PA DE FIGA DE SON TORRELLA

CADIRA DE SA REINA

baixada rapelant

12-2-2011

Són Torrella – Collado de s' Escudella – Pa de Figa de Son Torrella – Agulla des Frare

Iniciem l'excursió en l'aparcament situat al costat de la barrera d'entrada a Son Torrella (carretera Ma.-10, al costat de la base militar del Puig Major), on hi ha espai suficient per a deixar aparcat el cotxe. Una vegada travessada la barrera d'accés a la finca, vam iniciar el recorregut pel camí de terra que, amb pendent lleuger i adreça NE, passa als 2’ al costat d'una nau (esquerra) i 1’ després transitem enfront de les cases i estables (esquerra) i un safareig (dreta). El pendent és aquest moment és lleugera i 1’ després passem al costat d'una estació meteorològica (dreta). Seguint pel camí passem, als 2’, al costat d'un pal metàl·lic de conducció elèctrica (dreta) i 2’ després passem al costat d'altre pal de conducció elèctrica (esquerra). En aquest tram el camí planeja o presenta pujada lleugera, i als 4’ arribem a la carretera asfaltada que des de la base militar conduïx a les instal·lacions del El Puig Major. Seguim a l'esquerra per aquesta carretera, i, l'abandonem 1’ després prenent el camí de terra que apareix a la dreta.

La pujada és molt lleugera i vam seguir en contacte amb la carretera fins que arribem a una barrera metàl·lica amb un botador (esquerra) 1’ després. Saltem dita botador i vam seguir pel camí de terra amb pujada lleugera/mitjana o lleugera, dirigint-nos cap al Coll de s'Escudella, tenint la impressionant paret rocosa de “La Paredassa” a la nostra esquerra. Als 4’ vam arribar al Camp de Tir i en el seu extrem NW veurem l'inici d'un camí de terra al costat del que apareix una fita, en un terreny freqüentment entollat. La fita ens assenyala l'inici d'una senda que amb pendent mig i mitjana/forta travessa una pineda arribant als 3’ a un coll, guiant-nos per les fitas que van apareixent al nostre pas. El terreny planeja o presenta pujada lleugera, trobant abundant vegetació en el nostre recorregut. Als 5’/6’ ens dirigim amb adreça NW i pendent mig o mitjana/forta, a través del càrritx, cap al botador metàl·lic que ens permet travessar la reixeta situada a la nostra esquerra. Als 2’ vam arribar al botador i una vegada superat aquest ens dirigim amb adreça NW i pujada forta i algun tram fort/molt fort (veurem alguna fita) cap al canal situat a la dreta de La Paredassa del pa de Figa. Al principi avancem sobre roca i posteriorment travessem una rosseguera Al cap d'uns 11’ d'haver saltat el botador acabem de travessar la rosseguera i ens dirigim amb pendent molt fort cap a l'esquerda que tenim enfront de nosaltres. 3’ després superem l'esquerda i ens dirigim en diagonal esquerra cap a la cresta amb pujada forta/molt forta. 3’ després arribem a la base de La Paredassa del Pa de FiGAi amb adreça N, vam vorejar la base de La Paredassa del Pa de Figa, seguint en diagonal dreta amb pendent fort/molt fort. A mesura que ascendim trobem alguna fita i als 13’/15’ arribem a una rosseguera. La travessem i seguim ascendint amb pendent fort/molt fort fins a arribar als 5’/6’ a coll des del qual albirem la Agulla des Frare (dreta).

Una vegada en el serral ascendim, grimpant en algun moment, al cim que tenim a la nostra dreta, arribant a la mateixa en uns 3’/4’. Des d'aquest cim tenim unes vistes espectaculars sobre la Agulla des Frare i el tàlveg que l'envolta, així com altres cims del sector nord de la Serra de Tramuntana (Tomir, Massanella, Puig de ses Vinyes, etc).

