DOBLEVUIT; SERRA MITJANA, AVENC DES SALT DES CONILL, FORAT D'EN BAJOCA,SERRA DE TRAMUNTANA,TREKKING MALLORCA,BARRANQUISMO MALLORCA,CANYONING MALLORCA, DOBLEVUIT grupo montaņismo, trekking, barranquismo, DOBLEVUIT | INICIO |

Avenc des Salt des Conill

FORAT DE CAN BAJOCA

13 de octubre 2012

SERRA MITJANA – COLL DES FRARE - FORAT DE CA BAJOCA

Iniciem el recorregut al costat del restaurant situat en la carretera que uneix Mancor amb Caimari. Podem deixar el cotxe aparcat a uns 250 m una vegada passat el restaurant (en el cas de venir des de Mancor), en un desviament situat a l'esquerra de la carretera.

Des de l'aparcament retrocedim, amb baixada lleugera, fins a la barrera que dóna entrada al restaurant a la qual arribem en 2’. A l'esquerra de la barrera veurem un pas (alguna cosa estret) pel qual podem continuar a l'esquerra (E), vorejant la reixeta, fins a la barrera metàl·lica que tenim a la nostra esquerra amb un gran cartell en el qual es prohibeix el pas a ciclistes. En ½ ´ arribem a aquesta barrera i una vegada travessada, continuem a la dreta (N), pel camí que en 1’ ens situa en un encreuament, havent de prendre a l'esquerra (NW), tenint alguna cosa allunyades a la dreta (NE) les cases de Massanella. Travessem un portell amb un pas canadenc i continuem pel camí de terra que amb adreça NW i amb pujada molt lleugera, ens conduirà a Can Bajoca. A l'esquerra tenim el Torrent des Prat i als 14’/25’ arribem a un portell i 1’ després aconseguim un encreuament (camí des de la dreta NE)) (WP1 i WP2 superposats) en el qual hem de continuar pel camí que veníem transitant (NW). Iniciem una pujada molt lleugera i als 4’ arribem a un portell amb barrera metàl·lica que una vegada travessat en 2’ arribem als voltants de Can Bajoca (WP3) (dreta) (E).

Continuem pel camí, amb pujadamolt lleugera, tenint a la nostra esquerra (W) el Torrent des Bosc. Veurem a la nostra esquerra un camí que travessa la llera del torrent i es dirigeix cap al Corral Fals, continuant nosaltres pel camí planetja i amb adreça NW. Als 4’ hem de parar esment doncs a l'esquerra veurem ddos garroversi una fita i a l'altre costat del torrent una obertura en una paret seca. (WP4) En aquest punt hem d'abandonar el camí (en finalitzar l'excursió aconseguirem de nou aquest punt). Una vegada travessada la paret seca veurem a l'esquerra un forn de calç i continuarem a la dreta (NW) per una senda entre les marjades, veurem alguna fita i una petita fletxa vermella (al llarg de l'excursió les que anem trobant seran aproximadament de la mateixa grandària) que ens indiquen la direcció a seguir i al cap de ½´ la senda dóna pas a un camí de ferradura, que en alguns trams conserva l'empedrat i algun que un altre graó, iniciant-se una pujada mitjana/forta en zig-zag, que en alguns trams passa a forta/mitjana i en el seu tram final és fort, immediatament abans d'un tram de pujada lleugera/mitjana, arribant als 9’/10’ a un portell amb una barrera de troncs (WP5). Durant l'ascens podem observar unes boniques panoràmiques sobre el Massanella, el Puig de ses Bassetes, n’Ali, etc.

