tossa de na Martina. Des del cim del Puig Roig les panoràmiques són espectaculars, tant sobre la costa nord com cap a la zona del Turmàs i Lluc. Des del cim ens dirigim cap a la Penya Vermella ó Penya Roja , sempre amb adreça SW. AL principi no trobem fites que ens eñalen el recorregut, però a mesura que progressem cap a la Penya Vermella apareixen algunes. Els pendents, tant de descens com d'ascens, no són forts, per regla general són mitges i fins i tot llaneamos en algun petit tram; únicament en el tram final quan ens acostem a la Penya Vermella són mitja/forta. Com referència tenim els següents temps de recorregut: des del cim del Puig Roig fins al cim 943, 9’/10’; des d'aquest cim fins a la Penya Vermella 36’/40’. Des de la Penya Vermella novament podem contemplar panoràmiques similars a les quals hem vist des del Puig Roig.

Des de la Penya Vermella baixem per anar a continuar fins al camí que arrenca en la Caserna des Carabiners, passa per les cases de Cosconar i arriba A Lluc a través del Clot d’Albarca. Descendim de la Penya Vermella amb adreça SW, cap al Pas de sa Paret. El pendent és mitja i als 3’ arribem als voltants d'una fita. A la dreta (W) tenim el penya-segat, descendint al costat d'ell amb pendent que oscil·la entre forta/mitjana i mitjana/forta. Als 9’/10’ vam arribar a l'inici del Pas de sa Paret, el desgrimpem i ens dirigim, seguint les fites, cap a la roca plana inclinada que tenim als nostres peus (fites). Als 7’/8’ arribem a la roca plana i hem de continuar a la dreta, amb pendent fort i efectuar una petita desgrimpada. Una vegada efectuat estem al costat d'una paret de va partió (dreta); descendim al costat d'ella, deixant-la sempre a la nostra dreta. El pendent és fort i en algun moment fort/molt fort. Als 8’/9’ arribem a un punt en el qual tenim l'oportunitat de seguir a l'esquerra (Es) per una senda que ens conduïx sense perdre molta altura a les cases de Cosconar, o continuar descendint pel tàlveg cap al camí que duu a les cases de Cosconar, passant per la Font des Poll. Si optem per aquest recorregut, arribarem a la font després d'uns 9’/10’ de descens fort/molt fort.

Una vegada en la Font des Poll, estem a escassos metres del camí que ens conduirà, prenent-lo a l'esquerra € a les cases de Cosconar. Després de’/8 9’ de transitar pel mateix amb pujada mitja o mitjana/forta, vam arribar a les cases de Cosconar. El recorregut no té pèrdua doncs sempre transitem per aquest camí. Com referència tenim els següents temps:

- Cases de Cosconar – Porxo de la Pineda 40’/45’

- Porxo de la Pineda – Barrera de Sa Plana 3’/4’

- Barrera Sa Plana – Són Llobera 5’/6’

- Són Llobera – Cases d’Albarca 16’/18’

- Cases d’Albarca – Lluc (plaça/jardins) 22’/24.’

Una vegada en els jardins de Lluc, ens dirigim fins a l'aparcament on hem deixat un cotxe a l'inici de l'excursió.

Recorregut total: 18’20 kms És aconsellable consultar el mapa amb l'itinerari alhora que es llegix la descripció del recorregut. Cartografia: Mallorca Tramuntana Nord/Nord, escala 1:25.000. Editorial Alpina (2006).