Des d'aquest cim ens dirigim cap al Pa de Figa de Son Torrella travessant el tàlveg situat entre el serral al que hem arribat i aquest cim. Des del cim descendim al serral i procurant no perdre altura ens dirigim, amb adreça SW, cap al serral situat al SW. Transcorreguts uns 4’, en el que hem procurat no perdre altura, vam iniciar l'ascens cap al serral, amb pendent mig i fort, arribant al mateix en uns 5’/6’. Una vegada en el serral ens dirigim cap al cim del Pa de Figa de Son Torrella amb pendent mig i un curt tram final en el qual grimpem al cim. Des del serral al cim hem invertit uns 4’/5’. Aquest cim és igualment un punt amb excel·lents panoràmiques, en aquest cas del sector sud (El Puig Major, Penyal donis Migdia, embassament de Cúber, etc.).

Des del cim regressem de nou al serral, al que arribem després de’/4 5’ de recorregut. Una vegada en ell, desfem el camí de l'anada (amb pendent mig i fort al principi i llaneando després). Al cap d'uns 6’/7’ arribem a una fita bastant gran i veurem a la nostra esquerra una canal/esquerda amb pendent pronunciat que ascendeix en adreça W. Ascendim per la mateixa, grimpant en alguns moments (veurem un ancoratge bastant “precari” a la nostra dreta, amb planta inclosa) i als 4’/5’ hauríem de girar en diagonal dreta i ascendim amb pendent fort/molt fort, arribant en 2’ a coll des d'on, a altre de les esplèndides vistes, podem dirigir-nos pel vessant cap al NW, amb pendent fort/molt fort, arribant a el vèrtex geodèsic de l'El Puig Major, però aquest recorregut ho posposem per a una nova sortida.

Des del serral regressem pel mateix camí fins a la “fita” a partir de la qual hem ascendit pel canal/esquerda, el que ens durà uns 10’/11’. Seguim, sense perdre altura, cap al serral situat enfront de nosaltres, al que arribem en 2’. Des del serral anem a descendir pel tàlveg en la qual està situada la Agulla des Frare i que s'obre cap al Puig de ses Vinyes i la Serra de Turixant. Iniciem el descens caminant des del serral cap a la nostra esquerra (N) i de seguida veurem un ancoratge (cordino i cinta) el que ens permet col·locar una corda per a descendir fins al tàlveg. Una vegada en el tàlveg, descendim per la càrritxera amb pendent fort, baixant pel canal situat a l'esquerra de la Agulla des Frare. Al cap de’/6 7’ vam arribar al serral situat a la dreta de la Agulla des Frare, el que ens permet veure les espectacularitat de la seva paret sud. Des del serral seguim descendint pel tàlveg a l'esquerra de la Agulla, amb pendent molt fort, i després del “càrritx” travessem una rosseguera arribant al cap d'uns 13’/15’ al final de la mateixa. En aquest punt una roca divideix el tàlveg en dos sectors, hem de descendir pel de la dreta. Seguim baixant i als 3’ veurem una corda fixa ancorada en la roca. A partir d'aquest punt tres trams de corda fixa ens permeten descendir fins a la base rocosa i arribar a el vessant nord del Coll de’s Escudella.

Una vegada hem destrepado i arribat a la base, ens dirigim amb adreça sud (dreta) cap a la Font de s'Escudella. AL principi vam procurar no perdre molta altura i posteriorment el pendent passa a mitjan/fort, per a llanear en el tram final. Al cap d'uns10’/11’ arribem a la Font de s Escudella. En la part posterior de la font podem veure un “botador metàl·lic, i una vegada superat, vam iniciar amb pendent mitjana/forta, l'ascens per una senda, orientats per les fites, que en el seu tram final s'endureix la pujada. Al cap d'uns 4’/5’, des del botador arribem a un serral i iniciem una baixada mitja/lleugera, passant posteriorment a lleugera i fins i tot llanear. Les fitas ens orienten en el recorregut i al cap d'uns 7’ arribem a un camí en els voltants del Camp de Tir (fita). Durant l'últim tram que hem discorregut per la pineda, hem transitat per la mateixa senda que hem recorregut al matí abans de saltar el botador pel qual hem superat la reixeta situada a la nostra esquerra en aquell moment.

Una vegada arribat el camí ens dirigim cap a l'esquerra arribant immediatament al Camp de Tir. A partir d'aquest moment discorrem pel mateix itinerari del matí, amb adreça SW, i, com referència, els temps emprat en recórrer-lo són els següents:

- Camp de Tir – Barrera metàl·lica amb “botador” 3.’

- Barrera metàl·lica amb “botador”– Carretera accés instal·lacions cim El Puig Major 4.’