Una vegada travessat el portell seguim per la senda amb pujada lleugera/mitjana, al principi, i mitjana després. A el ½’ veurem una senda a la dreta (N), seguirem recte. ½’ després arribarem a un encreuament (camí des de la dreta (N) (*WP6), “fita, hem de seguir recte amb pujada lleugera. Veurem una fletxa vermella i una fita, planejant i amb pujada lleugera a través d'un trams brut, arribarem als 8’/9’ a un rotlle de sitja” (WP7). Seguim planejant i a el ½’ veurem dues fletxes vermelles que ens indiquen que hem de prendre a la dreta (W). Iniciem una pujada mitjana/forta sobre roca, trobant algunes fletxes vermelles i fites. La pujada en general és lleugera/mitjana, amb algun tram curt fort, En alguns trams el terreny és brut, i transitem, en general, sobre roca, orientant-nos per les fletxes vermelles i les fites. Els senyals ens dirigeixen cap a un pi amb tres troncs, havent de continuar seguint les fletxes i “*fites” que anem trobant. La pujada és forta/mitjana, amb algun tram curt amb pendent lleuger/mitjana. Als 7’/8’ iniciem una diagonal esquerra (NW), seguint les indicacions de les fletxes vermelles i les fites. La pujada és forta, seguim les indicacions d'una fletxa vermella i fites” i ascendim per un canal ampli (roques a l'esquerra), el tram final de la qual recorda una rosseguera. Aquest tram presenta una pujada forta/molt forta; trobem una fletxa vermella i als 6’/7’ arribem a una fita i una fletxa vermella que ens indiquen que hem de girar a l'esquerra (W) (WP8).

Ascendim en diagonal esquerra amb pujada forta/molt forta, seguint les fites i alguna fletxa vermella. Caminem sobre roca, tenint a la nostra dreta (N) una paret rocosa. Després d'un planeix curt, la pujada és mitjana, arribant als 3’, després de seguir les fites i fletxes vermelles, als voltants d'un pi amb un peu de bruixa(esquerra). Iniciem una pujada mitjana, sempre pendents de les indicacions, fins als voltants d'un pi "forcat” solitari al costat de les restes d'una barraca, al que arribem després de 2’.

Seguim amb adreça N i pujada sobre roca i càrritx amb pendent mitjà i després d'una diagonal dreta (NE) arribem als voltants d'un pi “forcat” gran (WP9), situat al costat d'un altre més petit, en els voltants d'un camí. Estem a la zona denominada Pla de sa Serra Mitjana. Des del camí ens dirigim, a través de el càrritxar,a l'entrada del avenc, situat al costat de la base de les roques de color gris clar, que apareixen en adreça N/NW, a la zona en què finalitza la pineda a la nostra esquerra (NW) (fita). Ascendim amb pendent mitjana/forta i als 6’/7’ arribem a l'entrada de el avenc des Salt des Conill. (WP10)

Des de el avenc des Sant des Conill tornem al camí al que arribem després d'uns 5’/6’ de baixada mitjana/forta. Una vegada en el camí seguim a la dreta (NW), planejant i seguint les fites doncs estem en un tram en què la vegetació envaeix el camí. Al 1’ ½ arribem a un rotllo de sitja (WP11) (veurem enfronti una fletxa vermella i una fita) i prosseguim amb pujada lleugera seguint fites i fletxes vermelles. Als ½’ passem de nou al costat d'un rotlle de sitja. Les fites” i alguna fletxa vermella, ens ajuden en l'orientació, en general NW, i el pendent no supera la pujada mitjana, que apareix al final, transitant de vegades sobre roca i en altres moments amb el camí brut. Als 5’/6’ arribem a un coll en el qual trobem una fita gran, i iniciem una pujada molt lleugera i lleugera, continuem amb adreça NW, arribant al 1’ ½ a un rotllo de sitja al costat del camí (esquerra). De nou les fites i fletxes vermelles ens serveixen d'orientació per un camí envaït per la vegetació. Desapareix, momentàniament, el camí i orientats per les fites després de 2’ ½ (WP13) de pujada mitjana arribem a un rotllo de sitja des d'on podem contemplar a la nostra esquerra una panoràmica sobre es Castell d’Alaró i s’Alcadena. Seguim amb pujada mitjana, orientats per fites i fletxa vermella. Als 2’ ½ el camí travessa un tram brut amb pujada lleugera. Després de 3’ ½ s'inicia un planeix, en el qual hem de parar esment a les fites, doncs al 1’ escàs hem de girar a la dreta (N/NW) (fletxa vermella i fita), iniciant una pujada mitjana per el comellar sobre roques i càrritx seguint les fites i alguna fletxa vermella., passant la pujada a mitjana/forta. Al 1’ ½ arribem a un rotllo de sitja” que està construït sobre un petit marge. En aquest punt encara que vegem algunes fites” que ens assenyalen una adreça en diagonal dreta, hem d'ascendir pel tàlveg que tenim a la nostra dreta (N/NW) (pel centre, al principi, i a l'esquerra després); enfront de nosaltres. Arribant a el rotlle de sitja veurem un vessant rocós amb pendent acusada en el costat esquerre del tàlveg..

