|català| |castellano|
enrera

Sa Foradada

SA FORADADA

PER EL CAMI DE SA BARRERA DE SA MARINA i EL CAMÍ DE LA MAR.

20-09-2008

Dificultat F-

Altitut: 85 m.

Iniciem aquest bonic recorregut en el Km-69,3 de la MAt.-10 on comença el Cami de sa Barrera de Sa Marina, però el cotxe els hem deixat al costat de l'actual Hotel El Encinar, antiga casa de Hospedería Ca Na Magina, originalment, propietat de s'Arxiduc LLuis Salvador que la va construir com hospedaje per a aquells que volien gaudir de la zona, coneguda popularment com Ca Madó Pilla, per ser aquesta qui la regentaba, (Km-68,5), probablement uns dels primers "refugis" de muntanya a Mallorca.

Als 10' d'haver començat a caminar pel Cami ens trobem amb un desviament a la nostra dreta separat per un gran pi, el nostre itinerari és seguir el camí, però no podem deixar de visitar el Mirador Nou molt derruït i abandonat (una llàstima), així que agafem aquest desviament. En el mirador hi ha una senda escalonada que ens duu a una gran cova natural.  Una vegada visitat el mirador i la cova hem de regressar al Camí de sa Barrera de sa Marina. Existeix una drecera des del Mirador al Camí però millor regressar per on hem vingut.
Una vegada reprès el nostre camí prosseguim fins a arribar a una barrera metàl·lica, que dóna nom al camí, seguim i a la nostra esquerra deixem un portell on s'inicia el cami de sa Font Figuera, però nosaltres seguim pel nostre camí i al poc temps a la nostra esquerra ens trobem una esplanada i uns graons que donen accés a Mirador de s'Erassa l'amb unes impressionants vistes, tot un privilegi poder admirar-les.

Continuem pel Camí fins a trobar-nos amb una pista que agafarem per uns pocs minuts fins a arribar a una fita a la nostra dreta, que ens llevaria al Camí Nou de s'Estaca i al Mirador dess Figueral, el Mirador des Creuer i al Mirador del Beat Ramon Llull, de front podriem prosseguir amb el nostre camí però el que farem serà abandonar-lo per la nostra esquerra just al costat d'una reixeta, fins a enllaçar de nou amb el nostre Camí. Arribat al camí a l'esquerra ens llevaria fins a les Caeis de s'Estaca, però com la Sra Catherine Zeta Jones no ens ha convidat, vam seguir a la dreta, i al poc temps ens trobem amb un encreuament de camins, nosaltres hem de prosseguir recte per a entrar en el Cami de Ses Vinyes, si agafessim el de la nostra esquerra ens portaria al Caló de s'Estaca, antic i acollidor port de pescadors.

Prosseguim pel Camí de ses Vinyes, travessam un botador , fins que arribem a una zona mes espaiosa i prop del mar, anomenada És Guix , agradable lloc per a pernoctar, inclús hi ha una taula i bancs de pedra, seguim baixant just al costat de la Caseta des Garriguer (en ruïnes).

A partir d’aqui ja estem vora del mar i el recorregut per l'antic i avui en dia inexistent Cami de la Mar està molt fitat pel que no té pèrdua.

Seguim les fites, i de tant en tant ens anam trobant amb les restes de l'antic cami de la Mar empedrat, obra del Arxiduc, recordem que aquesta gran zona va ser propietat del Arxiduc LLuis Salvador, i que encara queden restes en les roques on muntava a l'estiu una caseta de fusta per a canviar-se de roba i prenda els seus banys.

Durant el recorregut podem veure les restes del que varen ser els murs que sostenien el Camí De la Mar.
Cal estar molt atents amb les fites perquè aproximadament a l'hora d'haver començat per lavorera del mar (Caseta des Garriguer), hem de desviar-nos ascendint per la nostra dreta, però ja dic, està molt indicat amb fites, uns metres fins als Pedrissos de s'Embarcador de sa Creu , i prosseguir per l'antic Cami de la Mar fins que ens trobem l'encreuament amb el camí que baixa des de Són Marroig i que ens duu fins a Sa Foradada.
A partir d’aqui el camí ens dóna un respir fins a arribar a la Cala, que a l'arribar a l'escala que baixa a l’embarcador,  nosaltres ens sortim del camí per la nostra dreta fins a la paret on hi ha una canal (assenyalat amb un punt vermell) que ens permet ascendir al cim.

De baixada caiem en la temptació i ens donem un explèndit bany en aquestes aigües tant trasparentes, tota un plaer.

El retorn no ho farem pel mateix lloc, sinó que utilitzarem, en part, el camí tradicional fins a Són Marroig, dic en part perquè en un moment* determinat ens sortim del camí.....Bé, doncs emprenem el retorn pel camí tradicional i als 15' ens trobem a la nostra dreta amb els graons de pedra que donen accés al Mirador den Rotllo Gros, prosseguim i als 10' ens trobem tambien a la nostra dreta uns graons que ens duen a l'espectacular Mirador de sa Trona, aqui* no descendim per a reprendre el nostre camí, sinó que que des del Mirador de sa Trona, prosseguirem per uns graons de pedra una mica amagats pel càrritx, fins al Mirador de s'Ull, cridat així pel Arxiduc perquè des d’aqui únicament es pot albirar el forat (ull), de Sa Foradada.

Continuem ascendint per un cami de cabra fins a la llera d'un petitíssim i estret torrent empedrat, els seguim fins ael seu final  i davant amb un paret de pedra o marge i sortirem d'ell per la nostra esquerra -N-, fins a un camp d’oliveras, al costat d'una casa, travessarem el camp de front fins al camí i que ens condueix en ascens, dreta, a les cases de Són Marroig i després de saltar el botador de la barrera ens duu a la carretera Ma. 10. Que si no hem estat previsores deixant un cotxe hauríem d'anar caminant 2,5 Km, 30'/35' fins a arribar a l'Hotel El Encinar (antiga Casa de Mado Pilla). I fi del trajecte.