Iniciem la pujada pel tàlveg, amb pendent fort/molt fort, havent de realitzar alguna petita grimpada i obstaculitzats pels pins caiguts. L'adreça d'ascens pel tàlveg és N/NW. Al cap de 4’ arribem a un rotllo de sitja” construït sobre un marge”(enfront veurem una fita i fletxa vermella) (WP20). La pujada continua fort/molt forta, a l'esquerra veurem un rotllo de sitja i les restes d'una caseta. Seguim les fites que ens condueixen pel centre del tàlveg, arribant als 4’ a un nou rotlle de sitja. Seguim amb pujada forta , orientats per les fites” i a el ½’ passem al costat d'un forn de pa. Mirant enfront de nosaltres, veurem en el tàlveg una roca amb una fletxa vermella, cap a la qual ens dirigirem. Als 2’ s'inicia una rosseguera que en realitat està formada per un sòl rocós. La pujada és fort/molt forta i al cap d'uns 5’/6’ aconseguim la cresta, tenint el Coll des Frare a la nostra dreta (ES) i topogràficament més baix.

Des de la cresta es poden apreciar unes panoràmiques espectaculars sobre el Massanella, Ses Bassetes, Puig de n’Ali, Coll de sa Linea, etc. Si continuem per la cresta de l'esquerra (SW) arribarem en uns 8’/9’ amb pujada sobre roca mitjana/forta al cim (785 m). També conegut com es Frare des del cim podem contemplar panoràmiques espectaculars

Des del cim descendim crestejant, amb adreça NE, per dirigir-nos al punt des d'on hem iniciat el cresteix per ascendir al cim. La baixada és mitjana/forta al principi i procurant no perdre altura després. En 8’/9’ arribem al punt on hem aconseguit la cresta i si continuem amb adreça S'i pendent mitjana, en 2’ aconseguirem el Coll des Frare (fita i fletxa vermella). (WP22) Iniciem un descens pel tàlveg situat en el vessant nord, amb pendent fort/molt fort, trobant alguna fita per la rosseguera. Després d'uns 4’/5’, orientats per les fites, voregem la paret rocosa que queda a la nostra dreta amb adreça I. Als 13’/15’ de baixada mitjana passem al costat d'una roca que la voregem amb una curta baixada forta/molt forta. 2’ després passem al costat d'un penyal (dreta) des d'on podem contemplar boniques panoràmiques sobre el Massanella i les Cases des Bosc. Una vegada efectuat un petit desgrimpada a la base de el penyal segueix una baixada forta/molt forta per una rosseguera continuant a la nostra dreta la imponent paret rocosa. Als 10’/11’ passem al costat d'una balma (dreta). (*WP23) Seguim amb adreça E/NE i als 4’ arribem al Forat de Can Bajoca o de la Serra Mitjana (WP24), després d'haver descendit amb pendent fort i fort/molt fort per una rosseguera en el *encinar i una petita pujada mitjana/forta, immediatament abans del Forat. Podem observar restes del camí que ho travessa, conservant part de l'empedrat.

Continuem amb pujada lleugera que passa a mitjana i finalment planeja, orientats per les fites, arribant als 4’/5’ a un rotllo de sitja i una caseta (dreta). A el ½’ tornem a trobar un altre rotllo de sitja” i orientats per les fites planejam durant 1’ i arribem a una roca aïllada que voregem per l'esquerra. Continuem amb baixada mitjana i adreça S, i després de transitar per la senda encaixada en la roca, arribem a un rotllo de sitja” i una caseta als 3’. Continuem (fites) i posterior baixada lleugera/mitjana, amb trams de planejar. Les fites ens orienten doncs estem travessant un tram molt brut, amb baixada mitjana, en general. Als 5’/6’ arribem a un encreuament (camí des de la dreta) (WP25), hem de seguir recte (fites). La baixada és mitjana i hem de parar esment a les fites doncs estem transitant per una zona amb bastant vegetació baixa. Al 1’ la baixada és mitjana/forta i la senda discorre en zig-zag. Suavitzant posteriorment el pendent. Després de 4’ arribem a un encreuament (camí des de la dreta que condueix a un coll de tords) (WP27). Si volem arribar fins a el coll de tords, des d'on es contemplen unes vistes espectaculars, hem de prendre a l'esquerra (N-NE). El camí que condueix a el coll de tords planeja o presenta baixada mitjana/lleugera, al 1’ ½ arribem a un rotllo de sitja” i 1’ ½ després, arribem a el coll de tords. Tornem de nou a l'encreuament al que havíem arribat i seguim, cas d'haver-nos apropat fins a el coll de tords, de front; si no hem optat per anar fins a el coll de tords” prendrem en l'encreuament a la dreta (ES), iniciant una pujada lleugera i posteriorment una baixada forta/mitjana, orientats per les fites. Després d'un tram de baixada forta/mitjana i un pas entre roques, iniciem una baixada mitjana, sempre orientats per les fites. Als 3’ arribem a un rotllo de sitja (WP28) i veurem a la dreta un camí al capdamunt. A l'esquerra veurem una fletxa vermella que ens assenyala l'adreça correcta per arribar al Pas de s’Ullastre. Iniciem el descens a l'esquerra (N) amb baixada mitjana (fites i fletxa vermella) i camí en zig-zag. El tàlveg s'estreny i li pendent augmenta a fort. Als 5’ el tàlveg està tancat per una paret de pedra asseca amb reixeta i en l'extrem dret un botador metàl·lic: és el Pas de s’Ullastre (WP29). Una vegada superat el pas descendim amb pendent fort, trobant al llarg de la baixada fites i fletxes vermelles. Als 4’/5’ trobem una fita i una fletxa vermella que ens indiquen que hem de girar a la dreta (WP30) cap al Camí de ses Cases des Bosc que veiem en el fons del tàlveg. Seguint les fites i alguna fletxa vermella, després d'uns 8’/9’ de baixada forta arribem a un pontet que condueix la canaleta de Massanella (canonada hormigonada) que ens permet aconseguir el Camí de ses Casess des Bosc, travessant el Torrent des Bosc. Immediatament abans de travessar el pontet és aconsellable prendre a la dreta doncs el tram està molt brut.

Una vegada en el Camí de ses Cases des Bosc, al que hem arribat a la zona denominada s’Estret, hem de prendre a la dreta (ES) iniciant-se una baixada mitjana que posteriorment. Als 3’ passarem al costat d'una aixeta (esquerra) que subministra aigua de la canaleta. S'inicia una baixada lleugera i als 5’/6’ passem per un portell sense barrera. Continuem, amb el Torrent des Bosc a la nostra dreta (W) i als 3’ arribem al lloc on aquest matí hem abandonat el camí per dirigir-nos cap al Coll des Frare.

Únicament ens queda repetir el mateix itinerari del matí en sentit invers. Com a referència els temps emprats són els següents:

- Creui – Can Bajoca 2’

- Barrera metàl·lica – Berrera carretera 1’

- Barrera carretera – Aparcament 3’/4’

Recorregut: 11’6 km.

Cartografia: Mallorca Guia de senderisme/Guia de senderisme. Itineraris GR 221 i GR 222. Mapa C. Editorial Alpina (2009)

És aconsellable consultar el recorregut en el mapa amb l'itinerari alhora que es llegeix la descripció del recorregut.

E

Recorrido: 10,5 Kms.

Cartografía: Mallorca Tramuntana Nord/Norte. Editorial Alpina (2009-2010).

Es aconsejable consultar el mapa con el itinerario a la vez que se lee la descripción del recorrido.